Productschap Wijn

Nieuws

Persbericht Marktgegevens Productschap Wijn 2003

PERSBERICHT Den Haag, 4 maart 2004

2003: Een mooi wijnjaar

Tijdens een bijeenkomst in het Congres Centrum in Den Haag heeft het Productschap Wijn aan achterban en pers de resultaten bekend gemaakt uit de onderzoeken naar de aankopen van wijn in de supermarkt door ACNielsen en de consumptie van wijn door Trendbox BV in 2003. De gegevens werden in opdracht van het Productschap Wijn verzameld.

2003 Is voor wijn een mooi jaar geweest. Volgens Trendbox BV dronk 18% van de Nederlanders op dagbasis een glas wijn. De ontwikkeling van roséwijnen zet nog steeds onverminderd voort. Opvallend hierbij is dat rosé verhoudingsgewijs meer door jongeren wordt gedronken, terwijl vooral rode wijn populair is bij oudere wijnconsumenten. De verhouding consumptie type wijn op dagbasis in 2003 was: 7% roséwijn, 33% witte wijn en 60% rode wijn.

Consumptie van wijn
De consumptie van wijn (inclusief voorraad thuis) is gestegen in 2003. Het gemiddelde gebruik per hoofd van de bevolking is gestegen van 19 liter in 2002 naar 19,6 liter in 2003.

Aankoopplaats van wijn
De supermarkt is inmiddels al een groot aantal jaren de plek waar veruit de meerderheid van de consumenten wijn koopt. In Nederland koopt de consument voor thuisverbruik 74% van zijn wijn in de supermarkt en de resterende 26% wordt voornamelijk gekocht bij de slijter, wijnclubs, warenhuizen, groothandels en via internet.

Koopmomenten wijn mannen versus vrouwen
Van alle koopmomenten van wijn worden door 45% door mannen gedaan en 55% door vrouwen. Daarbij zijn vrouwen prijsbewuster: zo ligt de verhouding mannen versus vrouwen tot IE 3 per fles op 41% versus 59%, terwijl bij wijnen boven de IE 10 die verhouding ligt op 61% versus 39%.

Wijn in de supermarkt
De gemiddelde aankoopprijs van een fles wijn in de supermarkt is gedaald van IE 2,80 naar IE 2,74. Het volumeaandeel stille wijn in de supermarkt is gestegen met 7%.
In 2003 kwam stille wijn uit de supermarkt in volume voor 47,9% uit Frankrijk, 15,6% uit Zuid-Afrika, 10,6% uit Duitsland, 8,2 % uit Italië en 6,7% uit Spanje. Van de overige wijnlanden nam Australië 3,2 % voor zijn rekening. Dit is een groei van 28% in vergelijking met het jaar daarvoor.

60 Miljoen flessen wijn in Nederland op voorraad Volgens Trendbox BV heeft slechts 12% van de ondervraagden geen enkele fles wijn in voorraad. Als men wel wijn op voorraad heeft (88%), dan bestaat die voorraad gemiddeld uit 9,89 flessen. Uitgerekend over heel Nederland betekent dat er een dikke 60 miljoen flessen wijn bij de huishoudens op voorraad liggen. Een flinke stijging ten opzichte van de ongeveer 40 miljoen van 10 jaar geleden.

Jaarrapporten op internet
De jaarrapporten van ACNielsen en Trendbox BV zijn vanaf vandaag voor de geregistreerde wijnhandelaren van het Productschap Wijn via verkregen wachtwoord te raadplegen op www.wijninfo.nl via het onderwerp marktgegevens, jaarrapporten.

EINDE PERSBERICHT