Fatsoenlijk brommen kan best vanaf 16
4 March 2004
Het pleidooi van de voorzitters van 3VO en de Fietsersbond voor een
verhoging van de brom/snorfietsleeftijd is het spreekwoordelijke kind
met het badwater weg gooien.
De redenering dat driekwart van 16- en 17-jarigen nu al geen gebruik
maakt van de brom/snorfiets is een drogredenering. Want het is juist
dat laatste kwart van de jongeren die vanwege het ontbreken van een
goed alternatief op de brom/snorfiets is aangewezen.
Helaas voert een kleine groep berijders het voertuig op, rijdt te
hard en veroorzaakt hinder en gevaar. We moeten er dus in slagen dat
verschijnsel aan te pakken. Dan kunnen de fatsoenlijke jonge berijders
van de brom- of snorfiets gebruik blijven maken.
Bij het bekend maken van het plan van minister Peijs om de leeftijd te
verhogen naar 17 jaar hebben verschillende organisaties, waaronder
BOVAG en RAI, hier al op gewezen. Een belangrijk element is het
invoeren van een kenteken. Dat was al acht jaar geleden afgesproken
maar het ministerie van Verkeer en Waterstaat zal dat pas in 2005
realiseren. Overigens zijn niet bromfietsen of scooters gevaarlijk,
maar sommige berijders. Vandaar ook dat BOVAG en RAI pleiten voor een
praktijkrij-opleiding met daaraan verbonden een examen, zoals dat ook
voor de auto geldt. Kentekenregistratie en een goede opleiding
reduceren de kans op verkeerd gebruik en een gevaarlijke rijstijl. Het
optreden tegen gevaarlijk gedrag van bromfietsers is en blijft een
taak van de politie, waarbij de kentekenregistratie van cruciaal
belang is. Voorts zal de wetgeving t.a.v. het opvoeren moeten worden
verscherpt, waardoor het mogelijk wordt op te treden tegen handelaren
die deze spullen verkopen.
Er zijn dus voldoende middelen om een veiliger gebruik van brom- en
snorfiets te bereiken, zonder een groep jongeren dit vervoermiddel te
ontzeggen.
BOVAG