4-3-2004
Your Concept Car: gemaakt door vrouwen
Een van de ongewoonste conceptautos van de Autosalon van Genève 2004
is te vinden op de stand van Volvo Cars. Daar staat namelijk de YCC:
Your Concept Car; de eerste auto ter wereld die geheel door vrouwen is
bedacht en ontwikkeld.
Speciaal voor de meest veeleisende groep klanten die er is: de
onafhankelijke, professionele vrouwelijke automobilist. En die
vrouwelijke aanpak vertaalt zich qua styling én karakter in een groot
aantal bijzondere eigenschappen.
Het idee om een auto te creëren waarvan zowel de techniek als het
design door vrouwen is bedacht, werd gelanceerd door een aantal
vrouwelijke werknemers van Volvo Cars. In juni van het jaar 2002
werden zij uitgenodigd voor een gesprek met Hans-Olov Olson, de
President en CEO van Volvo Car Corporation, die hun plan met
enthousiasme begroette. Het was een fantastische kans voor ons, zei
Olson na afloop. Hiermee kunnen wij ons volledig concentreren op onze
snelgroeiende groep vrouwelijke klanten, zonder de mannen tekort te
doen. Ik ben er namelijk van overtuigd dat ook zij over deze concept
car enthousiast zullen zijn. Een paar maanden later ging ook Volvos
Management Team overstag en kregen de initiatiefnemers het groene
licht om met het project te beginnen.
Vrouwelijke klanten meest veeleisend
Het team dat het project aanvoert, bestaat uit vijf vrouwen die binnen
Volvo Cars belangrijke functies bekleden. Ook de drie voornaamste
ontwerpers zijn vrouwen. Al meteen in het begin wisten zij wat zij met
hun concept wilden bereiken. Je kunt de kopers van autos in drie
groepen verdelen; budget-, midden- en topklasse, zegt projectmanager
Maria Widell Christiansen, die verantwoordelijk is voor het ontwerp.
Ons onderzoek heeft uitgewezen dat de vrouwelijke kopers in de
topklasse het meest veeleisend van alle klanten zijn. De wensen van
deze vrouwen op het gebied van prestaties, prestige en stijl zijn even
veelomvattend als die van hun mannelijke tegenhangers. Maar daarnaast
hebben zij nog andere eisen, zoals:
slimme opbergmogelijkheden;
een gemakkelijke in- en uitstap;
een goed zicht rondom;
mogelijkheden om je auto van een persoonlijke touch te voorzien;
weinig onderhoud
gemakkelijk parkeren
Opbergmogelijkheden
Wat die slimme opbergmogelijkheden betreft, dat strekt veel verder dan
alleen maar een plaats voor je handtas of je zonnebril. Het gaat erom
waar je je mobiele telefoon laat, je sleutels, je laptop, je aktetas,
je sporttas en meer van die dingen die we in de auto meenemen. De
beste en ook meest logische plaats voor wat je in de auto direct bij
de hand wilt hebben, is tussen de voorstoelen. Maar daar zitten
normaal de versnellingspook en de handrem.
Die hebben we daarom verplaatst, licht Cindy Charwick, die het
interieur heeft ontworpen, toe. In de YCC zit de versnellingshendel
bij het stuurwiel en is de handrem elektronisch geïntegreerd. Daardoor
kwam er ruimte vrij in de middenconsole.
In de console vind je een ondiep compartiment voor sleutels, mobiele
telefoon, munten en andere kleinigheden. Door dat naar achteren te
schuiven, krijg je toegang tot een groter vak, voor bijvoorbeeld een
handtas. Een tweede vak is bestemd voor de laptop en bovendien is er
een koelvak waar de bestuurder gemakkelijk bij kan. De laatste in deze
serie van handige oplossingen is een afvalbakje.
Bioscoopstoelen
Het grootste deel van de groep waarop we ons richten, heeft op de
achterbank vaker een tas staan dan dat er mensen zitten. Aan het woord
is Camilla Palmertz, een van de twee projectmanagers van de YCC.
Daarom hebben we die plek in de eerste plaats geschikt gemaakt voor
het vervoer van bagage, maar dat hij wel onmiddellijk moest kunnen
worden omgevormd voor personenvervoer. Vandaar dat de zetels achterin
enigszins lijken op bioscoopstoelen; ze kunnen worden opgeklapt totdat
je ze nodig hebt. Een achterpassagier kan ze eenvoudig naar beneden
klappen tijdens het instappen.
