2-3-2004
Mitsubishi motors presenteert de Colt
Mitsubishi Motors Corporation (MMC) en Mitsubishi Motors Europe B.V.
(MME) onthullen vandaag de nieuwe Colt tijdens de 74e Autosalon van
Genève. Het is de eerste auto die direct voorkomt uit de alliantie
tussen Mitsubishi en DaimlerChrysler. De nieuwe Colt symboliseert
Mitsubishis succesvolle turnaround in Europa en is meer dan gewoon
weer een nieuwe compacte auto op de markt.
Met zijn kenmerkende design en verrassend directe rijeigenschappen
introduceert hij een ander gevoel en nieuwe kwaliteiten in het
dichtbevolkte B-segment. Terwijl hij ruim aan de verwachtingen en
rationele maatstaven van de Europese rijders voldoet met zn grote
binnenruimte, flexibel interieur, een zeer solide kwaliteit en
uitstekende value for money.
De verkoop van de nieuwe Colt start op 3 juni. De prijzen in Nederland
beginnen bij 13.495 voor de vijfdeurs Colt 1.1i (50 kW / 75 pk).
Alliantie
De eerste Colt beleefde zijn Europese debuut in 1978 sindsdien heeft
Mitsubishi er in Europa ruim 800.000 van verkocht. Mede daarom
selecteerde Mitsubishi de Colt om zich voor het eerst in het B-segment
te bewegen. De jonge hengst (de betekenis van Colt) heeft de energie
om dit nieuwe begin voor zijn rekening te nemen en voor het merk een
vaste plek te veroveren.
De nieuwe Colt is het eerste model dat voorkomt uit de samenwerking
tussen Mitsubishi en DaimlerChrysler. Het gezamenlijke project maakte
het voor beide partijen mogelijk om tegen gunstige kosten een nieuwe
compact car te ontwikkelen en produceren (Colt en Forfour). De twee
autos hebben naar waarde gerekend zon zestig procent
gemeenschappelijke componenten. Ze worden beiden bij NedCar gemaakt,
beschikken over dezelfde nieuwe motorengeneratie en zijn allebei het
resultaat van gemeenschappelijke expertise. Het platform en de
benzinemotoren zijn door MMC ontwikkeld.
Het resultaat van de samenwerking heeft voor Mitsubishi geleid tot
twee verschillende modellijnen; een grote vijfdeurs hatchback en een
sportieve driedeurs coupé, beide passend bij de merkpositionering en
beide gericht op een heel eigen doelgroep.
Uitdaging
De nieuwe Colt is in alle opzichten een totaal nieuwe auto voor
Mitsubishi:
* De architectuur en het concept zijn totaal anders dan die van zijn
voorganger
* Bij de ontwikkeling dienden Europese marktleiders als benchmark
niet alleen Japanse producten, zoals in het verleden het geval was
* Het is Mitsubishis eerste B-segmentauto in Europa ooit
* De Colt demonstreert dat Mitsubishi als merk totaal nieuwe waarden
hanteert voor het ontwerpen van nieuwe modellen
In de vernieuwingsdrang van Mitsubishi ligt een enorme uitdaging
besloten. Zon 85 procent van de kopers zal uit conquest sales bestaan.
Een uitdaging, maar ook een enorme kans om een nieuwe groep
automobilisten te laten kennismaken met het merk. Daarmee legt de Colt
een basis voor goede resultaten en een sterk imago op langere termijn.
De kleinste Mitsubishi heeft een grote taak die verder gaat dan het
jaarlijkse verkoopvolume alleen.
Het B-segment is het tweede grootste marktsegment van Europa met vier
miljoen verkopen per jaar. De nieuwe Colt wordt Mitsubishis best
verkopende model met tegen de 100.000 verkopen (gemiddeld over de
levenscyclus) per jaar. Een cijfer dat laat zien dat Mitsubishi kiest
voor een positionering die afwijkt van de middenweg. Het merk kiest
niet voor de grootste gemene deler in het segment maar richt zich op
een helder afgebakend deel van deze markt met zowel de vijfdeurs
hatchback als de driedeurs coupé (2005). Met name het design speelt
hierbij een belangrijke rol.
CZ2 als oorsprong
De nieuwe Colt is een grote vijfdeurs hatchback dankzij de hoogte van
155 cm biedt hij inzittenden veel ruimte. En het is een echte
hatchback omdat hij bedoeld en gestyld is als een goed
geproportioneerde dynamische personenauto. Hij wijkt zeker af van de
huidige generatie mini-MPVs waarbij de carrosserie gevormd wordt op
basis van het vereiste interieurvolume.
Het design beperkt zich niet puur tot het realiseren van binnenruimte.
