Centraal Bureau Levensmiddelen


Persberichten

Soms moet je nee verkopen

Leidschendam, 4 maart 2004

Minister Hoogervorst van VWS ontving uit handen van CBL-voorzitter Klaas van den Doel het eerste exemplaar van de kantinedisplay met kaarten 'Sorry'. Samen met een speciale kantineposter is de display het vervolg op de leeftijdscampagne 'Soms moet je nee verkopen' die in samenwerking met het Ministerie van VWS in 2002 is opgestart. De campagne is een groot succes. De winkelmedewerkers zijn goed op de hoogte van de leeftijdsgrens voor de verkoop van alcohol en tabak en sinds de start van de campagne is het aantal overtredingen steeds lager.

De nieuwe kantinematerialen brengen de naleving van de leeftijdsgrens opnieuw onder de aandacht van de winkelmedewerkers. Met het vernieuwde offensief zetten supermarktmedewerkers alles op alles om het aantal overtredingen nog verder terug te dringen.

Strafbaarstelling jeugdige koper
Naast de inspanningen van de branche pleit het CBL ook voor strafbaarstelling van de jeugdige koper. Het kan niet zo zijn dat een jongere die willens en wetens de wet overtreed dit straffeloos kan doen terwijl de verkoper een boete riskeert. Als iemand te hard rijdt is hij immers ook zelf strafbaar en niet de autoverkoper.

De wet
In de Drank- en Horecawet en Tabakswet zijn strenge regels opgenomen over de verstrekking van alcohol en tabak aan jongeren. Voor zwak alcoholhoudende drank (
De foto's van de overhandiging en de materialen zijn op te vragen via info@cbl.nl