2-3-2004
Wereldpremières en innovaties van Opel
Genève Het Opel offensief is op volle kracht. Dit jaar maken twee
nieuwe modellen hun werelddebuut, terwijl twee anderen voor de eerste
keer in Zwitserland te zien zullen zijn. Daarmee gepaard gaat een
grote diversiteit aan innovaties, welke vertegenwoordigd zijn op de
Autosalon van Genève van 4 tot 14 maart. De nieuwe Tigra TwinTop, met
een elektrohydraulische stalen kap, maakt de sportieve tweezitter
zowel als coupé en cabriolet plezierig om in te rijden.
De TwinTop wordt in Genève voor de eerste keer aan het grote publiek
gepresenteerd. De Opel TRIXX is het tweede Opel hoogtepunt. Dit
compacte studiemodel in de driemeterklasse huisvest een levendige
nieuwe stijl en een uitzonderlijk ruimtelijke indeling. Ondanks de
compactheid, biedt de auto een buitengewoon veelzijdig interieur.
De nieuwe Opel Astra maakt voor het eerst zijn opwachting voor het
Zwitserse publiek op de Autosalon. Voorafgaand aan de
marktintroductie, de hatchback, debuteert de eerste afgevaardigde van
de derde generatie Astra modellen in Genève. Ook het Vectra OPC
studiemodel maakt voor de eerste keer zijn opwachting in Zwitserland.
De 212 pk die de 1.9 CDTi twin-turbo motor produceert, betekent een
doorbraak in de ontwikkeling van dieselmotoren.
De nieuwste generatie 1.9 Common-Rail turbodieselmotoren met 120 pk en
150 pk, die debuteren in de Opel Vectra modellen en Opel Signum,
zorgen voor hoge prestaties. De geavanceerde 1.9 CDTi ECOTEC motoren
hebben multi-injectie en maken deel uit van het Opel dieseloffensief.
Zij onderstrepen het streven om definitief een plaats in de top van de
dieselmarkt in te nemen.
Wereldpremière: De nieuwe Opel Tigra TwinTop met een vernieuwde stalen
kapconstructie
Coupé of cabriolet: met één druk op de knop kan hieruit een keuze
worden gemaakt. De elektrohydraulische stalen kap van de sportieve
tweezitter opent en sluit volledig automatisch. Dankzij de slimme
kapconstructie, waarbij het dak verticaal in de koets verdwijnt,
beschikt de Tigra over een bruikbare bagageruimte van maximaal 440
liter. Bovendien is er nog eens 70 liter aan bergruimte achter de
stoelen te vinden, waarmee de totale bagageruimte met meer dan 500
liter de grootste in zijn klasse is. De kofferklep van de Tigra
TwinTop opent en sluit eveneens elektrohydraulisch met behulp van één
druk op de knop.
De sportieve tweezitter (wielbasis: 2,49 meter) wordt aangedreven door
een 66 KW (90 pk) 1.4-liter ECOTEC motor met de innovatieve TwinPort
brandstofbesparing-technologie. Daarnaast staat er een krachtige
1.8-liter ECOTEC krachtbron ter beschikking met een vermogen van 92 kW
(125 pk), die eveneens voldoet aan de Euro 4-emissie normen. Als
alternatief voor de standaard aanwezige vijfversnellingsbak levert
Opel als optie een Easytronic transmissie op de 1.4, waarmee zowel
handmatig als automatisch geschakeld kan worden.
Aan de buitenzijde ziet de Opel Tigra TwinTop eruit als een compacte,
uitgebalanceerde tweezitter met spannende details. Het front is
voorzien van een trapezoïdevormige grille met matchromen dwarsbalk
welke kenmerkend is voor Opel. De karakteristieke zoom op de motorkap,
de grote luchtinlaat in de bumper en de 3D-ellipsoïde koplampen met
cilindervormige lampenhuizen geven de nieuwe Tigra TwinTop nog meer
karakter. Bij het zijaanzicht vallen een aantal elementen op, zoals de
korte overhang en een vlakke voorruit, de consequent toegepaste naar
achter lopende lijn in wigvorm, de lichte taillering van de flanken en
de brede wielkasten. Het ontwerp is geaccentueerd door de
aërodynamisch gevormde rollbars.
Wereldpremière: studiemodel TRIXX slim en veelzijdige miniauto voor in
de stad
Ruimte en flexibiliteit gecombineerd in een ultracompact formaat. Dit
zijn de twee meest kenmerkende eigenschappen van het nieuwe Opel
studiemodel: de TRIXX. Deze stadsauto biedt plaats aan drie
volwassenen en een kind of aan één persoon met een zee aan ruimte voor
bagage. Drie elektrische pantograaf deuren, twee aan de
passagierszijde en één aan de bestuurszijde, zorgen voor een
gemakkelijke instap en belading. Deze deuren hebben een steunarm
waarmee ze, net als schuifdeuren, parallel met de zijkant van het
voertuig openen. Hierdoor heeft de TRIXX geen achterklep nodig, maar
kan de achterruit wel naar beneden om de bereikbaarheid van het
interieur nog eens te vergroten.
In combinatie met het glazen zonnedak, waarbij de achterste helft naar
voren schuift, ontstaat er een laadruimte als in een pick-up. Maar de
TRIXX heeft meerdere ingenieuze ideeën aan boord: een opblaasbare
achterbank, een neerklapbare bijrijderstoel en een dakluik dat met één
druk op de knop opent en het vervoeren van lange objecten in verticale
positie mogelijk maakt. De voorpassagier heeft de beschikking over een
enorme ruimte door de voorstoel weg te klappen en plaats te nemen op
de bankachtige achterstoel. De zitting kan opgeborgen worden als deze
niet in gebruik is en in luttele seconden worden opgeblazen met behulp
van een luchtcompressor.
