GroenLinks

GroenLinks Tweede-Kamerfractie 2 maart 2004 11:41
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

GroenLinks wil openheid boekhouding NS

( 2 maart 2004)

Kamervraag

De NS lijkt verstoppertje te spelen over haar financiële jaarcijfers. De reizigers dreigen daarvan de dupe te worden. Zo zou de binnenlandse reizigersdivisie er helemaal niet zo slecht voor staan als de NS doet geloven. GroenLinks wil dat de NS-boekhouding op tafel komt, zodat kabinet én Kamer kunnen controleren of er echt wel zoveel verlies wordt geleden als wordt gezegd.

De NS is tot nu toe uiterst schimmig over haar verlies. Dit verlies wordt immers gebruikt als argument om de treinkaartjes duurder te maken en de dienstregeling uit te kleden. GroenLinks wil dat de staat weer grip krijgt op de monopolist NS. Een transparante boekhouding is daarvoor een must. De reizigers mogen niet de dupe worden van een rekentruc van de NS.

Schriftelijke vragen van het lid Duyvendak (GroenLinks) aan de staatssecretaris van Verkeer en Waterstaat over de jaarcijfers van NS. Ingezonden 2 maart 2004


1. Kent u de berichten dat de jaarcijfers van de binnenlandse reizigersdivisie van de NS mogelijk een vertekend beeld geven van de daadwerkelijke financiële situatie*?


2. Hoe beoordeelt u de stelling dat door een incidentele afschrijving van buitenlandse treinen (25 miljoen euro), een incidentele voorziening voor ontslagen personeel (AIDA) (circa 20 miljoen euro) en door het meetellen van het verlies van NS Internationaal (circa 10 miljoen euro) de financiële resultaten van het binnenlandse reizigersvervoer mogelijk een stuk gunstiger zijn dan de NS doet voorkomen?


3. Deelt u de mening, dat dergelijke cijfers voor de staat openbaar moeten zijn, aangezien de veronderstelde slechte financiële situatie van de reizigersdivisie voor de NS een reden is om de dienstverlening te verslechteren, de prijs van de kaartjes te verhogen en bij de staat aan te dringen op een lagere gebruikersvergoeding? Zo nee, waarom niet?


4. Beschikt u over de getailleerde boekhouding van de NS, waaruit onder andere opgemaakt kan worden in welke mate de incidentele voorziening voor AIDA wordt toegerekend aan de reizigersdivisie? Zo ja, bent u bereid deze aan het parlement voor te leggen?


5. Zo nee, bent u dan bereid om de NS opdracht te geven volstrekte helderheid te geven over de financiële situatie van de binnenlandse reizigersdivisie en hiertoe de detailleerde boekhouding aan de staat en het parlement voor te leggen?


6. Hoe wilt u, binnen de huidige afspraken met de NS en in de toekomst via de concessie, garanderen dat er maximale financiële openheid van zaken wordt gegeven door de NS?


7. Deelt u de mening, dat de financiële situatie van de NS eigenlijk helemaal niet van invloed mag zijn op de eisen ten aanzien van dienstverlening, dienstregeling en prijzen van treinkaartjes die de staat in de concessie stelt aan de NS? Zo ja, hoe zal dat in de concessie te zien zijn? Zo nee, waarom niet?


* NRC Handelsblad, 'NS rekent in verslag reizigersdivisie arm' en 'Het gaat helemaal niet zo slecht met de NS', d.d. 27 februari jl.


- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -