Leger des Heils
Integrale aanpak dak- en thuislozen Schiphol succesvol
- Maart 5, 2004 - 3:36 PM
Almere, 5 maart 2004 Ruim 80% van de dak- en thuislozen op Schiphol
met wie het Leger des Heils een hulpverleningstraject is ingegaan, is
inmiddels van Schiphol vertrokken. Dit blijkt uit de evaluatie van het
éénjarig bestaan van Dienstenbureau Schiphol van het Leger des Heils.
Het evaluatierapport wordt vandaag overhandigd aan wethouder
Steffens-van de Water van de gemeente Haarlemmermeer.
Overlast
Op Schiphol is de overlast van dak- en thuislozen in de afgelopen
jaren toegenomen. Eén van de maatregelen die Amsterdam Airport
Schiphol heeft genomen is het sluiten van de publieke gebieden van de
terminal tussen 0.00 en 4.00 uur voor die personen die daar niet
hoeven te zijn. Daarnaast hebben Amsterdam Airport Schiphol en de
Gemeente Haarlemmermeer het Leger des Heils gevraagd om te bemiddelen
in hulp voor de dak- en thuislozen op de luchthaven. Amsterdam Airport
Schiphol heeft daarbij als voorwaarde dat het Leger des Heils alleen
dienstverlening biedt en geen dag- of nachtopvang. Het Leger des Heils
heeft daarom per 1 december 2002 een dienstenbureau op Schiphol.
Centraal in de outreachende werkwijze staan het actief contact zoeken
met de dak- en thuislozen, preventie, signalering en doorverwijzing.
Resultaten
Het Dienstenbureau Schiphol heeft in het eerste jaar aan 150 dak- en
thuislozen hulp verleend door middel van ondersteuning, bemiddeling,
doorverwijzing en nazorg. Ruim 80% (123) van deze mensen zijn van
Schiphol vertrokken. Voor het grootste deel volgen deze mensen een
hulpverleningstraject bij opvanginstellingen verspreid over het hele
land. Een kleiner deel is naar het buitenland vertrokken, heeft
inmiddels een eigen woning of is bij familie of kennissen gaan wonen.
Van één op de vijf vertrokken cliënten is de bestemming onbekend.
Inmiddels zijn veertien personen van deze groep teruggekeerd op
Schiphol. Het dienstenbureau zoekt nu nogmaals naar een passende
oplossing voor deze mensen.
Bij cliënten die voor het eerst in de problemen zijn gekomen en/of
sinds kort op Schiphol verblijven, blijkt de interventie het meest
succesvol te zijn.
Het dienstenbureau heeft door het werk van het afgelopen jaar zicht
gekregen op de populatie dak- en thuislozen op Schiphol: Bijna 90% van
de geregistreerde dak- en thuislozen is man. Ruim 60% van hen is
tussen de 30 en 50 jaar oud. Ruim 40% heeft een verslaving. Bijna 50%
van de geregistreerde dak- en thuislozen is allochtoon. Deze gegevens
zijn van belang bij het creëren van passende hulpverlening voor de
groep dak- en thuislozen op Schiphol.
Partners en financiering
Het Dienstenbureau Schiphol heeft veel energie gestoken in
samenwerking en afstemming met partners op Schiphol en met
hulpverlenings- en opvanginstellingen. Op het dienstenbureau houdt
bijvoorbeeld een Sociaal Psychiatrisch Verpleegkundige van de
GGZ-instelling De Geestgronden spreekuur voor ondersteuning wanneer
bij cliënten sprake is van psychische problemen.
Het Dienstenbureau Schiphol is gevestigd in tijdelijke mobiele ruimtes
buiten tegenover aankomsthal 3 en het WTC. Schiphol Real Estate heeft
de behuizing gefaciliteerd. Het Zorgkantoor Zuid Midden Kennemerland
financiert de GGZ-hulp rechtstreeks aan de Geestgronden. De personele
lasten van de exploitatie wordt door het Leger des Heils opgebracht.
Om de positieve resultaten te kunnen borgen heeft Amsterdam Airport
Schiphol het project verlengd tot 30 november 2004.
Meer dan lokaal probleem
Ine Voorham, directeur van de Stichting Leger des Heils Welzijns- en
Gezondheidszorg, onderstreept dat een brede integrale en structurele
aanpak van essentieel belang is. Niemand wil dat Schiphol als woonplek
voor dak- en thuislozen wordt gebruikt. Een voorwaarde om het probleem
op te lossen is dat alle partijen, waaronder Amsterdam Airport
Schiphol, de overheid, de GGZ en Leger des Heils, de handen ineen
moesten slaan. Met een overnachting organiseren ben je er niet. Er
moet een zorgketen ontwikkeld worden waarin structurele hulp kan
worden geboden. Het Leger des Heils streeft daarom naar een dag- en
een nachtopvang en concrete afspraken met hulpverleningsinstellingen.
De financiering van dit dienstenbureau kan niet alleen op lokale
partners drukken. De dak- en thuislozen die op Schiphol verblijven
zijn deels afkomstig uit alle streken van Nederland en deels uit het
buitenland., geeft Ine Voorham aan. Het is duidelijk: de problematiek
op de luchthaven overstijgt de grenzen van het lokale.
Opvang overbezet
Omdat opvangvoorzieningen voor dak- en thuislozen in Nederland
overbezet zijn, vereist doorverwijzing van dak- en thuislozen die op
Schiphol verblijven, goede relaties met opvang- en
hulpverleningsinstellingen elders. Het zou de effectiviteit van
Dienstenbureau Schiphol ten goede komen als er in de gemeente
Haarlemmermeer een mogelijkheid voor dag- en nachtopvang gecreëerd
wordt. Zo kunnen de dak- en thuislozen die op de luchthaven verblijven
buiten Schiphol een alternatief worden geboden totdat een structurele
oplossing elders in het land is gevonden.
In het evaluatierapport wordt tevens gepleit voor ruimere
openingstijden voor het Dienstenbureau Schiphol zodat dak- en
thuislozen ook s avonds en in het weekend geholpen kunnen worden.
---------------------------------------