Technische Universiteit Eindhoven

20 februari 2004

PERSBERICHT

Promotie Ferrie van Echtelt aan TU Eindhoven
Vergroting van innovatie en concurrentiekracht dankzij intensieve samenwerking met leveranciers
Het vermogen om de expertise van leveranciers in productontwikkeling effectief en tijdig aan te wenden vereist tenminste besturing op samenwerkings-, project- en strategisch niveau. Dat is kort samengevat de conclusie die drs. F.E.A. van Echtelt trekt in zijn proefschrift New product development: shifting suppliers into gear. Ferrie van Echtelt verdedigt zijn dissertatie 4 maart aan de Technische Universiteit Eindhoven (TU/e). Promotoren zijn prof.dr. Arjan van Weele en prof.dr. Geert Duijsters, beiden hoogleraar aan de faculteit Technologie Management van de TU/e.

Het promotie-onderzoek haakt in op de steeds groter wordende noodzaak voor bedrijven om hun innovatieve en concurrentiekracht te vergroten door kennis en kunde van toeleveranciers effectiever in te zetten bij productontwikkeling. De toenemende snelheid waarmee bedrijven hun concurrerende producten op de markt dienen te brengen en de financiële risicos die dat met zich meebrengen nopen er toe dat een organisatie slagvaardig moet worden in het vinden, opzetten en uitbouwen van samenwerkingen met leveranciers, aldus Van Echtelt.

Samenwerking met bedrijven
Het onderzoek is mede totstandgekomen op basis van samenwerking met Océ Technologies en vier bedrijven in verschillende sectoren. Ferrie van Echtelt heeft gedurende vier jaar diepteonderzoek verricht naar de wijze waarop bedrijven effectief samenwerking met leveranciers in productontwikkeling kunnen managen. Dit onderzoek leidt tot een indringend beeld omtrent de eisen die aan de interne organisatie worden gesteld om zowel op korte als lange termijn voordelen van een strategie van hogere leveranciersbetrokkenheid te realiseren.

Raamwerk
Het theoretisch en empirisch onderzoek heeft twee belangrijke uitkomsten opgeleverd. Allereerst verschaft het nieuw inzicht door een breed geïntegreerd perspectief op de kritische condities en processen om leveranciersbetrokkenheid effectief te kunnen managen. Dit perspectief wordt ondersteund door een uit de literatuur en praktijk ontleend analytisch raamwerk welke verder is toegepast en ontwikkeld. Bedrijven doen er goed aan zich in te richten in tenminste drie managementgebieden: strategisch, project en samenwerkingsmanagement. Toepassing van dit raamwerk heeft verder aangetoond dat veel samenwerkingen worden ondermijnd door een gebrek aan duidelijke verwachtingen omtrent elkanders rol en bijdragen gedurende verschillende fasen van een project en op langere termijn. Het afstemmen van deze verwachtingen is alleen mogelijk indien een gemeenschappelijke herkenbare set van begrippen gehanteerd wordt waarmee verschillende afdelingen met elkaar en met leveranciers kunnen communiceren omtrent wederzijdse verwachtingen. Het instrument dat ontwikkeld is bij Océ verlegt de gebruikelijke aandacht voor het kiezen van leverancierstypen eerst naar het kiezen van gewenste bijdragen van leveranciers.

Diagnostisch instrument
De tweede uitkomst van het promotieonderzoek is een aan de praktijk getoetst diagnostisch instrument dat het mogelijk maakt om sterke en zwakke aspecten van besluitvorming en samenwerking intern tussen R&D (Onderzoek en Ontwikkeling) en Inkoop en met leveranciers kunnen blootleggen. Het instrument wordt ondersteund door een softwareprogramma en kent een gebruikersvriendelijke interface. Het vormt een van de middelen om op een gestructureerde wijze het management van leveranciersbetrokkenheid in verschillende arenas (strategisch, project, samenwerking) en t.a.v. verschillende typen condities te analyseren en te verbeteren. De bijdrage van dit proefschrift is daarmee niet beperkt tot het toevoegen van nieuwe inzichten aan de theoretische kennis op het gebied van leveranciersbetrokkenheid. De inzichten zijn vervat in praktische aanbevelingen die professionals in R&D en Inkoop ondersteunen in het vormen en implementeren en verbeteren van een effectieve strategie voor leveranciersbetrokkenheid.