Nieuws
Persbericht Marktgegevens Productschap Wijn 2003
PERSBERICHT Den Haag, 4 maart 2004
2003: Een mooi wijnjaar
Tijdens een bijeenkomst in het Congres Centrum in Den Haag heeft het
Productschap Wijn aan achterban en pers de resultaten bekend gemaakt
uit de onderzoeken naar de aankopen van wijn in de supermarkt door
ACNielsen en de consumptie van wijn door Trendbox BV in 2003. De
gegevens werden in opdracht van het Productschap Wijn verzameld.
2003 Is voor wijn een mooi jaar geweest. Volgens Trendbox BV dronk 18%
van de Nederlanders op dagbasis een glas wijn. De ontwikkeling van
roséwijnen zet nog steeds onverminderd voort. Opvallend hierbij is dat
rosé verhoudingsgewijs meer door jongeren wordt gedronken, terwijl
vooral rode wijn populair is bij oudere wijnconsumenten. De verhouding
consumptie type wijn op dagbasis in 2003 was: 7% roséwijn, 33% witte
wijn en 60% rode wijn.
Consumptie van wijn
De consumptie van wijn (inclusief voorraad thuis) is gestegen in 2003.
Het gemiddelde gebruik per hoofd van de bevolking is gestegen van 19
liter in 2002 naar 19,6 liter in 2003.
Aankoopplaats van wijn
De supermarkt is inmiddels al een groot aantal jaren de plek waar
veruit de meerderheid van de consumenten wijn koopt. In Nederland
koopt de consument voor thuisverbruik 74% van zijn wijn in de
supermarkt en de resterende 26% wordt voornamelijk gekocht bij de
slijter, wijnclubs, warenhuizen, groothandels en via internet.
Koopmomenten wijn mannen versus vrouwen
Van alle koopmomenten van wijn worden door 45% door mannen gedaan en
55% door vrouwen. Daarbij zijn vrouwen prijsbewuster: zo ligt de
verhouding mannen versus vrouwen tot IE 3 per fles op 41% versus 59%,
terwijl bij wijnen boven de IE 10 die verhouding ligt op 61% versus
39%.
Wijn in de supermarkt
De gemiddelde aankoopprijs van een fles wijn in de supermarkt is
gedaald van IE 2,80 naar IE 2,74. Het volumeaandeel stille wijn in de
supermarkt is gestegen met 7%.
In 2003 kwam stille wijn uit de supermarkt in volume voor 47,9% uit
Frankrijk, 15,6% uit Zuid-Afrika, 10,6% uit Duitsland, 8,2 % uit
Italië en 6,7% uit Spanje. Van de overige wijnlanden nam Australië
3,2 % voor zijn rekening. Dit is een groei van 28% in vergelijking met
het jaar daarvoor.
60 Miljoen flessen wijn in Nederland op voorraad
Volgens Trendbox BV heeft slechts 12% van de ondervraagden geen enkele
fles wijn in voorraad. Als men wel wijn op voorraad heeft (88%), dan
bestaat die voorraad gemiddeld uit 9,89 flessen. Uitgerekend over heel
Nederland betekent dat er een dikke 60 miljoen flessen wijn bij de
huishoudens op voorraad liggen. Een flinke stijging ten opzichte van
de ongeveer 40 miljoen van 10 jaar geleden.
Jaarrapporten op internet
De jaarrapporten van ACNielsen en Trendbox BV zijn vanaf vandaag voor
de geregistreerde wijnhandelaren van het Productschap Wijn via
verkregen wachtwoord te raadplegen op www.wijninfo.nl via het
onderwerp marktgegevens, jaarrapporten.
EINDE PERSBERICHT
Productschap Wijn