U ontvangt dit bericht van de FNV Berichtenservice. Meer informatie kunt u vinden op http://mondiaal2.cms.fnv.nl/renderer.do/menuId/28244/returnPage/28244/itemId/17151/instanceId/28476/pageId/28206/
Startschot 'Fair Play op de Spelen'
Met een strijdkar en de Griekse god Zeus op de Dam in Amsterdam hebben de FNV, Novib en de Schone Kleren Kampagne op 4 maart het publiek kennis laten maken met de campagne "Fair Play op de Spelen" voor eerlijke sportkleding. Eerder op de middag had Zeus in het Olympisch Stadion het rapport "Play Fair at the Olympics, respect workers' rights in the sportswear industry" overhandigd aan Marcel Sturkenboom, directeur topsport van het NOC*NSF.
Met een strijdkar en de Griekse god Zeus op de Dam in Amsterdam hebben de FNV, Novib en de Schone Kleren Kampagne op 4 maart het publiek kennis laten maken met de campagne "Fair Play op de Spelen" voor eerlijke sportkleding. Eerder op de middag had Zeus in het Olympisch Stadion het rapport "Play Fair at the Olympics, respect workers' rights in the sportswear industry" overhandigd aan Marcel Sturkenboom, directeur topsport van het NOC*NSF.
Het rapport laat zien hoe de sportgoederenindustrie met meedogenloze inkooppraktijken leveranciers dwingen hun werknemers steeds langer en harder te werken, waarbij fundamentele arbeidsrechten verkwanseld worden. De campagnevoerende organisaties roepen de sportsector op om hier een einde aan te maken. Aan het NOC is gevraagd om publiekelijk de campagne te ondersteunen en naar zijn eigen contracten te kijken met sportmerk Asics, de hoofdsponsor van het Nederlands Olympisch team. Asics behoort tot de onderzochte sportmerken in het onderzoek en zal in Nederland aangesproken worden tijdens de campagne.
Sturkenboom zei dat de schandalige arbeidsomstandigheden niet mogen voorkomen. Hij meldde dat het NOC al diverse acties ondernomen heeft en nog zal ondernemen. "Het NOC is onderdeel van de Olympische familie en heeft als zodanig een voorbeeldfunctie, die het NOC concreet zal maken", aldus Sturkenboom. Het NOC heeft contact opgenomen met Asics en zal actie ondernemen richting het Internationaal Olympisch Comité en de eigen leden.
De campagne is niet alleen in Nederland gestart maar in vele landen in Europa, in de Verenigde Staten, Canada, Australië en in de productielanden als Cambodja, Thailand, Indonesië en Bulgarije.
Meer informatie www.fairolympics.nl
5 maart 2004