AutoRai

2-3-2004

Wereldpremières en innovaties van Opel

Genève Het Opel offensief is op volle kracht. Dit jaar maken twee nieuwe modellen hun werelddebuut, terwijl twee anderen voor de eerste keer in Zwitserland te zien zullen zijn. Daarmee gepaard gaat een grote diversiteit aan innovaties, welke vertegenwoordigd zijn op de Autosalon van Genève van 4 tot 14 maart. De nieuwe Tigra TwinTop, met een elektrohydraulische stalen kap, maakt de sportieve tweezitter zowel als coupé en cabriolet plezierig om in te rijden.

De TwinTop wordt in Genève voor de eerste keer aan het grote publiek gepresenteerd. De Opel TRIXX is het tweede Opel hoogtepunt. Dit compacte studiemodel in de driemeterklasse huisvest een levendige nieuwe stijl en een uitzonderlijk ruimtelijke indeling. Ondanks de compactheid, biedt de auto een buitengewoon veelzijdig interieur.

De nieuwe Opel Astra maakt voor het eerst zijn opwachting voor het Zwitserse publiek op de Autosalon. Voorafgaand aan de marktintroductie, de hatchback, debuteert de eerste afgevaardigde van de derde generatie Astra modellen in Genève. Ook het Vectra OPC studiemodel maakt voor de eerste keer zijn opwachting in Zwitserland. De 212 pk die de 1.9 CDTi twin-turbo motor produceert, betekent een doorbraak in de ontwikkeling van dieselmotoren.

De nieuwste generatie 1.9 Common-Rail turbodieselmotoren met 120 pk en 150 pk, die debuteren in de Opel Vectra modellen en Opel Signum, zorgen voor hoge prestaties. De geavanceerde 1.9 CDTi ECOTEC motoren hebben multi-injectie en maken deel uit van het Opel dieseloffensief. Zij onderstrepen het streven om definitief een plaats in de top van de dieselmarkt in te nemen.

Wereldpremière: De nieuwe Opel Tigra TwinTop met een vernieuwde stalen kapconstructie

Coupé of cabriolet: met één druk op de knop kan hieruit een keuze worden gemaakt. De elektrohydraulische stalen kap van de sportieve tweezitter opent en sluit volledig automatisch. Dankzij de slimme kapconstructie, waarbij het dak verticaal in de koets verdwijnt, beschikt de Tigra over een bruikbare bagageruimte van maximaal 440 liter. Bovendien is er nog eens 70 liter aan bergruimte achter de stoelen te vinden, waarmee de totale bagageruimte met meer dan 500 liter de grootste in zijn klasse is. De kofferklep van de Tigra TwinTop opent en sluit eveneens elektrohydraulisch met behulp van één druk op de knop.

De sportieve tweezitter (wielbasis: 2,49 meter) wordt aangedreven door een 66 KW (90 pk) 1.4-liter ECOTEC motor met de innovatieve TwinPort brandstofbesparing-technologie. Daarnaast staat er een krachtige
1.8-liter ECOTEC krachtbron ter beschikking met een vermogen van 92 kW (125 pk), die eveneens voldoet aan de Euro 4-emissie normen. Als alternatief voor de standaard aanwezige vijfversnellingsbak levert Opel als optie een Easytronic transmissie op de 1.4, waarmee zowel handmatig als automatisch geschakeld kan worden.

Aan de buitenzijde ziet de Opel Tigra TwinTop eruit als een compacte, uitgebalanceerde tweezitter met spannende details. Het front is voorzien van een trapezoïdevormige grille met matchromen dwarsbalk welke kenmerkend is voor Opel. De karakteristieke zoom op de motorkap, de grote luchtinlaat in de bumper en de 3D-ellipsoïde koplampen met cilindervormige lampenhuizen geven de nieuwe Tigra TwinTop nog meer karakter. Bij het zijaanzicht vallen een aantal elementen op, zoals de korte overhang en een vlakke voorruit, de consequent toegepaste naar achter lopende lijn in wigvorm, de lichte taillering van de flanken en de brede wielkasten. Het ontwerp is geaccentueerd door de aërodynamisch gevormde rollbars.

Wereldpremière: studiemodel TRIXX slim en veelzijdige miniauto voor in de stad

Ruimte en flexibiliteit gecombineerd in een ultracompact formaat. Dit zijn de twee meest kenmerkende eigenschappen van het nieuwe Opel studiemodel: de TRIXX. Deze stadsauto biedt plaats aan drie volwassenen en een kind of aan één persoon met een zee aan ruimte voor bagage. Drie elektrische pantograaf deuren, twee aan de passagierszijde en één aan de bestuurszijde, zorgen voor een gemakkelijke instap en belading. Deze deuren hebben een steunarm waarmee ze, net als schuifdeuren, parallel met de zijkant van het voertuig openen. Hierdoor heeft de TRIXX geen achterklep nodig, maar kan de achterruit wel naar beneden om de bereikbaarheid van het interieur nog eens te vergroten.

In combinatie met het glazen zonnedak, waarbij de achterste helft naar voren schuift, ontstaat er een laadruimte als in een pick-up. Maar de TRIXX heeft meerdere ingenieuze ideeën aan boord: een opblaasbare achterbank, een neerklapbare bijrijderstoel en een dakluik dat met één druk op de knop opent en het vervoeren van lange objecten in verticale positie mogelijk maakt. De voorpassagier heeft de beschikking over een enorme ruimte door de voorstoel weg te klappen en plaats te nemen op de bankachtige achterstoel. De zitting kan opgeborgen worden als deze niet in gebruik is en in luttele seconden worden opgeblazen met behulp van een luchtcompressor.

