4-3-2004
Subaru op de autosalon van Genève*
Traditiegetrouw toont Subaru op de Salon van Genève veel nieuws. Ook
op de 2004-editie van deze internationale autotentoonstelling is dat
weer het geval, want hier toont Subaru liefst twee Europese primeurs
en een wereldprimeur ...
Allereerst iets over het prototype Subaru B9SC, dat tot op heden
alleen buiten Europa te zien was. Het betreft hier een veelzijdige en
fraai gestileerde convertible met hybride-aandrijving, die zich
volledig richt op het verschaffen van optimaal rijplezier, zowel op
als naast de gebaande paden. Designer Andreas Zapatinas licht met de
B9SC een tip van de sluier op, waar het gaat om Subarus toekomstige
modellenpolitiek. Daarnaast knipoogt de B9SC naar Subarus verleden als
vliegtuigbouwer, wat terug te vinden is in de vleugelvormen van
dashboard en grille.
Onder de kap van de B9SC ligt een extreem schone en zuinige
hybride-unit (tweeliter benzine- en een elektromotor), die garant
staat voor een zeer adequate aandrijving van alle vier de wielen. De
accus van de hybridemotor zijn overigens van het Lamilion-type
(lithium-ion), die in vergelijking met de meestal in hybride-autos
gebruikte accusoort méér vermogen en minder onderhoud met zich
meebrengen.
* De bestuurder van de Subaru B9SC wordt constant op de hoogte
gebracht van alle relevante voertuiggegevens. Deze
informatievoorziening verloopt via Bluetooth-technologie die
Subaru samen met de specialisten van Ericsson ontwikkelde. Andere
technische highlights van de op Genève getoonde hybride-sportwagen
zijn onder meer ADA (Active Driving Assist), inclusief een
radarinstallatie die doorlopend de afstand tot de voorganger
doorgeeft, alsmede cameras vóór en achter voor extra zicht op het
verkeer, variabele luchtvering en zogenaamde runflat-banden,
gekoppeld aan sensoren die constant de bandenspanning in de gaten
houden.
Subaru R1E Concept
De nog nooit eerder in Europa tentoongestelde Subaru R1e Concept
behelst een 3,3 meter kort model met elektromotor. Volgens
Subaru-ontwerper Andreas Zapatinas is het een ideale tweepersoons
stadsauto, waarbij zowel het milieu als de portemonnee van de
eigenaars minimaal belast worden. Opvallend detail is dat de
Lamilion-accus (lithium-ion) relatief lang meegaan én zeer snel
(in slechts drie uur) geladen kunnen worden via het normale
elektriciteitsnet. Doorgaans kan er dan een volle week mee gereden
worden alvorens de Subaru R1e opnieuw aan de stekker moet!
Subaru Legacy 3.0R spec. B
Een auto met twee heel verschillende persoonlijkheden. Zo valt de
Subaru Legacy 3.0R Spec. B misschien nog wel het beste te
omschrijven. Genève 2004 vormt de internationale aftrap voor dit
sportieve paradepaard. Het zijn, met uitzondering van de
opvallende, fraaie lichtmetalen 18-inch wielen met 215/45
R18-banden, vooral onderhuidse zaken die van een standaard Legacy
3.0R een Spec. B-versie maken. Speciaal ontwikkelde
Bilstein-schokdempers, een volledig op koppel en vermogen
afgestemde drieliter, zescilinder boxermotor, aluminium pedalen en
een handgeschakelde zesbak: het lijken misschien niet al te
ingrijpende modificaties, maar het resultaat is indrukwekkend!
Namelijk een Legacy AWD-uitvoering die op het oog niet eens zóveel
van de civiele 3.0R-trim afwijkt, maar die wél op en top is
toegerust om zelfs de meest veeleisende automobilist optimaal
rijplezier te bieden.
AutoRai