Start nieuwe autogordelcampagne
Minister Peijs van Verkeer en Waterstaat heeft vanochtend de nieuwe
autogordelcampagne gepresenteerd. Doel van de campagne is het
autogordelgebruik te bevorderen. Aangezien het gebruik achterin nog
steeds achterblijft bij voorin, is net als vorig jaar de focus gericht
op het dragen van een gordel op de achterbank. De slogan van de
campagne is daarom ook hetzelfde: Gordels om, ook achterin. Daar kun
je mee thuis komen.
In de campagne is een grote rol weggelegd voor Goochem het gordeldier,
een gadget bedoeld om kinderen te stimuleren hun gordel te gebruiken.
Uit onderzoek door TNS-NIPO in opdracht van het ministerie van Verkeer
en Waterstaat blijkt dat in 2003 40% van de kinderen tussen 4 en 12
jaar zonder gordel om in de auto werd vervoerd. Zowel voorin als
achterin de auto is het gordelgebruik het afgelopen decennium sterk is
gestegen. Lag het gordelgebruik in 1991 nog rond de 70 procent, in
2003 heeft het gordelgebruik door bestuurders en voorpassagiers zich
gestabiliseerd op het niveau van 2002 (resp. op 86 en 87%). Bij de
achterpassagiers is de stijgende lijn sinds 2000 ook in 2003
voortgezet. Tussen 2002 en 2003 steeg het gebruik, mede door een
combinatie van intensieve voorlichting en handhaving, met 11 procent
van 52 naar 63%.
Sinds 1 juni 1975 bestaat in Nederland de verplichting om de
autogordel te dragen in alle personenautos, waarin voorin gordels
aanwezig zijn. Vanaf 1 april 1992 geldt de draagplicht ook voor
gordels achterin de auto, voorzover die daar aanwezig zijn. Volgens de
Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid lopen
voorinzittenden met gordel om bij een botsing 40% minder kans op
dodelijk letsel en 25% minder kans op ernstige verwondingen waarvoor
ziekenhuisopname noodzakelijk is; voor achterpassagiers is dat resp.
30% en 20%.
De campagne is een samenwerking tussen Verkeer en Waterstaat, politie
en regionale partners. Goochem het gordeldier figureert in alle
campagne-uitingen, zoals de tv- en radiospot, attentieborden langs de
weg, folder, posters en Internet. Goochem wordt op beperkte schaal
uitgedeeld, onder andere door promotieteams bij basisscholen.
Gedurende de hele campagneperiode (6 maart tot eind mei) zijn er ook
op provinciaal en gemeentelijk niveau activiteiten om het
gordelgebruik te promoten. De politie ondersteunt de campagne en heeft
de controle op het dragen van de autogordel al jaren als prioriteit.
Ministerie van Verkeer en Waterstaat