Kwaliteitsmonitor 2004
Dit is de derde keer dat de gemeente het onderzoek houdt. In het jaar 2000
werd dit onderzoek voor het eerst uitgevoerd en in 2002 voor de tweede
keer. Het onderzoek is een zeer goede indicator van hoe de burger tegen de
dienstverlening van de gemeente aankijkt. In het jaar 2000 scoorde de
gemeente een 6.4 als rapportcijfer en in het jaar 2002 was dit een 6.5,
maar de 7 waar de gemeente naar streeft is nog niet bereikt. De gemeente
heeft dan ook de laatste twee jaar stevig aan haar dienstverlening gewerkt.
Hiervoor zijn de voorgaande onderzoeken ter hand genomen en is er een
aantal zaken veranderd, waaronder het verkorten van de wachttijden en het
werken op afspraak.
Goed doel
Met het invullen van de vragenlijst werkt de burger niet alleen mee aan de
verbetering van de kwaliteit van de dienstverlening. De burger steunt ook
een goed doel. Voor iedere ingevulde vragenlijst die wordt opgehaald,
ontvangt een Zwolse sportvereniging 3 euro. De vragenlijsten worden vanaf
22 maart opgehaald.
Uitslag
In de zomer van 2004 worden de resultaten van het onderzoek bekend gemaakt.
Als aanvulling op het onderzoek, zal een interviewer namens de gemeente
Zwolle een groepsgesprek voeren met een aantal burgers. Ontvangers kunnen
zich hier, via een bij de vragenlijst gevoegde antwoordkaart, voor opgeven.
De mening van de burger
De gemeente Zwolle wil de kwaliteit van haar dienstverlening aan de burgers
blijven verbeteren. Het gemeentebestuur wil dit doen door de burger
centraal te stellen en de wensen van de burger als uitgangspunt te nemen
bij de dienstverlening. Om dat te bereiken wil de gemeente op een
betrouwbare manier achterhalen wat die wensen dan wel inhouden: welke
verbeteringen willen de klanten graag zien en welke hebben de hoogste
prioriteit. Om antwoord op dergelijke vragen te krijgen verstuurt de
gemeente dus begin deze maand een enquête aan ongeveer 2000 Zwollenaren die
recentelijk nog contact met de gemeente hebben gehad.
---
Gemeente Zwolle