De opvallende TRIXX laat een sterke indruk achter door designkenmerken
als een vouw in de motorkap, krachtige lijnen, het karakteristieke
zijraam, korte overhang, dikke wielkasten en vooral de emotionele
component waarop Opel inspeelt.
De nieuwe 51 kW (70 pk) sterke 1.3-liter CDTi turbodieselmotor die ook
gebruikt wordt in de Corsa en de Agila, zorgt voor de aandrijving van
de TRIXX; in combinatie met de automatische Easytronic
vijfversnellingsbak.
Zwitsers debuut: nieuwe Astra dynamisch design en wielophanging
Een vooruitstrevend design en een hoge mate aan dynamiek zijn de twee
meest opvallende kenmerken van de nieuwe Astra. De derde generatie van
deze Opel bestseller wordt eveneens uitgerust met technische
hoogstandjes als het adaptief werkende IDSPlus met elektronisch
geregelde schokdempers, wat normaal gesproken alleen beschikbaar was
in business class modellen, luxe limousines en exclusieve sportwagens.
Ook de voor het eerst in dit segment aangeboden meedraaiende koplampen
(AFL) met dynamische bochtverlichting, een serie volledig nieuw
ontwikkelde Infotainmentsystemen en de indrukwekkende ECOTEC motoren
(die een range bestrijken van 80 tot maarliefst 200 pk) zullen zeker
de aandacht trekken. Er zijn nieuwe TwinPort benzine- en Common-Rail
dieselmotoren voor de derde generatie Opel Astra ontwikkeld. In alle
gevallen voldoet de techniek nu al aan de toekomstige zeer strenge
Euro-4 milieunormen. In vergelijking met het voorgaande model biedt de
nieuwe Astra aanzienlijk meer ruimte voor de passagiers en bagage, die
met maar liefst 380 liter, de grootste in zijn klasse is.
Zwitserse debutant: Vectra OPC studiemodel met 212 pk 1.9 CDTi
twin-turbo motor
De revolutionaire nieuwe twin-turbo technologie van Opel
vertegenwoordigd de volgende grote stap in de ontwikkeling van moderne
dieselmotoren. Het Vectra OPC studiemodel, die voor het eerst wordt
tentoongesteld in Genève, wordt aangedreven door een 1.9-liter, 156 kW
(212 pk) CDTi twin-turbo motor. Dit zorgt voor een maximaal koppel van
400 Nm bij slechts 1400 toeren per minuut. Met deze motor heeft de
Vectra OPC niet meer dan 6,5 seconden nodig in een sprint van 0 tot
100 km/u. Ondanks de elektronisch begrensde topsnelheid van 250 km/u,
verbruikt de Vectra slechts 6 liter diesel per 100 kilometer.
Bovendien voldoet de 1.9-liter CDTi twin-turbo motor nu al aan de
toekomstige strenge Euro-4 milieunormen.
Het succes van de verandering in de twin-turbo dieseltechnologie is te
danken aan de twee turbocompressoren die, in tegenstelling tot de
bi-turbo technologie, de motor twee-traps aandrijft in plaats van
parallel. Een kleine en snel reagerende turbocompressor zorgt voor een
lager toerental, terwijl een turbocompressor met een hogere
doorstroomsnelheid inspringt wanneer het toerental oploopt.
De extreem hoge efficiency geeft de twin-turbo motor de kracht om een
uitzonderlijke prestatie te leveren, zonder daarbij het nadeel van een
hoog benzineverbruik en verhoogde uitstoot van uitlaatgassen.
Nieuwe generatie: 1.9 liter Common-Rail turbodieselmotor in de Vectra
en Signum
De nieuwe twin-turbo motor in het Vectra OPC studiemodel is gebaseerd
op een nieuwe generatie 1.9-liter Common-Rail turbodieselmotoren voor
de Vectra en de Signum. De 88 kW (120 pk) sterke variant zal vanaf
komend najaar verkrijgbaar zijn en de 110 kW (150 pk) variant is
momenteel al te bestellen. Dankzij de geavanceerde techniek op het
gebied van de Common-Rail directe brandstofinspuiting, behoort de
nieuwe generatie viercilinder dieselmotoren tot de beste op de markt.
Hierbij worden nieuwe maatstaven gezet op het gebied van prestatie,
brandstofverbruik, uitstoot van uitlaatgassen en verfijning. Alle
1.9-liter CDTI motoren in de Vectra, Vectra GTS, Vectra Stationwagon
en in de Signum zijn ook verkrijgbaar met een onderhoudsvrije
diesel-partikelfilter (DPF) welke geen additief in de brandstof nodig
heeft.
Het maximale koppel van 280 Nm van de 120 pk uitvoering of de 315 Nm
bij 150 pk is beschikbaar tussen een toerental van 2000 en 2750 per
minuut. De brandstof wordt in de motor gespoten door een viercilinder
Common-Rail systeem met een druk oplopend tot 1600 bar. Een handmatige
zesversnellingsbak zet de kracht om naar de wielen.
Naast deze modellen laat Opel een aantrekkelijke selectie modellen
zien op de stand in hal 1 op de Autosalon van Genève. De Agila en de
Corsa met de nieuwe 1.3-liter CDTi motor, de Astra Cabrio, Astra Coupé
en de succesvolle Meriva en Zafira in de compacte vervoerklasse. Ook
de Vivaro Tour met zijn grote capaciteit en ruimte voor maar liefst
acht passagiers. De Tour, net als andere modellen in de Vivaro-lijn,
is nu ook verkrijgbaar het ESPPlus (Elektronisch Stabiliteits
Programma) in combinatie met de optimaal presterende benzine- en CDTi
motoren.
AutoRai