NOVIB
FNV, Novib en Schone Kleren Kampagne lanceren Fair Play
Nieuwe campagne eist eerlijke sportkleding
2 maart 2004
Op 4 maart a.s. lanceren de Schone Kleren Kampagne (SKK), FNV en
Novib, Oxfam Nederland de campagne Fair Play op de Spelen. Dit als
onderdeel van een wereldwijde campagne van Clean Clothes Campaign,
Global Unions en Oxfam. De campagne roept het Internationale
Olympische Comité (IOC) en sportmerken zoals Fila, Puma, Umbro, Asics
en Mizuno op tot eerlijke sportkleding en verbetering van
arbeidsomstandigheden.
In Nederland richt de campagne zich specifiek op Asics, sponsor van
het Nederlands Olympisch team en het NOC NSF en de Nederlandse
sportbonden.
Tijdens een persconferentie op 4 maart a.s. in het Olympisch Stadion
te Amsterdam zal de campagne en een nieuw onderzoeksrapport Play Fair
at the Olympics, respect workers rights in the sportswearindustry
gepresenteerd worden door Kitty Roozemond, vice-voorzitter FNV, Adrie
Papma, Novib directeur handelscampagne en Esther de Haan,
internationaal secretariaat Schone Kleren Kampagne.
Vervolgens zal de heer Marcel Sturkenboom, directeur topsport van NOC
NSF een reactie geven op het rapport.
Programma:
15.00 15.15 uur: ontvangst in Meeting Plaza Olympisch Stadion
15.15 15.30 uur: symbolische overhandiging van rapport aan NOC NSF
door Griekse god Zeus in Olympisch Stadion
15.30 16.00 uur: presentatie campagne en rapport Play Fair at the
Olympics en gelegenheid tot stellen van vragen
Noot voor de redactie (