AutoRai

5-3-2004

Nieuwe Mercedes-Benz SLK 55 AMG wordt officiële FIA Safety Car voor de Formule 1


* Slechts geringe aanpassingen nodig voor circuitgebruik
* Zesde generatie Mercedes-AMG Safety Car sinds 1996
* C 55 AMG Combi voor Formule 1-arts Prof. Sid Watkins

Wanneer komend weekend in Melbourne het nieuwe Formule 1-seizoen begint maakt de Mercedes-Benz SLK 55 AMG, het topmodel van de nieuwe Mercedes-Benz SLK-Klasse, zijn debuut als de officiële FIA Safety Car voor de Formule 1. De auto zal evenals in voorgaande jaren tijdens alle 18 Grands Prix van dit seizoen worden bestuurd door coureur Bernd Mayländer. Het doel van de Safety Car is om het Formule 1-veld veilig door gevaarlijke situaties te loodsen. Bij ongevallen of slecht weer zal Mayländer met de SLK 55 AMG het veld aanvoeren, waarbij het tempo niet te laag mag liggen teneinde problemen met de motorkoeling en het teveel afkoelen van de banden te voorkomen. Zo worden er zelfs achter de Safety Car nog snelheden van rond de 240 km/u bereikt.

Voor de zware eisen die aan het gebruik op de circuits worden gesteld, is de SLK 55 AMG in Safety Car-uitvoering op een aantal punten aangepast. Het sportieve karakter van de auto zorgde ervoor dat er niet teveel aanpassingen nodig waren. De doorgevoerde veranderingen omvatten grotere wielen (19 in plaats van 18 inch), een circuit-afstelling van de wielophanging en een aangepast remsysteem met remschijven van composietmateriaal voor en zelfventilerende geperforeerde stalen remschijven achter. Voor een betere koeling van de extra zwaar belaste remmen op de voorwielen werden aparte leidingen voor koellucht aangebracht.

Het gewicht van de auto werd met zon 100 kg verminderd, ondanks de aanwezigheid van noodzakelijke extras als de signaallampen op het dak en communicatieapparatuur. De gewichtsbesparing werd gerealiseerd door het gebruik van aluminium en koolstofvezel alsmede het verwijderen van het bedieningssysteem voor het variodak en allerlei voor een Safety Car onnodige zaken uit het interieur. De motor werd voorzien van extra koelers om bestand te zijn tegen de zware belasting.

De SLK 55 AMG is de zesde generatie Safety Cars van Mercedes-AMG sinds 1996. De auto zet de traditie voort van de C 36 AMG (1996), de eerste CLK 55 AMG (1997-1999), de CL 55 AMG (2000), de SL 55 AMG (2001-2002) en de CLK 55 AMG (2003). Naast de SLK 55 AMG Safety Car wordt er ook een C 55 AMG Combi ingezet voor Prof. Sid Watkins, het hoofd van de medische dienst tijdens alle Grands Prix. Van deze auto werden het communicatiesysteem, chassis en remmen aangepast.