Antwoorden op kamervragen van de Kamerleden Buijs en Van der Vlies (SGP) over de
bereikbaarheid van ziekenhuiszorg Emmeloord (2030405400)
1
Bent u er van op de hoogte dat het aantal bedden Interne Geneeskunde in Emmeloord eind
december zal worden gereduceerd van 20 naar 4 en er vanaf 20 december geen nieuwe
patiënten worden opgenomen op deze afdeling?
1
De Raad van Bestuur van de IJsselmeerziekenhuizen heeft mij aangegeven dat de locatie
Emmeloord, conform het plan van aanpak waarmee de Raad van Toezicht op 10 juni 2003
heeft ingestemd, ingericht wordt voor planbare en laagrisico zorg. In dit verband worden
onder meer verpleegafdelingen samengevoegd tot twee multidisciplinaire afdelingen, een
afdeling dagbehandeling en een afdeling short stay.
2
Bent u er voorts van op de hoogte dat in Emmeloord de afdeling Kindergeneeskunde is
gesloten, dat er geen (klinische) bevallingen plaatsvinden, dat opnames na kantooruren
(17.00 uur) plaatsvinden in Lelystad, dat de chirurgie zich beperkt tot eenvoudige ingrepen
(maar bijvoorbeeld geen blindedarmoperatie)? Weet u dat de spoedeisende eerste hulp (SEH)
plaatsvindt via de huisartsenpost, dat er verscheidene specialisten uit Emmeloord vertrokken
zijn, respectievelijk ontslag is aangezegd, dat de bevolking, gemeentebesturen en personeel
massaal protest hebben aangetekend tegen deze ontwikkelingen?
2
De Raad van Bestuur heeft mij aangegeven dat de afdeling kindergeneeskunde in lijn met het
plan van aanpak voorlopig verplaatst is van Emmeloord naar Lelystad. Er is één vakgroep
kindergeneeskunde voor de twee locaties van de IJsselmeerziekenhuizen. Deze vakgroep
biedt poliklinische en dagbehandelingen aan op beide locaties. Klinische opnames vinden
vanaf juli 2003 conform het plan van aanpak plaats in Lelystad. Hetzelfde geldt voor
gynaecologie/verloskunde. Klinische bevallingen vinden vanaf 2001 plaats in Lelystad. Er is
afgesproken dat de afdeling kindergeneeskunde en de afdeling gynaecologie/verloskunde op
termijn zullen terugkeren naar Emmeloord als aan de voorwaarden voor kwaliteit en
financierbaarheid voldaan wordt. Ik heb u hierover geïnformeerd in mijn brief van 24 juni
2003.
In Emmeloord zijn de vakken interne geneeskunde en chirugie zowel poliklinisch als klinisch
aanwezig. Patiënten kunnen voor deze vakken overnachten in het ziekenhuis. De directie gaf
mij aan dat de opnames na kantooruren in beginsel plaatsvinden in Lelystad, omdat de
locatie Emmeloord zich richt op planbare laagrisico ingrepen.
Volgens de directie is er sinds 5 januari 2004 een huisartsenpost in het ziekenhuis in
Emmeloord gevestigd als onderdeel van een samenwerkingsverband tussen ziekenhuis,
ambulancedienst en huisartsen. Presentaties bij de SEH worden in beginsel voorafgegaan
door consultatie van de huisarts.
Ik ben ervan op de hoogte dat verscheidene specialisten uit Emmeloord zijn vertrokken
respectievelijk hebben moeten vertrekken. Ook weet ik dat er nog steeds onvrede bestaat
onder een deel van de lokale bevolking, gemeentebesturen en personeel over het plan van
aanpak en de uitvoering daarvan. Het is mij ten slotte ook bekend dat deze - elkaar
wederzijds voedende - onvrede niet bevorderlijk is voor het herstel van de
IJsselmeerziekenhuizen.
3
Hoe verhoudt zich het onder vraag 1 en 2 gestelde zich tot de eerder gedane beloften van
de regering dat er in Emmeloord 4 basisspecialismen en SEH (overeenkomstig het
spreidingsplan College Bouw) aanwezig dienen te zijn. Hoe verhoudt zich het bovenstaande
tot de overeengekomen standstill van fusies en herallocaties van functies?
3
Zoals ik u heb geschreven in mijn brief van 24 juni 2003, blijft het streven van de Raad van
Bestuur op termijn de vier basisspecialismen (interne geneeskunde, chirurgie,
kindergeneeskunde en gynaecologie/verloskunde) weer op twee locaties aan te bieden. Het
is hiervoor noodzakelijk dat aan de voorwaarden voor kwaliteit en financierbaarheid voldaan
wordt. Ook is er toegezegd dat, in aanvulling op het oorspronkelijke plan van aanpak, de
ACOP voorziening uitgebreid wordt naar 7x24 uur. Ik heb van de directie begrepen dat dat
ook is gebeurd.
