AutoRai

2-3-2004

Mitsubishi motors presenteert de Colt

Mitsubishi Motors Corporation (MMC) en Mitsubishi Motors Europe B.V. (MME) onthullen vandaag de nieuwe Colt tijdens de 74e Autosalon van Genève. Het is de eerste auto die direct voorkomt uit de alliantie tussen Mitsubishi en DaimlerChrysler. De nieuwe Colt symboliseert Mitsubishis succesvolle turnaround in Europa en is meer dan gewoon weer een nieuwe compacte auto op de markt.

Met zijn kenmerkende design en verrassend directe rijeigenschappen introduceert hij een ander gevoel en nieuwe kwaliteiten in het dichtbevolkte B-segment. Terwijl hij ruim aan de verwachtingen en rationele maatstaven van de Europese rijders voldoet met zn grote binnenruimte, flexibel interieur, een zeer solide kwaliteit en uitstekende value for money.

De verkoop van de nieuwe Colt start op 3 juni. De prijzen in Nederland beginnen bij 13.495 voor de vijfdeurs Colt 1.1i (50 kW / 75 pk).

Alliantie

De eerste Colt beleefde zijn Europese debuut in 1978 sindsdien heeft Mitsubishi er in Europa ruim 800.000 van verkocht. Mede daarom selecteerde Mitsubishi de Colt om zich voor het eerst in het B-segment te bewegen. De jonge hengst (de betekenis van Colt) heeft de energie om dit nieuwe begin voor zijn rekening te nemen en voor het merk een vaste plek te veroveren.

De nieuwe Colt is het eerste model dat voorkomt uit de samenwerking tussen Mitsubishi en DaimlerChrysler. Het gezamenlijke project maakte het voor beide partijen mogelijk om tegen gunstige kosten een nieuwe compact car te ontwikkelen en produceren (Colt en Forfour). De twee autos hebben naar waarde gerekend zon zestig procent gemeenschappelijke componenten. Ze worden beiden bij NedCar gemaakt, beschikken over dezelfde nieuwe motorengeneratie en zijn allebei het resultaat van gemeenschappelijke expertise. Het platform en de benzinemotoren zijn door MMC ontwikkeld.

Het resultaat van de samenwerking heeft voor Mitsubishi geleid tot twee verschillende modellijnen; een grote vijfdeurs hatchback en een sportieve driedeurs coupé, beide passend bij de merkpositionering en beide gericht op een heel eigen doelgroep.

Uitdaging

De nieuwe Colt is in alle opzichten een totaal nieuwe auto voor Mitsubishi:

* De architectuur en het concept zijn totaal anders dan die van zijn voorganger

* Bij de ontwikkeling dienden Europese marktleiders als benchmark niet alleen Japanse producten, zoals in het verleden het geval was
* Het is Mitsubishis eerste B-segmentauto in Europa ooit
* De Colt demonstreert dat Mitsubishi als merk totaal nieuwe waarden hanteert voor het ontwerpen van nieuwe modellen

In de vernieuwingsdrang van Mitsubishi ligt een enorme uitdaging besloten. Zon 85 procent van de kopers zal uit conquest sales bestaan. Een uitdaging, maar ook een enorme kans om een nieuwe groep automobilisten te laten kennismaken met het merk. Daarmee legt de Colt een basis voor goede resultaten en een sterk imago op langere termijn. De kleinste Mitsubishi heeft een grote taak die verder gaat dan het jaarlijkse verkoopvolume alleen.

Het B-segment is het tweede grootste marktsegment van Europa met vier miljoen verkopen per jaar. De nieuwe Colt wordt Mitsubishis best verkopende model met tegen de 100.000 verkopen (gemiddeld over de levenscyclus) per jaar. Een cijfer dat laat zien dat Mitsubishi kiest voor een positionering die afwijkt van de middenweg. Het merk kiest niet voor de grootste gemene deler in het segment maar richt zich op een helder afgebakend deel van deze markt met zowel de vijfdeurs hatchback als de driedeurs coupé (2005). Met name het design speelt hierbij een belangrijke rol.

CZ2 als oorsprong

De nieuwe Colt is een grote vijfdeurs hatchback dankzij de hoogte van 155 cm biedt hij inzittenden veel ruimte. En het is een echte hatchback omdat hij bedoeld en gestyld is als een goed geproportioneerde dynamische personenauto. Hij wijkt zeker af van de huidige generatie mini-MPVs waarbij de carrosserie gevormd wordt op basis van het vereiste interieurvolume.