De nieuwe Colt toont zeker aan de voorzijde Mitsubishis nieuwe,
sportieve merkidentiteit. Olivier Boulay, Hoofd Design bij MMC, zegt:
Het middelpunt wordt gevormd door het logo met de drie diamanten. Het
is een zeer bekend en gerespecteerd beeldmerk en we willen het daarom
duidelijk tonen. Vanwege de driehoekige proporties was de V-vormige
pilaar in het midden niet meer dan logisch als een accentuering van de
diamanten. We hebben besloten deze lijnen door te trekken tot in de
motorkap met een middenlijn die beweging visueel benadrukt. Een must
voor een merk met een rijke sportieve historie en sportieve ambities.
Dit geheel nieuwe front vormt een van de belangrijkste verschillen met
de Colt in Japan, door de open, sportief ogende grille zoals die ook
te zien was op de CZ2 conceptauto die in 2001 getoond werd.
Net als de CZ2 is de nieuwe Colt ontworpen door Mitsubishi Design
Europe (MDE) in Trebur (Duitsland), waarbij het frisse en vrijmoedige
CZ2-karakter werd vastgehouden. Net als elke andere Mitsubishi van de
nieuwste generatie pronkt de Colt niet met zijn design. Hij kent geen
overdadige designelementen en gaat evenmin gebukt onder een hoge
aaibaarheidsfactor, zoals in het B-segment veel voorkomt. Hij is
anders, tijdloos sportief, elegant en ingetogen. In het oog springende
designelementen van de Nieuwe Colt zijn: Een lange en ongewoon
gelijnde motorkap afgeschuind aan beide zijdes, met een centrale
middenlijn (de vin) doorgetrokken vanuit het logo. Een lange wielbasis
(250 cm) en grote spoorbreedte (146 cm voor; 144,5 cm achter) wat voor
zelfverzekerde porporties zorgt Scherpe en heldere lijnen
*
* Een enorme voorruit (1,06 vierkante meter), met een vlakke hoek
van 27°, wat sterk contrasteert met de verticale achterzijde voor
een stuwend effect
* Het profiel aan beide zijden van de voorruit, dat via de
spatborden overgaat in de voorbumper
* De open en goed passende wielkastopeningen
* Fijne details in de koplampen en zijknipperlichten die als een
soort pijlvormige edelstenen ogen
* Een ongebruikelijke overgang tussen de grote koplampen en de
afgeschuinde motorkap en spatborden
* Een achterklep van elegante eenvoud,
* Hoge, smalle achterlichten, die iets in de flank doorgetrokken
zijn
Het zijn de cruciale onderdelen van Mitsubishis designvocabulaire.
Daarmee onderscheidt de Nieuwe Colt zich nadrukkelijk van de pure
functionaliteit die de huidige generatie mini-MPVs biedt.
Mitsubishi noemt de stijl het One-Motion-concept, als tegenhanger
van het one-box-concept van ruimteautos.
Ruimte
De Colt biedt opvallend veel binnenruimte. Dat is voor de
inzittenden merkbaar vanaf het moment dat ze instappen na het
openen van een van de brede, ver openzwaaiende portieren. De
nieuwe Colt biedt de hoofdruimte van een veel grotere auto en
heeft het breedste (169,5 cm) en langste interieur in zijn klasse
(voor- en achterbeenruimte van 1705 mm). De grote ruimte krijgt
extra waarde door de veelzijdige mogelijkheden die de stoelen en
banken bieden. De deelbare (60/40) achterbank is verschuifbaar en
heeft een verstelbare leuning. De rugleuning kan worden
neergevouwen en de bank is geheel en in delen wegklapbaar en met
één simpele handeling uitneembaar. Met als eindresultaat 645 liter
laadruimte (VDA-meting).
Daarnaast kan de rugleuning van de passagiersstoel weggevouwen
worden voor het transport van lange voorwerpen. En de Colt biedt
verder handige opbergoplossingen in het hele interieur, zoals een
gekoeld dashboardkastje (in combinatie met airco) met een vak voor
een 1,5-literfles, een vloerconsole met Multi-Box-opbergconcept
(met bekerhouders voor en achter, asbak, enz.) en dergelijke.
Onbetwiste topkwaliteit
Op het gebied van kwaliteit gaat de New Colt verder waar vijf
generaties Colt met hun onbetwiste betrouwbaarheid zijn gebleven.
De nieuwe Colt voegt daar een kwaliteitsbeleving op een hoog
niveau aan toe - zeker voor deze klasse. In het interieur zijn
duurzame materialen van topkwaliteit gebruikt en interieurdelen
zijn voorzien van een speciale afwerking die een zacht
contactgevoel geeft.