In het algemeen overleg van 26 juni 2003 heb ik u aangegeven dat ik mij gehouden acht
aan de termen van de standstill. Volgens deze standstill zouden er bij een dreigend
faillissement of bij overmacht wegens gebrek aan medisch specialisten waardoor de
kwaliteit in het geding komt, wel stappen gezet moeten worden.
Ik wil hierbij graag van de gelegenheid gebruik maken om een misverstand op te helderen.
Het "spreidingsplan" van het College bouw ziekenhuisvoorzieningen (CBZ) waaraan u
refereert is een overzicht van ziekenhuizen met de verschijningsvorm per ziekenhuis in
2001, een bijlage bij de uitvoeringstoets van 14 januari 2002. In dit overzicht staat dat
Emmeloord in 2001 een profielziekenhuis was, en dat is het nog steeds. De
verschijningsvorm profielziekenhuis betreft een ziekenhuis dat zich toelegt op bepaalde
deelgebieden van de ziekenhuiszorg of bepaalde doelgroepen. Voorbeelden van functies die
al dan niet beschikbaar zijn in een profielziekenhuis: medisch specialistische polikliniek, 24-
uurs klinische verpleging of alleen dagverpleging, diagnostische en therapeutische
faciliteiten. Het CBZ heeft dit overzicht gemaakt omdat mijn voorganger het CBZ verzocht
had het begrippenkader betreffende ziekenhuislocaties nader te expliciteren en de daarbij
behorende functionele en infrastructurele vereisten uit te werken in een aantal
(ideaaltypische) organisatievormen van ziekenhuiszorg. Het CBZ vermeldt hierbij echter dat
de organisatievormen niet het karakter van een blauwdruk of een dwingende stratificatie
hebben. Het betreft een beschrijving van de verschijningsvormen van de ziekenhuiszorg
zoals het CBZ die op dat moment heeft waargenomen. Het is dus geen "spreidingsplan" en
het is ook niet vastgesteld door de overheid.
4
Meent u dat de eerder toegezegde 2 mln moet worden ingezet voor het behoud van de
basisfuncties in Emmeloord?
4
In het algemeen overleg van 6 november 2003 heb ik aangegeven dat de
IJsselmeerziekenhuizen met de locatie Emmeloord via de beschikbaarheidstoeslag meer dan
2 miljoen euro kunnen ontvangen. De beschikbaarheidstoeslag is een toeslag voor de
7x24-uurs beschikbaarheid van een afdeling SEH van bestaande kleine ziekenhuislocaties die
bepalend zijn voor de bereikbaarheid van spoedeisende ziekenhuiszorg. In mijn brief van 26
september 2003 heb ik aangegeven dat aan het beschikbaar stellen van deze middelen de
voorwaarde verbonden wordt dat ziekenhuis en verzekeraar(s) afspraken maken over de
manier waarop de beschikbaarheid zeker gesteld wordt en over de hoogte van de daarmee
gemoeide kosten. De toeslag mag dus niet voor andere zaken gebruikt worden dan voor het
verbeteren of instandhouden van de bereikbaarheid van ziekenhuiszorg. De toeslag moet dus
worden ingezet voor het behoud van 7x24-uurs zorg in Emmeloord. Wel heb ik in diezelfde
brief aangegeven dat als met een alternatieve goedkopere maatregel elders in de zorgketen
een SEH-afdeling wel binnen 45 minuten bereikbaar kan worden, dit de voorkeur heeft,
bijvoorbeeld het verplaatsen van een ambulancestandplaats.
5
Bent u bereid een onderzoek in te stellen naar de gang van zaken in het
IJsselmeerziekenhuis in het licht van bovenstaande feiten alsmede naar het
besluitvormingsproces zoals dat heeft plaatsgevonden met betrekking tot Emmeloord?
5
Zoals ik hiervoor heb geschetst ben ik van mening dat de bovenstaande feiten in lijn zijn met
het plan van aanpak. Een belangrijke voorwaarde tot herstel van het ziekenhuis in
Emmeloord is depolitisering van de situatie, zowel op lokaal als nationaal niveau. Een
onderzoek mijnerzijds zou het omgekeerde bereiken en daarmee het beginnend herstel en de
stabilisatie van het ziekenhuis in de Flevopolder ondermijnen.
6
Welke maatregelen bent u voornemens te nemen om de bereikbaarheid
ziekenhuiszorg/ambulancezorg (acute zorg) ook voor de inwoners van de Noordoostpolder te
kunnen garanderen in lijn met de eerder gedane beloften?
In mijn brief bereikbare ziekenhuiszorg van 26 september 2003 heb ik aangegeven welke
maatregelen ik wil nemen en inmiddels genomen heb om de bereikbaarheid van
ziekenhuiszorg niet te laten verslechteren. De bereikbaarheid van ziekenhuiszorg in
dunbevolkte gebieden, zoals de Noordoostpolder, heeft hierin een centrale plaats.
---- --
Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport