Klanttevredenheidsonderzoek slachtoffers woninginbraak De leijgraaf

Uden 04-03-2004 - .

Klanttevredenheid slachtoffers woninginbraken stemt politie De Leijgraaf tot tevredenheid.

De leiding van het politiedistrict De Leijgraaf heeft recent een extern onderzoek laten verrichten naar de klanttevredenheid onder slachtoffers van woninginbraken. Woninginbraken is, voor wat betreft de aanpak en afhandeling er van, een van de vormen van criminaliteit die in het politiedistrict hoog op de prioriteitenlijst staan. De resultaten van het onderzoek stemmen de districtsleiding tot tevredenheid.

Hoewel de politie veel aandacht besteedt aan de zorg voor slachtoffers en afwikkeling van gepleegde woninginbraken vond men het toch van belang om het onderzoek te laten verrichten. De politie werkt er immers voortdurend aan om daar waar nodig en mogelijk verdere verbeteringen voor hun klanten en hun onderzoeken te bewerkstelligen.

In de eerste acht maanden van 2002 en de eerste acht maanden van 2003 zijn 451 personen in het district De Leijgraaf slachtoffer geworden van een woninginbraak. Onder deze personen zijn 90 steekproeven gehouden, die hebben geleid tot onderstaande onderzoeksresultaten.

Onderzoeksresultaten:

Eerste contact politie
Waardeoordeel schaal 1-10

Snelheid politie ter plaatse 7,1
Informatievoorziening tijdens de melding 7,4
Waardering deskundigheid tijdens melding 7,4
Waardering handelingsnelheid tijdens melding 7,6 Waardering doorvragen tijdens de melding 7,3

Politiewerk ter plaatse
Waardeoordeel schaal 1-10

Informatievoorziening 7,6
Deskundigheid personeel 7,5
Geruststelling door personeel 7,7
Betrokkenheid van personeel 7,8
Duidelijkheid in aanpak ter plaatse 7,7

Woninginbrakenmap
Slachtoffers van woninginbraken ontvangen van de politie een zogeheten "woninginbrakenmap". Deze map is een hulpmiddel voor zowel politiepersoneel als voor de slachtoffers, hetgeen ook als zodanig wordt ervaren.
In de map kunnen alle formulieren die betrekking hebben op het misdrijf worden opgeborgen en hij verschaft de ontvanger informatie over schadebemiddeling als er een dader is aangehouden en de ondersteuning die het Bureau slachtofferhulp kan bieden. Verder bevat de map foldermateriaal over beveiligingsmaatregelen die getroffen kunnen worden om herhaling zoveel als mogelijk te voorkomen. Het gebruik en het nut van deze woninginbrakenmap wordt door de slachtoffers gewaardeerd met het cijfer 7,5.

Verbeterpunt

Enkele slachtoffers hebben aangegeven niet of onvoldoende geïnformeerd te zijn over de afloop van het politieonderzoek. Aan dit verbeterpunt wordt voortaan bij de behandeling extra aandacht besteed.

Conclusie

De politie in het District de Leijgraaf is blij met het behaalde waarderingscijfer en wordt gesterkt in haar opvatting dat de zorg voor woningbraken op een goed niveau ligt. Zij blijft dan ook voortdurend zorg besteden aan de aanpak en afwerking van woninginbraken. Het gebruik van woninginbrakenmappen wordt gecontinueerd.