Vleugeldeuren
De YCC is een eenmalig studiemodel; een showcase van Volvo waarin even
intelligente als praktische ideeën en oplossingen worden
gepresenteerd. Naarmate die toepassingen bijval oogsten, hebben ze
meer of minder de kans om in de toekomst het productiestadium te
halen.
We hebben onder meer gekozen voor naar boven openklappende, zogenaamde
gullwing-deuren, met een bescheiden vleugelspan, vertelt technisch
projectmanager Elna Holmberg. Daardoor kunnen we het interieur van de
YCC als showcase goed laten zien. Maar ze hebben ook praktische
voordelen boven conventionele portieren; het is gemakkelijker om een
tas achter de bestuurdersstoel te plaatsen én je hebt meer zicht over
je schouder naar achteren, omdat de B-stijl verder naar achteren zit.
Gemakkelijke in- en uitstap
Ook een gemakkelijke in- en uitstap stond hoog op het verlanglijstje
van de testgroep. De ontwerpers van de YCC gingen hiermee graag aan de
slag. Wanneer de vleugeldeur naar boven openklapt, gaat de dorpel
automatisch naar beneden om het instappen te vereenvoudigen. Bij het
openen van de deur gaat de auto bovendien vanzelf in de hoogste van de
twee standen waarin hij kan rijden hoog voor in de stad en laag voor
een sportiever rijgedrag. Ook daardoor wordt de instap gemakkelijker.
Om de bestuurder bij het instappen nog wat extra ruimte te geven,
schuift zijn of haar stoel automatisch naar achteren en beweegt het
stuurwiel naar boven. Bovendien gaan de zijkanten van de
bestuurdersstoel vanzelf naar beneden.
Desgewenst kun je de YCC automatisch de deur laten openen. Door
Auto-Open op de sleutel te activeren, gaat, wanneer je bij het
achterwiel staat, de deur die je hebt geselecteerd vanzelf open. Sta
je bij de achterkant van de auto, dan opent de achterklep.
Als een maatpak
De positie van de bestuurder en de zichtlijnen die hij of zij heeft,
zijn belangrijk voor zowel de veiligheid als voor het comfort bij het
bedienen van de verschillende knoppen.
In de YCC hebben wij goed uitzicht en ergonomie gecombineerd in het
Ergovision-systeem, dat we hebben aangemeld voor patent, zegt Elna
Holmberg. Hoe het werkt? Bij de dealer wordt je hele lichaam eerst
gescand. Daarna worden de data van je proporties (lengte, beenlengte,
armlengte) vertaald naar je ideale rijpositie. Die wordt digitaal
opgeslagen in je eigen, persoonlijke sleutel. Zodra je instapt en de
sleutel in de middenconsole steekt, worden de stand van de stoel, de
pedalen, de hoofdsteun en de hoogte van de bevestiging van de
veiligheidsgordel automatisch aangepast. Dat resulteert in je eigen
ideale, persoonlijke rijhouding en de beste zichtlijn. Kortom: de auto
als maatpak.
Naar wens kunnen die instellingen ook met de hand worden
geprogrammeerd. Het systeem waarschuwt door middel van een hologram op
de A-stijl tussen deur en voorruit wanneer de zichtlijn verkeerd is.
Ook de buitenkant van de YCC is zo ontworpen, dat de bestuurder een
optimaal zicht heeft. Anna Rosén, de exterieurontwerper van de YCC,
vertelt: Het middengedeelte van de motorkap is zo laag mogelijk en de
zijkanten van de auto zijn van binnenuit goed zichtbaar. Omdat
bovendien de achterruit tot helemaal achteraan doorloopt, kan de
bestuurder goed zien waar de hoeken van de auto zich bevinden.
Flexibiliteit
Flexibiliteit staat bij de YCC hoog in het vaandel. Ten eerste de
rijhoogte: die kun je, zoals gezegd, instellen op Hi voor als je veel
overzicht wilt of Lo voor als je de voorkeur geeft aan een sportiever
rijgedrag. Daarnaast kun je het interieur van de auto op allerlei
manieren variëren. Zo zijn er acht verschillende zitkussens om uit te
kiezen; van donkerbruin leer, linnen en boucléwol tot een geelgroen
geborduurd exemplaar. Bij ieder daarvan hoort passende vloerbedekking,
die zich gemakkelijk laat aanbrengen. Er is geen enkele reden om je
auto in te ruilen omdat je genoeg hebt van de kleurencombinaties
binnenin, aldus Colour & Trim-ontwerper van de YCC, Maria Uggla.
