Klanttevredenheidsonderzoek slachtoffers woninginbraak De leijgraaf
Uden 04-03-2004 - .
Klanttevredenheid slachtoffers woninginbraken stemt politie De
Leijgraaf tot tevredenheid.
De leiding van het politiedistrict De Leijgraaf heeft recent een
extern onderzoek laten verrichten naar de klanttevredenheid onder
slachtoffers van woninginbraken. Woninginbraken is, voor wat betreft
de aanpak en afhandeling er van, een van de vormen van criminaliteit
die in het politiedistrict hoog op de prioriteitenlijst staan. De
resultaten van het onderzoek stemmen de districtsleiding tot
tevredenheid.
Hoewel de politie veel aandacht besteedt aan de zorg voor slachtoffers
en afwikkeling van gepleegde woninginbraken vond men het toch van
belang om het onderzoek te laten verrichten. De politie werkt er
immers voortdurend aan om daar waar nodig en mogelijk verdere
verbeteringen voor hun klanten en hun onderzoeken te bewerkstelligen.
In de eerste acht maanden van 2002 en de eerste acht maanden van 2003
zijn 451 personen in het district De Leijgraaf slachtoffer geworden
van een woninginbraak. Onder deze personen zijn 90 steekproeven
gehouden, die hebben geleid tot onderstaande onderzoeksresultaten.
Onderzoeksresultaten:
Eerste contact politie
Waardeoordeel schaal 1-10
Snelheid politie ter plaatse 7,1
Informatievoorziening tijdens de melding 7,4
Waardering deskundigheid tijdens melding 7,4
Waardering handelingsnelheid tijdens melding 7,6
Waardering doorvragen tijdens de melding 7,3
Politiewerk ter plaatse
Waardeoordeel schaal 1-10
Informatievoorziening 7,6
Deskundigheid personeel 7,5
Geruststelling door personeel 7,7
Betrokkenheid van personeel 7,8
Duidelijkheid in aanpak ter plaatse 7,7
Woninginbrakenmap
Slachtoffers van woninginbraken ontvangen van de politie een zogeheten
"woninginbrakenmap". Deze map is een hulpmiddel voor zowel
politiepersoneel als voor de slachtoffers, hetgeen ook als zodanig
wordt ervaren.
In de map kunnen alle formulieren die betrekking hebben op het
misdrijf worden opgeborgen en hij verschaft de ontvanger informatie
over schadebemiddeling als er een dader is aangehouden en de
ondersteuning die het Bureau slachtofferhulp kan bieden. Verder bevat
de map foldermateriaal over beveiligingsmaatregelen die getroffen
kunnen worden om herhaling zoveel als mogelijk te voorkomen. Het
gebruik en het nut van deze woninginbrakenmap wordt door de
slachtoffers gewaardeerd met het cijfer 7,5.
Verbeterpunt
Enkele slachtoffers hebben aangegeven niet of onvoldoende geïnformeerd
te zijn over de afloop van het politieonderzoek. Aan dit verbeterpunt
wordt voortaan bij de behandeling extra aandacht besteed.
Conclusie
De politie in het District de Leijgraaf is blij met het behaalde
waarderingscijfer en wordt gesterkt in haar opvatting dat de zorg voor
woningbraken op een goed niveau ligt. Zij blijft dan ook voortdurend
zorg besteden aan de aanpak en afwerking van woninginbraken. Het
gebruik van woninginbrakenmappen wordt gecontinueerd.