4-2-2004
Opel TRIXX: slim en veelzijdig studiemodel voor in de stad
Met zijn grote veelzijdigheid en opmerkelijke hoeveelheid
interieurruimte presenteert Opel op de autoshow van Genève (4 tot en
met 14 maart) de TRIXX: een innovatief studiemodel in het compacte
segment.
De ultracompacte stadsauto biedt plaats aan drie volwassenen en een
kind. Bovendien kan de TRIXX worden omgetoverd tot een éénzitter met
zeer veel ruimte voor bagage. Drie elektrische pantograaf deuren, twee
aan passagierszijde en één aan bestuurderzijde, zorgen voor een
comfortabele instap en gemakkelijke belading. De TRIXX heeft meerdere
ingenieuze ideeën aan boord: een opblaasbare achterbank, een
neerklapbare bijrijderstoel en een dakluik dat met één druk op de knop
opent en het vervoeren van lange objecten in verticale positie
mogelijk maakt. Een bagagerek aan de achterzijde, dat zich als een
lade laat uitschuiven, is geschikt voor het vervoeren van bijvoorbeeld
bagage die te vuil is om in de auto te vervoeren. De 51 kW (70 pk)
sterke 1.3-liter CDTI turbodieselmotor die ook gebruikt wordt in de
Corsa en de Agila, zorgt voor de aandrijving van de TRIXX.
Martin Smith, Executive Director Design: De TRIXX laat onze visie zien
op een innovatieve, ultracompacte auto in de zogenaamde
driemeterklasse, met een spannend design en een slim en veelzijdig
interieur dat in verschillende mobiliteitsbehoeften voorziet.
Met zijn compacte buitenmaten (lengte x breedte x hoogte: 3,04 x 1,66
x 1,57 meter) en variabele interieur is de voorwielaangedreven TRIXX
een ideale compagnon voor stadsritten. Dankzij het praktische concept
biedt de auto plaats aan twee personen en hun bagage, drie volwassenen
en een kind of alleen de bestuurder. In deze laatste configuratie kan
de bijrijderstoel worden neergeklapt en ontstaat er een laadruimte van
maar liefst 890 liter (VDA). De laadlengte van 1,53 meter, gemeten van
het instrumentenpaneel tot de achterzijde, is groot genoeg voor het
vervoeren van een mountainbike.
De voorpassagier heeft de beschikking over een zee van ruimte door de
voorstoel weg te klappen en plaats te nemen op de bankachtige
achterstoel. De zitting kan opgeborgen worden als deze niet in gebruik
is en in luttele seconden worden opgeblazen met behulp van de
luchtcompressor. Als een klein kind meereist in de TRIXX, kan een
kinderstoel worden opgeklapt achter de bestuurderstoel.
Door de elektrische pantograaf deuren wordt het laden van grote
voorwerpen aanzienlijk vereenvoudigd. Deze deuren hebben een steunarm
waarmee ze, net als schuifdeuren, parallel met de zijkant van het
voertuig openen. Hierdoor heeft de TRIXX geen achterklep nodig, maar
kan de achterruit wel naar beneden om de bereikbaarheid van het
interieur nog eens te vergroten. In combinatie met het glazen zonnedak
waarbij de achterste helft naar voren schuift, ontstaat er een
laadruimte als in een pick-up. De laadruimte is in dat geval groot
genoeg om objecten tot 960 mm breed, 430 mm diep en 1400 mm lang te
vervoeren.
De TRIXX is duidelijk herkenbaar als Opel door designkenmerken als een
vouw in de motorkap, korte overhang en dikke wielkasten. Net als bij
de nieuwe Astra draagt de wigvorm bij aan de dynamische verschijning.
AutoRai