AutoRai

2-3-2004

Wereldpremière in Genève van Volkswagen Concept C

Volkswagen presenteert op de Motorshow van Genève de vierpersoons Concept C, een studiemodel dat nagenoeg klaar is voor serieproductie. De C in de typeaanduiding staat voor Cabriolet Coupé, omdat de Concept C binnen enkele seconden van een elegante coupé in een stijlvolle cabriolet kan veranderen.

Bijzonder is dat in het stalen vouwdak een glazen schuifdak is opgenomen. De Volkswagen Concept C is een autoklasse groter dan de succesvolle Volkswagen New Beetle Cabriolet. Hij heeft een 110 kW/150 pk sterke FSI-motor onder de kap.

De Volkswagen Concept C heeft veel nieuw ontwikkelde componenten, die voor een heel eigen maatvoering zorgen. Zo is de Concept C groter dan cabrios uit het compacte segment en sluit daardoor aan bij de kleinere middenklasse. De Concept C is 4,41 meter lang en 1,43 meter hoog. Opvallend is zijn brede gestalte (1,81 meter) die van de Concept C een uiterst indrukwekkende verschijning maakt. Het interieur, waarin veel hout en leder zijn verwerkt, profiteert van deze ruime maatvoering. Niet alleen voorin, maar ook achterin biedt de Concept C veel ruimte, zodat hij zich als een volwaardige vierpersoons auto kwalificeert.

Adembenemend
Het stalen vouwdak van de Concept C bestaat uit vijf delen. Eén druk op de knop volstaat om de auto tot een adembenemend schouwspel te verleiden, want zo laat zich de manier omschrijven waarop het dak zich in- of uitvouwt. Opvallend is hoe de achterruit en de C-stijlen omhoog zwenken om vervolgens samen met het voorste dakdeel onder het achterwaarts geopende kofferdeksel te verdwijnen.

Nieuwe designrichting
De Concept C is niet alleen vanwege zijn Cabriolet Coupé-dak van groot belang voor Volkswagen. Het studiemodel toont ook de nieuwe richting die het merk wat betreft design inslaat. Zo toont de voorzijde een nieuwe aluminium grille en ronde koplampunits, die de auto een karakteristieke en vernieuwende aanblik geven.
Zowel de koplampen als de grille zijn sterk bepalend voor de vorm van de motorkap. De geprononceerde V-vorm van de grille loopt via de motorkap door tot aan de voorruit. Aan weerszijden van dit lager liggende deel grenzen nadrukkelijke bollingen, die als uitlopers van de ronde koplampunits op hun beurt naar beneden toe doorlopen in de zijschermen. Mede aan deze opzet dankt de Concept C zijn indrukwekkende, krachtig ogende gestalte.

De specifieke vorm die de motorkap van de Concept C kenmerkt, komt terug aan de achterzijde van dit studiemodel. Midden tussen de welvingen laat het kofferdeksel een aërodynamisch gunstig gevormde bovenrand zien. Onder de klep is maar liefst 400 liter laadruimte beschikbaar; bijzonder groot voor een vierpersoons cabriolet!

Dynamisch silhouet
De Volkswagen Concept C heeft een dynamisch silhouet. De naden van de motorkap en het kofferdeksel zijn sterk bepalend voor het totale aangezicht van de auto. De scheidslijn tussen de motorkap en de voorste zijschermen gaat schijnbaar naadloos over in de onderzijde van de zijruiten. Het samenspel van al deze lijnen geeft de Concept C in zijn configuratie van coupé een elegant uiterlijk. In geopende vorm heeft de Concept C juist de kenmerkende charme van een grote, gestrekte cabriolet. Waarbij de voorruit ver genoeg van de inzittenden afstaat om hen in alle comfort maximaal van de vrijheid van het open rijden te kunnen laten genieten.