AutoRai

5-3-2004

De nieuwe BMW 6-serie Cabrio

Fascinerend ontwerp, opwindende techniek, atletische topprestaties eigenschappen voor een grenzeloos rijplezier voor vier personen onder de blote hemel. Met de nieuwe 6-serie cabriolet heeft BMW zowel technisch als optisch een droomauto gecreëerd.

Dankzij de innovatieve vinnenkap onderscheidt de 6-serie Cabrio zich, net als de 6-serie Coupé, door een nadrukkelijk eigenzinnig en elegant lijnenspel. De vinnen ogen als brede C-stijlen en geven de Cabrio een coupé-achtige, exclusieve uitstraling. Met geopende kap versterkt de Cabrio zijn unieke karakter. Op ingenieuze wijze combineert hij de atletische belijning van een sportieve coupé met stijlkenmerken van een luxueuze, 2+2-zits cabriolet. Zo straalt de nieuwe Cabrio al op het eerste gezicht dezelfde uitzonderlijke sportiviteit uit als de 6-serie Coupé.

Voor veeleisende autoliefhebbers
Cabrio-rijders willen met open rijden uitdrukking geven aan hun persoonlijke life style. Derhalve heeft BMW voor de cabrio-individualisten een eigen en al even karakteristieke variant van de 6-serie gecreëerd. Zo krijgt elke klant exclusief de auto van zijn dromen. Waarbij de enorme innovatiekracht en het toonaangevende kwaliteitsniveau van BMW garanderen dat Cabrio en Coupé optimaal rijplezier en rijcomfort, alsmede maximale veiligheid en praktische bruikbaarheid bieden.

V8 motor
De BMW 6-serie Cabrio wordt allereerst geïntroduceerd als topmodel 645Ci Cabrio met 4,4-liter achtcilindermotor. Deze levert een maximum vermogen van 245 kW/333 pk en een maximum koppel van 450 Nm. Dankzij de traploze verstelling van nagenoeg alle relevante parameters, zoals de klepbediening (Bi-VANOS), de kleplichthoogte (VALVETRONIC) en zelfs de lengte van het inlaattraject past hij zich perfect aan alle eisen en rijsituaties aan. Van deze compromisloze wijze van motormanagement profiteert de eigenaar ook met het voor een achtcilinder benzinemotor zeer gunstige brandstofverbruik van 12,8 liter loodvrij per 100 kilometer voor de handgeschakelde uitvoering (automaat: 11,5 l/100 km). Ook voldoet de achtcilinder reeds aan de op dit moment strengste Europese emissienorm EU4, die vanaf 2005 verplicht is voor nieuwe autos. Ook op dit gebied is de V8 dus een inspirerende motor voor een fascinerende auto; een krachtbron die eervorig jaar al is bekroond met de International Engine of the Year-award ; de Oscar van de automobielwereld.

De 645Ci Cabrio is verkrijgbaar met drie zesversnellingsbakken, waaronder een uit de Formule 1 bekende en vanaf het stuur schakelbare SMG-transmissie. Daarmee realiseert hij prestaties die slechts aan een select aantal supersportwagens zijn voorbehouden. De standaard handgeschakelde zesversnellingsbak weegt slechts 53 kg, maar is wel constructief berekend op een koppel van 600 Nm en een maximum toerental van 6.500 min-1. Dit open topmodel sprint in 6,1 seconden van 0-100 km/h (automaat: 6,2 s) en bij 250 km/h wordt de topsnelheid elektronisch begrensd. De inhaalsprint van 80-120 km/h kost slechts 5,5 seconden (handbak).

Een druk op de knop,/b>
Bij alle transmissies zorgt het indrukken van de sportschakelaar van Dynamic Driving Control (DDC) ervoor dat de aandrijfkarakteristiek en het stuurgedrag nog sportiever worden: in de Sportmodus is nog meer rijplezier mogelijk.

Intelligente lichtbouw en onderstelregelsystemen ,/b> Rijden met de nieuwe 6-serie Cabrio is een sportief genoegen. Dit is vooral te danken aan de zeer grote stijfheid van de carrosserie. Deze heeft dankzij de speciale dragerstructuur een trillingsgedrag dat overeenkomt met de uitstekende waarde van de tweezits roadster Z4; een waarde die uniek is in de klasse van de 2+2-zits cabriolets. Toch kon dankzij een consequent toegepaste, intelligente lichtbouw het ledig gewicht van de 645Ci worden beperkt tot 1.815 kg (automaat: 1.820 kg), waarbij ook de voor BMW zo karakteristieke gewichtsverdeling voor/achter van circa 50:50 kon worden gerealiseerd. Samen met de bij deze aslastverdeling ideale achterwielaandrijving, die de besturing vrijhoudt van ongewenste aandrijfinvloeden, biedt het volledig aluminium onderstel uitstekende voorwaarden voor de in deze klasse superieure rijeigenschappen. Dit geldt vooral voor het extreem precieze reactiegedrag.

De 645Ci is uitgerust met talloze onderstelregelsystemen die het reeds goede onderstel van de 6-serie Cabrio nog verder verbeteren. Voorbeelden zijn de veelomvattende Dynamische Stabiliteits Controle (DSC) en het meedenkende Dynamic Drive (optie). Dynamic Drive is een actief onderstelsysteem dat overhellen van de carrosserie bij rijden in bochten tot een minimum beperkt. Door de aangepaste verdeling van het stabiliseringskoppel over de voor- en achteras reduceert het verder de benodigde stuuruitslag. De bestuurder profiteert hiervan door een zeer wendbaar, direct en sportief rijgedrag.

Active Front Steering
Daarnaast vergroot de BMW innovatie Active Front Steering het veilige en comfortabele rijplezier, dat de 6-serie Cabrio dankzij de snelheidsafhankelijke Servotronic-stuurbekrachtiging reeds standaard biedt. Met de als optie verkrijgbare Active Front Steering reageert de auto bij lage snelheid directer en daarmee duidelijk wendbaarder en preciezer. Bij toenemende snelheid reageert hij daarentegen indirecter, wat resulteert in een nog betere en rustigere koersstabiliteit.

Active Front Steering is ook uitgerust met een draaihoeksensor en is gekoppeld aan DSC. Zo grijpt het systeem voor kleine correcties vroegtijdig stabiliserend in door de stuurhoek van de voorwielen aan te passen. In het onderste regelbereik reduceert Active Front Steering de remingrepen van DSC aanmerkelijk. Active Front Steering en DSC vullen elkaar dus op ideale wijze aan.