Ministerie van Verkeer en Waterstaat

Goochem centraal in autogordelcampagne

Minister Peijs van Verkeer en Waterstaat heeft vanochtend de nieuwe autogordelcampagne gepresenteerd. Doel van de campagne is vooral op de achterbank van de auto het autogordelgebruik te bevorderen. De slogan luidt hetzelfde als vorig jaar: Gordels om, ook achterin. Daar kun je mee thuis komen.

In de campagne is een grote rol weggelegd voor Goochem het gordeldier, een gadget bedoeld om kinderen te stimuleren hun gordel te gebruiken. Uit onderzoek door TNS-NIPO in opdracht van het ministerie van Verkeer en Waterstaat blijkt onder meer dat in 2003 40 procent van de kinderen tussen 4 en 12 jaar zonder gordel om in de auto werd vervoerd.

De campagne is een samenwerking tussen Verkeer en Waterstaat, politie en regionale partners. Goochem het gordeldier figureert in alle campagne-uitingen, zoals de tv- en radiospot, attentieborden langs de weg, folder, posters en Internet. Goochem wordt op beperkte schaal uitgedeeld, onder andere door promotieteams bij basisscholen. Gedurende de hele campagneperiode (6 maart tot eind mei) zijn er ook op provinciaal en gemeentelijk niveau activiteiten om het gordelgebruik te promoten.

Meer informatie in het persbericht en de toespraak.

Meer informatie over de campagne op www.gordeldier.nl

Rapport gordelgebruik TNS-NIPO of bekijk de samenvatting