2-3-2004
Wereldpremière in Genève van Volkswagen Concept C
Volkswagen presenteert op de Motorshow van Genève de vierpersoons
Concept C, een studiemodel dat nagenoeg klaar is voor serieproductie.
De C in de typeaanduiding staat voor Cabriolet Coupé, omdat de Concept
C binnen enkele seconden van een elegante coupé in een stijlvolle
cabriolet kan veranderen.
Bijzonder is dat in het stalen vouwdak een glazen schuifdak is
opgenomen. De Volkswagen Concept C is een autoklasse groter dan de
succesvolle Volkswagen New Beetle Cabriolet. Hij heeft een 110 kW/150
pk sterke FSI-motor onder de kap.
De Volkswagen Concept C heeft veel nieuw ontwikkelde componenten, die
voor een heel eigen maatvoering zorgen. Zo is de Concept C groter dan
cabrios uit het compacte segment en sluit daardoor aan bij de kleinere
middenklasse. De Concept C is 4,41 meter lang en 1,43 meter hoog.
Opvallend is zijn brede gestalte (1,81 meter) die van de Concept C een
uiterst indrukwekkende verschijning maakt. Het interieur, waarin veel
hout en leder zijn verwerkt, profiteert van deze ruime maatvoering.
Niet alleen voorin, maar ook achterin biedt de Concept C veel ruimte,
zodat hij zich als een volwaardige vierpersoons auto kwalificeert.
Adembenemend
Het stalen vouwdak van de Concept C bestaat uit vijf delen. Eén druk
op de knop volstaat om de auto tot een adembenemend schouwspel te
verleiden, want zo laat zich de manier omschrijven waarop het dak zich
in- of uitvouwt. Opvallend is hoe de achterruit en de C-stijlen omhoog
zwenken om vervolgens samen met het voorste dakdeel onder het
achterwaarts geopende kofferdeksel te verdwijnen.
Nieuwe designrichting
De Concept C is niet alleen vanwege zijn Cabriolet Coupé-dak van groot
belang voor Volkswagen. Het studiemodel toont ook de nieuwe richting
die het merk wat betreft design inslaat. Zo toont de voorzijde een
nieuwe aluminium grille en ronde koplampunits, die de auto een
karakteristieke en vernieuwende aanblik geven.
Zowel de koplampen als de grille zijn sterk bepalend voor de vorm van
de motorkap. De geprononceerde V-vorm van de grille loopt via de
motorkap door tot aan de voorruit. Aan weerszijden van dit lager
liggende deel grenzen nadrukkelijke bollingen, die als uitlopers van
de ronde koplampunits op hun beurt naar beneden toe doorlopen in de
zijschermen. Mede aan deze opzet dankt de Concept C zijn
indrukwekkende, krachtig ogende gestalte.
De specifieke vorm die de motorkap van de Concept C kenmerkt, komt
terug aan de achterzijde van dit studiemodel. Midden tussen de
welvingen laat het kofferdeksel een aërodynamisch gunstig gevormde
bovenrand zien. Onder de klep is maar liefst 400 liter laadruimte
beschikbaar; bijzonder groot voor een vierpersoons cabriolet!
Dynamisch silhouet
De Volkswagen Concept C heeft een dynamisch silhouet. De naden van de
motorkap en het kofferdeksel zijn sterk bepalend voor het totale
aangezicht van de auto. De scheidslijn tussen de motorkap en de
voorste zijschermen gaat schijnbaar naadloos over in de onderzijde van
de zijruiten. Het samenspel van al deze lijnen geeft de Concept C in
zijn configuratie van coupé een elegant uiterlijk. In geopende vorm
heeft de Concept C juist de kenmerkende charme van een grote,
gestrekte cabriolet. Waarbij de voorruit ver genoeg van de inzittenden
afstaat om hen in alle comfort maximaal van de vrijheid van het open
rijden te kunnen laten genieten.
AutoRai