5-3-2004
Nieuw werkgelegenheidsbeleid Tilburg:
van aanbodgericht naar vraaggericht
Het Tilburgse college gaat het werkgelegenheidsbeleid gericht op het
plaatsen van mensen in een reguliere baan vernieuwen. Maatschappelijk
ondernemen, snelwerk, uitstroombanen en startersbeleid zijn daarbij
nieuwe instrumenten. De nieuw gekozen benadering betekent een breuk
met het beleid van de afgelopen jaren. Van een sterk aanbodgericht
beleid, het kwalificeren van werkzoekenden, wordt nadrukkelijk
overgeschakeld naar een beleid waar de vraag van werkgevers naar
personeel voorop staat. Het nieuwe beleid ligt vast in een nota met de
titel 'Wat mensen beweegt' en is tot stand gekomen op basis van
gesprekken met diverse groeperingen uit de stad. Eind maart neemt de
gemeenteraad een besluit.
De nieuwe lijn is gebaseerd op een aantal elementen: zo veel als
mogelijk gaat iedereen aan de slag op een reguliere arbeidsplaats.
Daarbij is sprake van maatwerk naar de klant zoals dat nu al in het
door Sociale Zaken gehanteerde polismodel tot uitdrukking komt: de
mogelijkheden of beperkingen van de betreffende persoon worden
meegenomen bij het zoeken naar werk. Daarmee wordt er ook voor gezorgd
dat de grootste kans ontstaat op een duurzame plaatsing en is er oog
voor het feit dat voor een bepaald aantal klanten er een balans moet
zijn tussen zorgtaken en werk. De gemeente kiest daarmee voor een
actieve houding en aansturing op dit deel van de werkgelegenheid.
Nieuwe instrumenten
Er worden nieuwe instrumenten ingezet waarbij de werkgevers nauw
worden betrokken. Met hen worden specifieke afspraken gemaakt over de
instroom van werkzoekenden. Dat geldt met name voor instrumenten als
maatschappelijk ondernemen en uitstroombanen. Bij snelwerk is het
uitgangspunt om direct met nieuwe klanten aan de slag te gaan. Ten
aanzien van de gesubsidieerde arbeid worden bestaande regelingen tot
één samengevoegd waarbij zogeheten brugfuncties worden opengesteld
voor mensen waarvan is vastgesteld dat zij met ondersteuning een
reguliere baan kunnen krijgen. Daarnaast komen er zogenaamde begeleide
werkplekken. Tenslotte worden de mogelijkheden die de gemeente heeft
via BKWStartersadvies om werkzoekenden een eigen bedrijf te laten
starten nadrukkelijker ingezet.
Maatschappelijk ondernemen
Het instrument 'Maatschappelijk Ondernemen' staat voor de
benaderingswijze voor een deel van het werkgelegenheidsbeleid. Doel is
om de komende jaren een groot aantal werkgevers aan ons te binden die
zonder voorwaarden vooraf, maar wel met goede ondersteuning
werkzoekenden aan gaan nemen. Werkzoekenden die nog niet volledig
gekwalificeerd zijn maar dat met goede begeleiding wel kunnen worden.
Er wordt naar gestreefd de komende twee jaar 500 werkzoekenden bij 200
werkgevers te plaatsen. Dat kan gaan om het daadwerkelijk leveren van
arbeidsplaatsen, het meewerken aan concrete projecten als tROM (bouw
Prinsenwagen voor carnaval), of het geven van geld.
Snelwerk
'Snelwerk' is een experimentele vorm van reïntegratie. Deelnemers
wordt een combinatie aangeboden van drie dagen werken (o.a. bij de
Diamantgroep en De Kans) en twee dagen activiteiten gericht op het
vinden van regulier werk. Binnen zes weken moet er resultaat zijn.
Lukt dit niet dan wordt een ander traject aangeboden.
Gesubsidieerd werk
De afgelopen jaren hebben grote groepen werkzoekenden met behulp van
subsidies werk gekregen. Tegelijkertijd werden hierdoor
maatschappelijk nuttige taken weer ingevuld. De afgelopen jaren is
gebleken dat het instrument niet of onvoldoende voldoet als het gaat
om het realiseren van doorstroom van personen op gesubsidieerde
plaatsen naar regulier werk. Voortaan worden twee vormen van
gesubsidieerde arbeid gehanteerd: zogenaamde 'uitstroomfuncties', deze
zijn bedoeld om werkzoekenden vanuit een tijdelijke werkplek geschikt
te maken om regulier werk te gaan doen en 'beschutte werkplekken',
bedoeld voor mensen die niet kunnen doorstromen naar de reguliere
markt.
Startersbeleid
Als gesproken wordt over werkzoekenden wordt vaak uitsluitend aan werk
in loondienst gedacht. Er zijn echter ook mensen met de ambitie om een
eigen bedrijf te beginnen. Om een indicatie te geven: in 2003 waren
van de ± 400 personen die naar de gemeente kwamen voor ondersteuning
bij de start van een eigen onderneming ± 110 personen met een
bijstandsuitkering, een dertigtal startte daadwerkelijk binnen het
jaar.
Het uitsluitend aandacht besteden aan werken in loondienst is ook niet
in overeenstemming met de ambities van de stad. Die is er op gericht
de komende jaren ondernemerschap actiever te ondersteunen.
Het gemeentelijk instrument startersadvisering zal daarom de komende
jaren nog nadrukkelijker ingezet worden. De focus is: meer ondernemers
in de stad en bestaande kleine ondernemers beter ondersteunen.
Gemeente Tilburg