5-3-2004
Nieuwe Mercedes-Benz SLK 55 AMG wordt officiële FIA Safety Car voor de
Formule 1
* Slechts geringe aanpassingen nodig voor circuitgebruik
* Zesde generatie Mercedes-AMG Safety Car sinds 1996
* C 55 AMG Combi voor Formule 1-arts Prof. Sid Watkins
Wanneer komend weekend in Melbourne het nieuwe Formule 1-seizoen
begint maakt de Mercedes-Benz SLK 55 AMG, het topmodel van de nieuwe
Mercedes-Benz SLK-Klasse, zijn debuut als de officiële FIA Safety Car
voor de Formule 1. De auto zal evenals in voorgaande jaren tijdens
alle 18 Grands Prix van dit seizoen worden bestuurd door coureur Bernd
Mayländer. Het doel van de Safety Car is om het Formule 1-veld veilig
door gevaarlijke situaties te loodsen. Bij ongevallen of slecht weer
zal Mayländer met de SLK 55 AMG het veld aanvoeren, waarbij het tempo
niet te laag mag liggen teneinde problemen met de motorkoeling en het
teveel afkoelen van de banden te voorkomen. Zo worden er zelfs achter
de Safety Car nog snelheden van rond de 240 km/u bereikt.
Voor de zware eisen die aan het gebruik op de circuits worden gesteld,
is de SLK 55 AMG in Safety Car-uitvoering op een aantal punten
aangepast. Het sportieve karakter van de auto zorgde ervoor dat er
niet teveel aanpassingen nodig waren. De doorgevoerde veranderingen
omvatten grotere wielen (19 in plaats van 18 inch), een
circuit-afstelling van de wielophanging en een aangepast remsysteem
met remschijven van composietmateriaal voor en zelfventilerende
geperforeerde stalen remschijven achter. Voor een betere koeling van
de extra zwaar belaste remmen op de voorwielen werden aparte leidingen
voor koellucht aangebracht.
Het gewicht van de auto werd met zon 100 kg verminderd, ondanks de
aanwezigheid van noodzakelijke extras als de signaallampen op het dak
en communicatieapparatuur. De gewichtsbesparing werd gerealiseerd door
het gebruik van aluminium en koolstofvezel alsmede het verwijderen van
het bedieningssysteem voor het variodak en allerlei voor een Safety
Car onnodige zaken uit het interieur. De motor werd voorzien van extra
koelers om bestand te zijn tegen de zware belasting.
De SLK 55 AMG is de zesde generatie Safety Cars van Mercedes-AMG sinds
1996. De auto zet de traditie voort van de C 36 AMG (1996), de eerste
CLK 55 AMG (1997-1999), de CL 55 AMG (2000), de SL 55 AMG (2001-2002)
en de CLK 55 AMG (2003). Naast de SLK 55 AMG Safety Car wordt er ook
een C 55 AMG Combi ingezet voor Prof. Sid Watkins, het hoofd van de
medische dienst tijdens alle Grands Prix. Van deze auto werden het
communicatiesysteem, chassis en remmen aangepast.
AutoRai