Als auto van topkwaliteit biedt de nieuwe Colt een volledig
afgewerkt interieur, er is geen stukje carrosserie zichtbaar dat
voor een goedkoop gevoel zorgt. Het interieurdesign heeft dezelfde
ingetogen elegantie als het exterieur, met fraai overkapte meters,
een sportief driespaaks stuurwiel, transparante, van achter
aangelichte componenten en dergelijke. Voor een stuk extra
verfijning hebben de designers van MDE een geometrisch patroon
(Technical Grain) aangebracht op een groot deel van het dashboard
en op het bovenste deel van de deurbekleding. Mitsubishi biedt
keuze uit eigenzinnige maar elegante interieurkleuren, zoals
warmrode bekleding met grijze transparante piping op het
introductiemodel samen met een licht blauwgrijs (ice blue)
exterieur.
Scherpte
De volwassenheid van het New Colt Design houdt ook een grote
belofte in op het terrein van rijdynamiek. Daarmee zet Mitsubishi
de lijn voort die is ingezet met de Grandis, de Outlander en de
Lancer.
De nieuwe Colt beschikt over elektrische stuurbekrachtiging, een
remsysteem met ABS en EBD. Dit levert een belangrijke bijdrage aan
de vlotte rijkarakteristiek van de nieuwe Colt. Bovendien beschikt
de auto over een sportief afgestelde vering. Voor heeft de nieuwe
Colt schroefveren en een stabilisatorstang, achter is er een
torsieas met schroefveren gemonteerd. Dit resulteert in een solide
wegligging, excellente rechtuitstabiliteit en een solide maar
lichtvoetig bochtgedrag. Ook de 16-inchwielen dragen daaraan bij
(standaard op alle instyle modellen).
Het hart van de dynamische kwaliteiten wordt gevormd door twee
geheel nieuwe motorenfamilies:
* Benzine:
* Ontwikkeld door Mitsubishi Motors voor de alliantie tussen MMC en
DaimlerChrysler en in productie sinds december 2003 in Kölleda
(Duitsland). De geheel nieuw gebouwde motorenfabriek op basis van
de DC-productiemethodiek is van MDC Power GmbH, een 50/50 joint
venture tussen MMC en DC.
* 3 verschillende benzinemotoren, alle voorzien van dubbele
bovenliggende nokkenassen en Mitsubishis MIVEC variabele
kleptiming) zijn beschikbaar voor de vijfdeurs Colt:
* Drie cilinders/1,1 liter/75 pk/100 Nm* (september 2004)
* Vier cilinders/1,3 liter/95 pk/125 Nm*
* Vier cilinders/1,5 liter/109 pk/145 Nm*
* - Diesel
* Dankzij alliantiepartner DC kan Mitsubishi twee nieuwe, direct
ingespoten diesels presenteren met common-rail inspuiting, dubbele
bovenliggende nokkenassen, turbo en intercooler. Ze zijn
ontwikkeld door de dieselexperts van DC en worden gemaakt in
Intertürkenheim (Duitsland):
* Drie cilinders/1,5 liter/68 pk/160 Nm* (september 2004)
* Drie cilinders/1,5 liter/95 pk/210 Nm* (januari 2005) * Cijfers
onderwerp van definitieve homologatie.
Beide motorenseries zijn naar keuze leverbaar met een handgeschakelde
vijfbak en een AMT automatisch bediende transmissie met zes
versnellingen (uitgezonderd de 1.1i en de 68 pk 1,5-liter diesel). AMT
(Automated Manual Transmission) is zowel handmatig als automatisch te
bedienen. Als het systeem het schakelwerk van de bestuurder overneemt
is het voordeliger en zuiniger dan een volautomatische transmissie.
AMT biedt evenals andere automaten een handige kruipfunctie.
De nieuwe Colt biedt dankzij de RISE-structuur een hoge passieve
veiligheid. De speciale structuur zorgt voor interactieve absorptie
van botsenergie in combinatie met 6 airbags (voor-, zij- en
gordijnairbags standaard).
Lancering
De verkopen van de nieuwe Colt starten in het voorjaar van 2004. De
auto staat op 10 juni bij de Nederlandse Mitsubishi-dealers. De
prijzen beginnen bij 13.495,- voor de nieuwe Colt 1.1i. Het is een
sterke prijs voor een 75 pk sterke auto die standaard beschikt over
elektrische stuurbekrachtiging, bestuurders- passagiers-, en
gordijnairbags, ABS en EBD, elektrische raambediening voor (one touch
en beveiligd tegen klemmen) en een ultraflexibele uitneembare
achterbank.
AutoRai