4-3-2004
Debuut 'Rover V8' markeert terugkeer
Vandaag, in het jaar dat Rover 100 jaar bestaat, heeft MG Rover Group
tijdens de 74ste Autosalon van Genève op basis van de Rover 75 een
nieuw Rover V8 sedan topmodel onthuld.
De Rover V8 beschikt over een speciaal Monogram interieur en wordt
gekenmerkt door een nieuw, exclusief front met een grote grille,
geheel in lijn met eerdere V8 aangedreven Rovers. De Rover V8 vormt de
basis voor de terugkeer van deze tot de verbeelding sprekende versie,
die met de Rover P5B voor het eerst werd geïntroduceerd.
De V8-versie verrijkt het Rover-aanbod met onuitputtelijke prestaties.
In eerste instantie wordt hij geleverd in een uiterst luxueuze
uitvoering, afgeleid van het Sterling uitrustingsniveau. Bovendien
zorgt het speciale interieur voor extra luxe, in een auto die al
bekend stond vanwege zijn comfort en kwaliteit. De uitgebreide
interieuruitrusting wordt aangevuld met nieuw ontwikkelde uiterlijke
stylingkenmerken, op basis van de zojuist geïntroduceerde Rover 75,
maar met een nieuwe, doorlopende radiatorgrille en een imposant
ontwerp voor de voorbumper.
Kevin Howe, Chief Executive, MG Rover Group, verklaart: De terugkeer
van deze veelzeggende Rover V8 past uitstekend bij het onderscheidende
vermogen van dit zeer luxe uitgeruste vlaggenschip. Bovendien geeft
het blijk van ons groeiende vertrouwen in het merk Rover, tijdens haar
100ste verjaardag. Net als zijn voorgangers is het een onderscheidende
auto die er stáát. Waarbij het nieuwe ontwerp van de grille en
voorkant op karakteristieke wijze het vermogen van de 4.6-liter V8
onder de motorkap onderstreept.
Onderscheidend nieuw vlaggenschip: de Rover 75 V8
De nieuwe, doorgetrokken grille doet onmiskenbaar denken aan het
oorspronkelijke model, de Rover P5B. Net als bij de P5 en andere
V8-uitvoeringen die sindsdien verschenen zijn, is het onderscheidende
en indrukwekkende uiterlijk van de V8-versies gebaseerd op een
uitstraling die niet met andere modellen in dit segment te vergelijken
is.
De vierdeurs Rover V8 sedan is afgeleid van het gerenommeerde Rover 75
platform. De in de lengterichting geplaatste 4.6-liter motor, die de
achterwielen aandrijft, is gekoppeld aan een soepele automaat, om een
verfijnde maar tegelijkertijd moeiteloze krachtoverbrenging te
garanderen, die zo kenmerkend is voor het Grand Touring karakter van
dit beroemde merk.
De auto die in Genève tentoongesteld staat, is uitgerust met een
aantal opvallende items uit het uitgebreide Monogram-programma van de
MG Rover Group, waarmee klanten op basis van speciale lakkleuren en
uitgebreide interieurmogelijkheden het individuele karakter van hun
auto geheel naar eigen smaak kunnen specificeren. De beroemde,
comfortabele stoelen van Rover zijn uitgerust in leder, passend bij
Rovers nieuwe Light Oak interieurlook. Hout en leer worden veelvuldig
toegepast, met een elegant hout/lederen stuurwiel en dito
handremgreep. Onderin beschikt de Rover V8 over kwalitatief
hoogwaardig tapijt, met bijpassende matten.
Er is een uitgebreid aanbod aan hightech extras beschikbaar om het
weelderig uitgeruste interieur van dit vlaggenschip verder te
specificeren. Hiertoe behoren ondermeer een GPS
satellietnavigatiesysteem, een TV met Teletext, een multi-disc
dvd-speler en een Harman Kardon Hifi systeem. Deze luxe interieuritems
worden aan de buitenkant aangevuld met grote lichtmetalen wielen en
discrete badges.
Onder de motorkap levert de V8 motor 260 pk en een koppel van 410 Nm,
die beide naar de achterwielen worden geleid. Cruise control is
standaard. Het tractiecontrole systeem van MG Rover zorgt dat het
vermogen ongeacht de omstandigheden effectief op het wegdek wordt
gebracht. De topsnelheid van de Rover V8 ligt boven de 240 km/u. De
bekende Ford-motor, die is afgeleid van de versie die voor het eerst
in de MG ZT 260 V8 werd gebruikt, is nu gecombineerd met een soepel
schakelende automaat. Een nieuwe mapping van het elektronische
motormanagement en de unieke in- en uitlaatsystemen zorgen voor een
indrukwekkende mix van een verfijnd rijgedrag en een zelfverzekerde,
donkere grom tijdens het accelereren.
Het onderstel van de Rover V8 is afkomstig van de veelgeroemde,
achterwielaangedreven MG ZT die vorig jaar werd geïntroduceerd.
