2-3-2004
Salon van Genève 2004
Op de 74e Salon van Genève heeft Mazda de Wereldpremière van de Mazda
MX-Flexa en het Europese debuut van de nieuwe Mazda MX-Micro Sport. In
beide gevallen gaat het om een conceptcar, die laat zien hoe Mazda
zijn modellenreeks zou kunnen uitbreiden als antwoord op de groeiende
vraag naar de Mazda Zoom-Zoom rijervaring in Europa. Deze twee
concepten delen het podium in Genève met een nieuwe
waterstofuitvoering van de onderscheiden Renesis rotatiemotor, naast
twee aanvullingen op Mazdas gamma de nieuwe Mazda3 Sedan met twee
nieuwe motoren en een gefacelifte versie van de Mazda Tribute.
Mazda MX-Flexa aantrekkelijk, veelzijdig en fun
Mazda Motor Corporation gebruikt de Salon van Genève voor de
Wereldpremière van zijn nieuwste conceptcar, de Mazda MX-Flexa. Deze
zeszits Mazda concept ruimteauto, de vijfde concept-car die in de
afgelopen zes maanden is gepresenteerd, geeft een mogelijke richting
aan die Mazda zou kunnen inslaan bij het ontwikkelen van een
ruimteauto in de naaste toekomst. De Mazda MX-Flexa combineert een
elegante, goed geproportioneerde en atletische buitenkant met
innovatieve opbergoplossingen, zodat de veelzijdigheid en het
gebruiksgemak, plús het Zoom-Zoom rijplezier, een auto opleveren met
nieuwe, emotievolle aantrekkingskracht.
De Mazda MX-Flexa concept is gebaseerd op architectuur die ontleend is
aan de geheel nieuwe Mazda3, aangepast aan de grotere afmetingen van
deze uitvoering en de unieke verwachtingen van de klant.
Aan de voorzijde heeft het designteam gekozen voor een frisse
benadering van Mazdas traditionele vijfpuntige grille. Het zijaanzicht
van de Mazda MX-Flexa is erg krachtig en legt de nadruk op de lage
daklijn en een aantrekkelijk silhouet. De plaatsing van de wielen
geeft in combinatie met de korte overhangen en de brede carrosserie
verder uitdrukking aan de atletische, wendbare stand van de auto.
Wit, zilver en blauw zijn gebruikt om de helderheid van het interieur
te benadrukken. De indeling van de cabine van de Mazda MX-Flexa biedt
zes zitplaatsen, elk op een aparte, met leder overtrokken
captainchair. Alle zes stoelen zijn praktisch van gelijke breedte,
zodat het comfort in de hele cabine bijna gelijk is, zelfs op de derde
rij.
Bij de Mazda MX-Flexa is de veelzijdigheid te vinden in bijvoorbeeld
het innovatieve E-ZZ-FOUR fietsdragersysteem. Gecombineerd met de
veelzijdige stoelindeling vier van de zes stoelen kunnen apart van
elkaar plat worden gevouwen kan de MX-Flexa maximaal vier fietsen
vervoeren: twee in de wagen en twee aan de buitenkant. Het E-ZZ-FOUR
fietsdragersysteem heeft vier schuifrails, waarvan twee zijn
geïntegreerd in het plafond van de cabine en twee op het dak, en biedt
daarmee eindeloze veelzijdigheid bij het transporteren van zowel
fietsen als bagage. Fietsen worden rechtstreeks aan de vier rails
bevestigd en vervolgens netjes op hun plaats geschoven.
Wilt u meer lezen over de MX-Flexa en de andere Mazda modellen die op
de Salon van Genève staan dan kunt u hier klikken voor het uitgebreide
persbericht (pdf bestand).
Mazda