Motorkap hoeft niet meer open
Wij wilden een auto die het leven van zijn of haar eigenaar
gemakkelijker maakt, en niet moeilijker, laat projectmanager Eva-Lisa
Andersson weten. Bij de YCC is het onderhoud dan ook zo eenvoudig
mogelijk gehouden.
De enige keer dat ik de motorkap van mijn auto openmaak, is wanneer ik
de ruitensproeier bijvul, valt Tatiana Butovitsch Temm, de
communicatiemanager van het YCC-project, haar bij. De vraag was dan
ook of het nu echt nodig was om daarvoor de kap te openen. We kwamen
tot de conclusie dat je dit net zo goed vanaf de zijkant van de auto
kunt doen. Dus kreeg de YCC twee onafgedekte balventielen naast de
deur van de bestuurder, zoals ook raceautos die hebben. Eén voor de
benzine en de ander voor de sproeiervloeistof. Wég met het gefriemel
met tankdoppen en motorkapsluitingen!
Omdat de ruitensproeiervloeistof nu van buitenaf kan worden bijgevuld,
was de motorkap in feite overbodig geworden althans in zijn
gebruikelijke vorm. De enigen die bij de motor moeten komen, zijn de
onderhoudsmonteurs van Volvo; voor een servicebeurt. Wanneer het daar
tijd voor wordt, waarschuwt de auto automatisch de Volvo-dealer die je
van tevoren hebt uitgekozen. Dat stelt dan een datum en tijd voor, die
je kunt accepteren of afwijzen en dan voor een nieuwe optie kunt
kiezen. Bovendien voert de YCC zelf regelmatig zijn eigen diagnose uit
en waarschuwt de Volvo-dealer als dat nodig mocht zijn. Op die manier
weet je ook zeker dat daar de benodigde reserveonderdelen of
materialen in huis zijn.
Easy-Clean lak
Service is veel meer dan alleen mechanisch onderhoud, vindt Eva-Lisa
Andersson. Met een druk op de Car Care-knop in de auto kun je daarom
de opdracht geven de YCC te laten schoonmaken; van binnen en van
buiten. De YCC is verder gespoten met Easy-Clean lak waaraan, ongeveer
als bij een antiaanbaklaag in een pan, het vuil moeilijk vastplakt.
Verder is de auto voorzien van runflat banden, zodat hij met een lekke
band tot aan het dichtstbijzijnde servicepunt door kan rijden.
Makkelijk parkeren
Parkeerassistentie was een van de functies die zowel op het lijstje
van mannelijke als dat van vrouwelijke klanten was terug te vinden. In
de YCC bestaat dit systeem uit twee delen: als je tussen twee andere
autos in wilt parkeren, maar eerst wilt weten of daarvoor genoeg
plaats is, druk je eenmaal op de knop Autopark. Zegt het systeem ja,
dan druk je nogmaals op dezelfde knop en helpt de Autopark-functie je
om veilig in te parkeren.
Motor en transmissie
De YCC wordt gemotoriseerd door een 215 pk sterke vijfcilinder
PZEV-motor met lage emissie-uitstoot en een geïntegreerde
startgenerator (ISG). Een motor die, net als de overige PZEV-motoren,
voldoet aan de hoogste emissie-eisen, zoals die gelden in Amerikaanse
groene staten als Californië.
ISG heeft verschillende voordelen. Ten eerste voorkomt het onnodig
stationair draaien doordat de motor het zwijgen wordt opgelegd wanneer
de auto, bijvoorbeeld voor een stoplicht, stilstaat. Zodra de
bestuurder op het gaspedaal trapt, komt hij weer tot leven.
Daarnaast geeft de motor extra koppel bij lage toerentallen, wat
betekent dat zijn maximum kracht meteen bij de start al vrijkomt.
Bovendien genereert de ISG met 60 volt een hogere spanning dan
gebruikelijk is.
De YCC is voorzien van een Powershift-transmissie met zes
versnellingen. Daarbij kan men kiezen voor volledig automatisch
rijden, of gebruik maken van de schakelknoppen op het stuurwiel.
Powershift houdt in dat de auto voorzien is van een tweeledige
transmissietechniek met zogeheten natte koppeling. Dat betekent dat de
overgang naar de verschillende versnellingen altijd plaatsvindt bij
het juiste toerental. En dat resulteert weer in een soepeler rijgedrag
en minder benzineverbruik.
AutoRai