Diverse aanpassingen hebben echter gezorgd voor een nog comfortabeler
rijkarakter, zonder dat dit ten koste ging van het stabiele en
vertrouwenwekkende basisconcept. Om de reserves van de V8 optimaal te
kunnen benutten, is het chassis afgestemd op een uitdagende maar
tegelijkertijd relaxte rijstijl. Een nieuw tractiecontrolesysteem
zorgt bij wielslip voor een snelle beperking van het motorvermogen.
Dit systeem is ontwikkeld door de MG Rover Group in samenwerking met
de Britse elektronica-experts van Racelogic en de Amerikaanse
motorspecialisten van Roush Industries.
Rob Oldaker, MG Rover Groups Product Development Director, verklaart:
Deze nieuwe uitvoering is een indrukwekkende uitbreiding van het
befaamde Rover modellenaanbod. De prestaties en het vertrouwenwekkende
karakter van de auto bespoedigen iedere reis aanzienlijk, hoewel de
inzittenden bij aankomst met tegenzin uit zullen stappen!
Prestaties en Prijs
De Rover V8 behaalt een topsnelheid boven de 240 km/u en accelereert
binnen zeven seconden van 0 naar 100 km/u.
Markteigen productspecificaties en prijzen worden op termijn bekend
gemaakt. In Engeland start de verkoop naar verwachting in mei, Europa
zal in de zomer volgen.
De Rover V8 stamt uit de periode 1967-1986 en is een schoolvoorbeeld
van de Engelse auto met power in reserve. Koningin Elizabeth bezit
twee Rovers V8. In het verleden waren het ondermeer de Minister
Presidenten Harold Wilson, James Callaghan en Margaret Thatcher die in
een Rover V8 werden gereden.
Tot de V8 aangedreven Rovers uit het verleden behoren ondermeer de P5B
3.5-liter, P6B 3500, SD1 3500, V8S, 3500 Vanden Plas, Vanden Plas EFi
en de 3.5-liter Vitesse.
Nieuwe MG ZT: moderne verschijning met sportieve karaktertrekken
In januari presenteerde MG Rover Group een nieuw en stijlvoller MG ZT
aanbod, voor de echte sportieve automobilisten. De reeks biedt een
keuze uit moderne sedan- en Tourer-uitvoeringen, voorzien van
viercilindermotoren en V6 en V8 krachtbronnen. Nieuwe ontwerpen voor
de lichtmetalen wielen en het instrumentarium, nieuwe
bekledingsstoffen en nieuwe infotainmentsystemen zorgen voor meer
uitrustingsmogelijkheden en een meer krachtige uitstraling van de
nieuwe ZT-reeks.
De belangrijkste veranderingen staan natuurlijk in het teken van het
modernere MG-karakter. De aërodynamische voorbumper herbergt een
nieuwe MG radiatorgrille en nieuwe halogeen projectorkoplampen zorgen
voor een prominenter voorkomen. Een nieuwe, strakke achterbumper,
waarbij de badges nu centraal op de achterklep geplaatst zijn, zet het
moderne design verder voort.
Rob Oldaker, MG Rover Groups Product Development Director: De MG ZT
biedt over het gehele gamma krachtige prestaties, variërend van de
moderne 1.8T turbo viercilinder tot aan de 260 V8 met zijn
fantastische motorgeluid en het indrukwekkende koppel van 410 Nm.
Zowel sportieve als zakelijke rijders zullen de dynamische
eigenschappen en het nieuwe, moderne uiterlijk op hun waarde weten te
schatten.
Opvallende exterieurwijzigingen
Het nieuwe ontwerp van de ZT is aanzienlijk moderner geworden, waarbij
de trekken van zowel de legendarische MGs als de nieuwe MG XPOWER SV
sportwagen duidelijk zichtbaar zijn. De opvallende, stijlvolle en
prominent aanwezige MG grille wordt omgeven door standaard
gemonteerde, nieuwe halogeen projectorkoplampen. Mistlampen en
knipperlichten zijn laag in de voorbumper geplaatst, waarbij de bumper
nu aan de onderkant is uitgerust met een aërodynamische spoilerlip.
Opvallende interieurwijzigingen
De MG ZT modellen zijn voorzien van een opvallend interieur, met
perfect omsluitende sportstoelen en een duidelijke dashboardlayout met
een speciale Technical Grey afwerking.
De 160 en de 135 CDTi uitvoeringen beschikken over sportstoelen met
een nieuwe Summit bekleding. Sportstoelen met halflederen bekleding
behoren tot de standaarduitrusting van de 180 Automaat en de 190,
terwijl de V8-modellen standaard zijn voorzien van zwartlederen
sportstoelen. De beschikbare ruimte voor met name de achterpassagiers
is flink toegenomen. Dankzij een nieuw vormgegeven achterbank en de
nieuwe rugleuningen van de voorstoelen is er vooral voor de voeten en
knieën meer ruimte gecreëerd. Ook is de instap achterin door de
ruimtewinst verder verbeterd.
Een met leder en aluminium beklede pookknop, een middenarmsteun met
opbergvak, een pollenfilter en airconditioning zijn standaard.
AutoRai