5-3-2004
De nieuwe BMW 6-serie Cabrio
Fascinerend ontwerp, opwindende techniek, atletische topprestaties
eigenschappen voor een grenzeloos rijplezier voor vier personen onder
de blote hemel. Met de nieuwe 6-serie cabriolet heeft BMW zowel
technisch als optisch een droomauto gecreëerd.
Dankzij de innovatieve vinnenkap onderscheidt de 6-serie Cabrio zich,
net als de 6-serie Coupé, door een nadrukkelijk eigenzinnig en elegant
lijnenspel. De vinnen ogen als brede C-stijlen en geven de Cabrio een
coupé-achtige, exclusieve uitstraling. Met geopende kap versterkt de
Cabrio zijn unieke karakter. Op ingenieuze wijze combineert hij de
atletische belijning van een sportieve coupé met stijlkenmerken van
een luxueuze, 2+2-zits cabriolet. Zo straalt de nieuwe Cabrio al op
het eerste gezicht dezelfde uitzonderlijke sportiviteit uit als de
6-serie Coupé.
Voor veeleisende autoliefhebbers
Cabrio-rijders willen met open rijden uitdrukking geven aan hun
persoonlijke life style. Derhalve heeft BMW voor de
cabrio-individualisten een eigen en al even karakteristieke variant
van de 6-serie gecreëerd. Zo krijgt elke klant exclusief de auto van
zijn dromen. Waarbij de enorme innovatiekracht en het toonaangevende
kwaliteitsniveau van BMW garanderen dat Cabrio en Coupé optimaal
rijplezier en rijcomfort, alsmede maximale veiligheid en praktische
bruikbaarheid bieden.
V8 motor
De BMW 6-serie Cabrio wordt allereerst geïntroduceerd als topmodel
645Ci Cabrio met 4,4-liter achtcilindermotor. Deze levert een maximum
vermogen van 245 kW/333 pk en een maximum koppel van 450 Nm. Dankzij
de traploze verstelling van nagenoeg alle relevante parameters, zoals
de klepbediening (Bi-VANOS), de kleplichthoogte (VALVETRONIC) en zelfs
de lengte van het inlaattraject past hij zich perfect aan alle eisen
en rijsituaties aan. Van deze compromisloze wijze van motormanagement
profiteert de eigenaar ook met het voor een achtcilinder benzinemotor
zeer gunstige brandstofverbruik van 12,8 liter loodvrij per 100
kilometer voor de handgeschakelde uitvoering (automaat: 11,5 l/100
km). Ook voldoet de achtcilinder reeds aan de op dit moment strengste
Europese emissienorm EU4, die vanaf 2005 verplicht is voor nieuwe
autos. Ook op dit gebied is de V8 dus een inspirerende motor voor een
fascinerende auto; een krachtbron die eervorig jaar al is bekroond met
de International Engine of the Year-award ; de Oscar van de
automobielwereld.
De 645Ci Cabrio is verkrijgbaar met drie zesversnellingsbakken,
waaronder een uit de Formule 1 bekende en vanaf het stuur schakelbare
SMG-transmissie. Daarmee realiseert hij prestaties die slechts aan een
select aantal supersportwagens zijn voorbehouden. De standaard
handgeschakelde zesversnellingsbak weegt slechts 53 kg, maar is wel
constructief berekend op een koppel van 600 Nm en een maximum
toerental van 6.500 min-1. Dit open topmodel sprint in 6,1 seconden
van 0-100 km/h (automaat: 6,2 s) en bij 250 km/h wordt de topsnelheid
elektronisch begrensd. De inhaalsprint van 80-120 km/h kost slechts
5,5 seconden (handbak).
Een druk op de knop,/b>
Bij alle transmissies zorgt het indrukken van de sportschakelaar van
Dynamic Driving Control (DDC) ervoor dat de aandrijfkarakteristiek en
het stuurgedrag nog sportiever worden: in de Sportmodus is nog meer
rijplezier mogelijk.
Intelligente lichtbouw en onderstelregelsystemen ,/b>
Rijden met de nieuwe 6-serie Cabrio is een sportief genoegen. Dit is
vooral te danken aan de zeer grote stijfheid van de carrosserie. Deze
heeft dankzij de speciale dragerstructuur een trillingsgedrag dat
overeenkomt met de uitstekende waarde van de tweezits roadster Z4; een
waarde die uniek is in de klasse van de 2+2-zits cabriolets. Toch kon
dankzij een consequent toegepaste, intelligente lichtbouw het ledig
gewicht van de 645Ci worden beperkt tot 1.815 kg (automaat: 1.820 kg),
waarbij ook de voor BMW zo karakteristieke gewichtsverdeling
voor/achter van circa 50:50 kon worden gerealiseerd. Samen met de bij
deze aslastverdeling ideale achterwielaandrijving, die de besturing
vrijhoudt van ongewenste aandrijfinvloeden, biedt het volledig
aluminium onderstel uitstekende voorwaarden voor de in deze klasse
superieure rijeigenschappen. Dit geldt vooral voor het extreem
precieze reactiegedrag.
De 645Ci is uitgerust met talloze onderstelregelsystemen die het reeds
goede onderstel van de 6-serie Cabrio nog verder verbeteren.
Voorbeelden zijn de veelomvattende Dynamische Stabiliteits Controle
(DSC) en het meedenkende Dynamic Drive (optie). Dynamic Drive is een
actief onderstelsysteem dat overhellen van de carrosserie bij rijden
in bochten tot een minimum beperkt. Door de aangepaste verdeling van
het stabiliseringskoppel over de voor- en achteras reduceert het
verder de benodigde stuuruitslag. De bestuurder profiteert hiervan
door een zeer wendbaar, direct en sportief rijgedrag.
Active Front Steering
Daarnaast vergroot de BMW innovatie Active Front Steering het veilige
en comfortabele rijplezier, dat de 6-serie Cabrio dankzij de
snelheidsafhankelijke Servotronic-stuurbekrachtiging reeds standaard
biedt. Met de als optie verkrijgbare Active Front Steering reageert de
auto bij lage snelheid directer en daarmee duidelijk wendbaarder en
preciezer. Bij toenemende snelheid reageert hij daarentegen
indirecter, wat resulteert in een nog betere en rustigere
koersstabiliteit.
Active Front Steering is ook uitgerust met een draaihoeksensor en is
gekoppeld aan DSC. Zo grijpt het systeem voor kleine correcties
vroegtijdig stabiliserend in door de stuurhoek van de voorwielen aan
te passen. In het onderste regelbereik reduceert Active Front Steering
de remingrepen van DSC aanmerkelijk. Active Front Steering en DSC
vullen elkaar dus op ideale wijze aan.
AutoRai