Mazda

2-3-2004

Salon van Genève 2004

Op de 74e Salon van Genève heeft Mazda de Wereldpremière van de Mazda MX-Flexa en het Europese debuut van de nieuwe Mazda MX-Micro Sport. In beide gevallen gaat het om een conceptcar, die laat zien hoe Mazda zijn modellenreeks zou kunnen uitbreiden als antwoord op de groeiende vraag naar de Mazda Zoom-Zoom rijervaring in Europa. Deze twee concepten delen het podium in Genève met een nieuwe waterstofuitvoering van de onderscheiden Renesis rotatiemotor, naast twee aanvullingen op Mazdas gamma de nieuwe Mazda3 Sedan met twee nieuwe motoren en een gefacelifte versie van de Mazda Tribute.

Mazda MX-Flexa aantrekkelijk, veelzijdig en fun

Mazda Motor Corporation gebruikt de Salon van Genève voor de Wereldpremière van zijn nieuwste conceptcar, de Mazda MX-Flexa. Deze zeszits Mazda concept ruimteauto, de vijfde concept-car die in de afgelopen zes maanden is gepresenteerd, geeft een mogelijke richting aan die Mazda zou kunnen inslaan bij het ontwikkelen van een ruimteauto in de naaste toekomst. De Mazda MX-Flexa combineert een elegante, goed geproportioneerde en atletische buitenkant met innovatieve opbergoplossingen, zodat de veelzijdigheid en het gebruiksgemak, plús het Zoom-Zoom rijplezier, een auto opleveren met nieuwe, emotievolle aantrekkingskracht.

De Mazda MX-Flexa concept is gebaseerd op architectuur die ontleend is aan de geheel nieuwe Mazda3, aangepast aan de grotere afmetingen van deze uitvoering en de unieke verwachtingen van de klant.

Aan de voorzijde heeft het designteam gekozen voor een frisse benadering van Mazdas traditionele vijfpuntige grille. Het zijaanzicht van de Mazda MX-Flexa is erg krachtig en legt de nadruk op de lage daklijn en een aantrekkelijk silhouet. De plaatsing van de wielen geeft in combinatie met de korte overhangen en de brede carrosserie verder uitdrukking aan de atletische, wendbare stand van de auto.

Wit, zilver en blauw zijn gebruikt om de helderheid van het interieur te benadrukken. De indeling van de cabine van de Mazda MX-Flexa biedt zes zitplaatsen, elk op een aparte, met leder overtrokken captainchair. Alle zes stoelen zijn praktisch van gelijke breedte, zodat het comfort in de hele cabine bijna gelijk is, zelfs op de derde rij.

Bij de Mazda MX-Flexa is de veelzijdigheid te vinden in bijvoorbeeld het innovatieve E-ZZ-FOUR fietsdragersysteem. Gecombineerd met de veelzijdige stoelindeling vier van de zes stoelen kunnen apart van elkaar plat worden gevouwen kan de MX-Flexa maximaal vier fietsen vervoeren: twee in de wagen en twee aan de buitenkant. Het E-ZZ-FOUR fietsdragersysteem heeft vier schuifrails, waarvan twee zijn geïntegreerd in het plafond van de cabine en twee op het dak, en biedt daarmee eindeloze veelzijdigheid bij het transporteren van zowel fietsen als bagage. Fietsen worden rechtstreeks aan de vier rails bevestigd en vervolgens netjes op hun plaats geschoven. Wilt u meer lezen over de MX-Flexa en de andere Mazda modellen die op de Salon van Genève staan dan kunt u hier klikken voor het uitgebreide persbericht (pdf bestand).