Gemeente De Ronde Venen

Servicelijn en Servicebus voorzien in behoefte
02-03-2004

Inwoners van De Ronde Venen kunnen klachten over het onderhoud van wegen en trottoirs melden aan de Servicelijn (0297) 291 800. De kleinere klachten worden doorgegeven aan de Servicebus, die in veel gevallen het probleem binnen 5 dagen kan verhelpen. De servicelijn en de servicebus, die in 2003 op proef waren ingesteld, zijn een succes. In verband met de kosten heeft het college van burgemeester en wethouder besloten met deze service in eigen beheer verder te gaan.

Om de dienstverlening voor de inwoners te verbeteren, heeft de gemeente De Ronde Venen half december 2002 een speciale servicelijn (0297) 291 800 opengesteld. Men kan daar terecht met alle klachten of vragen over de openbare ruimte. In 2003 zijn 2408 meldingen binnengekomen, zon 500 meldingen meer dan verwacht. Het grootste deel van de meldingen (ruim 40%) had betrekking op het onderhoud van wegen en trottoirs. Daarnaast zijn er veel meldingen geregistreerd op het gebied van riolering (20%), reiniging (15%) en het openbaar groen (10%).

Op enkele klachten na, zijn alle meldingen verholpen of hebben de desbetreffende inwoners bericht gekregen waarom een verzoek niet gehonoreerd kan worden. De klachten die nog openstaan, hebben betrekking op werkzaamheden die alleen in een periode met warmer of droogweer uitgevoerd kunnen worden, bijvoorbeeld het spuiten van wegbelijning.

Meldingen over relatief kleine storingen, zoals losliggende tegels en schuinstaande paaltjes, worden meestal binnen 5 werkdagen afgehandeld. Andere verzoeken, zoals kapvergunningen, worden binnen twee weken behandeld en vragen over extra verkeersvoorzieningen, bijvoorbeeld verkeersdrempels, worden binnen vier weken beantwoord. Van alle meldingen wordt de afhandeling bewaakt.

Voor de proef met de Servicebus had de gemeente in het afgelopen jaar personeel en een transportbusje met aanhanger bij een aannemersbedrijf ingehuurd. In totaal heeft de Servicebus in 2003 bijna 140.000 gekost.

In verband met de komst van het afvalbrengstation in 2003 zijn enkele taken op en rond de gemeentewerf gewijzigd. Hierdoor is enige formatieruimte ontstaan. Door gebruik te maken van deze ruimte én uitbreiding van de formatie met één persoon, kan de gemeente de werkzaamheden voortaan in eigen beheer uitvoeren. Hiermee kan ongeveer 9.900 direct bespaard worden op de Servicebus.

Omdat de naamsbekendheid van de servicelijn en servicebus verder zal toenemen, wordt voor 2004 een toename verwacht in het aantal meldingen en uit te voeren werkzaamheden. Daarom worden de totale kosten van de servicelijn en servicebus in 2004 begroot op 151.000 euro.