De opvallende TRIXX laat een sterke indruk achter door designkenmerken als een vouw in de motorkap, krachtige lijnen, het karakteristieke zijraam, korte overhang, dikke wielkasten en vooral de emotionele component waarop Opel inspeelt.

De nieuwe 51 kW (70 pk) sterke 1.3-liter CDTi turbodieselmotor die ook gebruikt wordt in de Corsa en de Agila, zorgt voor de aandrijving van de TRIXX; in combinatie met de automatische Easytronic vijfversnellingsbak.

Zwitsers debuut: nieuwe Astra dynamisch design en wielophanging

Een vooruitstrevend design en een hoge mate aan dynamiek zijn de twee meest opvallende kenmerken van de nieuwe Astra. De derde generatie van deze Opel bestseller wordt eveneens uitgerust met technische hoogstandjes als het adaptief werkende IDSPlus met elektronisch geregelde schokdempers, wat normaal gesproken alleen beschikbaar was in business class modellen, luxe limousines en exclusieve sportwagens. Ook de voor het eerst in dit segment aangeboden meedraaiende koplampen (AFL) met dynamische bochtverlichting, een serie volledig nieuw ontwikkelde Infotainmentsystemen en de indrukwekkende ECOTEC motoren (die een range bestrijken van 80 tot maarliefst 200 pk) zullen zeker de aandacht trekken. Er zijn nieuwe TwinPort benzine- en Common-Rail dieselmotoren voor de derde generatie Opel Astra ontwikkeld. In alle gevallen voldoet de techniek nu al aan de toekomstige zeer strenge Euro-4 milieunormen. In vergelijking met het voorgaande model biedt de nieuwe Astra aanzienlijk meer ruimte voor de passagiers en bagage, die met maar liefst 380 liter, de grootste in zijn klasse is.

Zwitserse debutant: Vectra OPC studiemodel met 212 pk 1.9 CDTi twin-turbo motor

De revolutionaire nieuwe twin-turbo technologie van Opel vertegenwoordigd de volgende grote stap in de ontwikkeling van moderne dieselmotoren. Het Vectra OPC studiemodel, die voor het eerst wordt tentoongesteld in Genève, wordt aangedreven door een 1.9-liter, 156 kW (212 pk) CDTi twin-turbo motor. Dit zorgt voor een maximaal koppel van 400 Nm bij slechts 1400 toeren per minuut. Met deze motor heeft de Vectra OPC niet meer dan 6,5 seconden nodig in een sprint van 0 tot 100 km/u. Ondanks de elektronisch begrensde topsnelheid van 250 km/u, verbruikt de Vectra slechts 6 liter diesel per 100 kilometer. Bovendien voldoet de 1.9-liter CDTi twin-turbo motor nu al aan de toekomstige strenge Euro-4 milieunormen.

Het succes van de verandering in de twin-turbo dieseltechnologie is te danken aan de twee turbocompressoren die, in tegenstelling tot de bi-turbo technologie, de motor twee-traps aandrijft in plaats van parallel. Een kleine en snel reagerende turbocompressor zorgt voor een lager toerental, terwijl een turbocompressor met een hogere doorstroomsnelheid inspringt wanneer het toerental oploopt.

De extreem hoge efficiency geeft de twin-turbo motor de kracht om een uitzonderlijke prestatie te leveren, zonder daarbij het nadeel van een hoog benzineverbruik en verhoogde uitstoot van uitlaatgassen.

Nieuwe generatie: 1.9 liter Common-Rail turbodieselmotor in de Vectra en Signum

De nieuwe twin-turbo motor in het Vectra OPC studiemodel is gebaseerd op een nieuwe generatie 1.9-liter Common-Rail turbodieselmotoren voor de Vectra en de Signum. De 88 kW (120 pk) sterke variant zal vanaf komend najaar verkrijgbaar zijn en de 110 kW (150 pk) variant is momenteel al te bestellen. Dankzij de geavanceerde techniek op het gebied van de Common-Rail directe brandstofinspuiting, behoort de nieuwe generatie viercilinder dieselmotoren tot de beste op de markt. Hierbij worden nieuwe maatstaven gezet op het gebied van prestatie, brandstofverbruik, uitstoot van uitlaatgassen en verfijning. Alle
1.9-liter CDTI motoren in de Vectra, Vectra GTS, Vectra Stationwagon en in de Signum zijn ook verkrijgbaar met een onderhoudsvrije diesel-partikelfilter (DPF) welke geen additief in de brandstof nodig heeft.

Het maximale koppel van 280 Nm van de 120 pk uitvoering of de 315 Nm bij 150 pk is beschikbaar tussen een toerental van 2000 en 2750 per minuut. De brandstof wordt in de motor gespoten door een viercilinder Common-Rail systeem met een druk oplopend tot 1600 bar. Een handmatige zesversnellingsbak zet de kracht om naar de wielen.

Naast deze modellen laat Opel een aantrekkelijke selectie modellen zien op de stand in hal 1 op de Autosalon van Genève. De Agila en de Corsa met de nieuwe 1.3-liter CDTi motor, de Astra Cabrio, Astra Coupé en de succesvolle Meriva en Zafira in de compacte vervoerklasse. Ook de Vivaro Tour met zijn grote capaciteit en ruimte voor maar liefst acht passagiers. De Tour, net als andere modellen in de Vivaro-lijn, is nu ook verkrijgbaar het ESPPlus (Elektronisch Stabiliteits Programma) in combinatie met de optimaal presterende benzine- en CDTi motoren.