NOVIB

FNV, Novib en Schone Kleren Kampagne lanceren Fair Play

Nieuwe campagne eist eerlijke sportkleding

2 maart 2004

Op 4 maart a.s. lanceren de Schone Kleren Kampagne (SKK), FNV en Novib, Oxfam Nederland de campagne Fair Play op de Spelen. Dit als onderdeel van een wereldwijde campagne van Clean Clothes Campaign, Global Unions en Oxfam. De campagne roept het Internationale Olympische Comité (IOC) en sportmerken zoals Fila, Puma, Umbro, Asics en Mizuno op tot eerlijke sportkleding en verbetering van arbeidsomstandigheden.

In Nederland richt de campagne zich specifiek op Asics, sponsor van het Nederlands Olympisch team en het NOC NSF en de Nederlandse sportbonden.

Tijdens een persconferentie op 4 maart a.s. in het Olympisch Stadion te Amsterdam zal de campagne en een nieuw onderzoeksrapport Play Fair at the Olympics, respect workers rights in the sportswearindustry gepresenteerd worden door Kitty Roozemond, vice-voorzitter FNV, Adrie Papma, Novib directeur handelscampagne en Esther de Haan, internationaal secretariaat Schone Kleren Kampagne. Vervolgens zal de heer Marcel Sturkenboom, directeur topsport van NOC NSF een reactie geven op het rapport.

Programma:
15.00 15.15 uur: ontvangst in Meeting Plaza Olympisch Stadion 15.15 15.30 uur: symbolische overhandiging van rapport aan NOC NSF door Griekse god Zeus in Olympisch Stadion
15.30 16.00 uur: presentatie campagne en rapport Play Fair at the Olympics en gelegenheid tot stellen van vragen

Noot voor de redactie (