Centraal Bureau Levensmiddelen
Persberichten
Soms moet je nee verkopen
Leidschendam, 4 maart 2004
Minister Hoogervorst van VWS ontving uit handen van CBL-voorzitter
Klaas van den Doel het eerste exemplaar van de kantinedisplay met
kaarten 'Sorry'. Samen met een speciale kantineposter is de display
het vervolg op de leeftijdscampagne 'Soms moet je nee verkopen' die in
samenwerking met het Ministerie van VWS in 2002 is opgestart. De
campagne is een groot succes. De winkelmedewerkers zijn goed op de
hoogte van de leeftijdsgrens voor de verkoop van alcohol en tabak en
sinds de start van de campagne is het aantal overtredingen steeds
lager.
De nieuwe kantinematerialen brengen de naleving van de leeftijdsgrens
opnieuw onder de aandacht van de winkelmedewerkers. Met het vernieuwde
offensief zetten supermarktmedewerkers alles op alles om het aantal
overtredingen nog verder terug te dringen.
Strafbaarstelling jeugdige koper
Naast de inspanningen van de branche pleit het CBL ook voor
strafbaarstelling van de jeugdige koper. Het kan niet zo zijn dat een
jongere die willens en wetens de wet overtreed dit straffeloos kan
doen terwijl de verkoper een boete riskeert. Als iemand te hard rijdt
is hij immers ook zelf strafbaar en niet de autoverkoper.
De wet
In de Drank- en Horecawet en Tabakswet zijn strenge regels opgenomen
over de verstrekking van alcohol en tabak aan jongeren. Voor zwak
alcoholhoudende drank (
De foto's van de overhandiging en de materialen zijn op te vragen via
info@cbl.nl