Het design beperkt zich niet puur tot het realiseren van binnenruimte. De nieuwe Colt toont zeker aan de voorzijde Mitsubishis nieuwe, sportieve merkidentiteit. Olivier Boulay, Hoofd Design bij MMC, zegt: Het middelpunt wordt gevormd door het logo met de drie diamanten. Het is een zeer bekend en gerespecteerd beeldmerk en we willen het daarom duidelijk tonen. Vanwege de driehoekige proporties was de V-vormige pilaar in het midden niet meer dan logisch als een accentuering van de diamanten. We hebben besloten deze lijnen door te trekken tot in de motorkap met een middenlijn die beweging visueel benadrukt. Een must voor een merk met een rijke sportieve historie en sportieve ambities. Dit geheel nieuwe front vormt een van de belangrijkste verschillen met de Colt in Japan, door de open, sportief ogende grille zoals die ook te zien was op de CZ2 conceptauto die in 2001 getoond werd.

Net als de CZ2 is de nieuwe Colt ontworpen door Mitsubishi Design Europe (MDE) in Trebur (Duitsland), waarbij het frisse en vrijmoedige CZ2-karakter werd vastgehouden. Net als elke andere Mitsubishi van de nieuwste generatie pronkt de Colt niet met zijn design. Hij kent geen overdadige designelementen en gaat evenmin gebukt onder een hoge aaibaarheidsfactor, zoals in het B-segment veel voorkomt. Hij is anders, tijdloos sportief, elegant en ingetogen. In het oog springende designelementen van de Nieuwe Colt zijn: Een lange en ongewoon gelijnde motorkap afgeschuind aan beide zijdes, met een centrale middenlijn (de vin) doorgetrokken vanuit het logo. Een lange wielbasis (250 cm) en grote spoorbreedte (146 cm voor; 144,5 cm achter) wat voor zelfverzekerde porporties zorgt Scherpe en heldere lijnen


*

* Een enorme voorruit (1,06 vierkante meter), met een vlakke hoek van 27°, wat sterk contrasteert met de verticale achterzijde voor een stuwend effect

* Het profiel aan beide zijden van de voorruit, dat via de spatborden overgaat in de voorbumper

* De open en goed passende wielkastopeningen
* Fijne details in de koplampen en zijknipperlichten die als een soort pijlvormige edelstenen ogen

* Een ongebruikelijke overgang tussen de grote koplampen en de afgeschuinde motorkap en spatborden

* Een achterklep van elegante eenvoud,

* Hoge, smalle achterlichten, die iets in de flank doorgetrokken zijn

Het zijn de cruciale onderdelen van Mitsubishis designvocabulaire. Daarmee onderscheidt de Nieuwe Colt zich nadrukkelijk van de pure functionaliteit die de huidige generatie mini-MPVs biedt. Mitsubishi noemt de stijl het One-Motion-concept, als tegenhanger van het one-box-concept van ruimteautos.
Ruimte
De Colt biedt opvallend veel binnenruimte. Dat is voor de inzittenden merkbaar vanaf het moment dat ze instappen na het openen van een van de brede, ver openzwaaiende portieren. De nieuwe Colt biedt de hoofdruimte van een veel grotere auto en heeft het breedste (169,5 cm) en langste interieur in zijn klasse (voor- en achterbeenruimte van 1705 mm). De grote ruimte krijgt extra waarde door de veelzijdige mogelijkheden die de stoelen en banken bieden. De deelbare (60/40) achterbank is verschuifbaar en heeft een verstelbare leuning. De rugleuning kan worden neergevouwen en de bank is geheel en in delen wegklapbaar en met één simpele handeling uitneembaar. Met als eindresultaat 645 liter laadruimte (VDA-meting).
Daarnaast kan de rugleuning van de passagiersstoel weggevouwen worden voor het transport van lange voorwerpen. En de Colt biedt verder handige opbergoplossingen in het hele interieur, zoals een gekoeld dashboardkastje (in combinatie met airco) met een vak voor een 1,5-literfles, een vloerconsole met Multi-Box-opbergconcept (met bekerhouders voor en achter, asbak, enz.) en dergelijke. Onbetwiste topkwaliteit
Op het gebied van kwaliteit gaat de New Colt verder waar vijf generaties Colt met hun onbetwiste betrouwbaarheid zijn gebleven. De nieuwe Colt voegt daar een kwaliteitsbeleving op een hoog niveau aan toe - zeker voor deze klasse. In het interieur zijn duurzame materialen van topkwaliteit gebruikt en interieurdelen zijn voorzien van een speciale afwerking die een zacht contactgevoel geeft.
Als auto van topkwaliteit biedt de nieuwe Colt een volledig afgewerkt interieur, er is geen stukje carrosserie zichtbaar dat voor een goedkoop gevoel zorgt. Het interieurdesign heeft dezelfde ingetogen elegantie als het exterieur, met fraai overkapte meters, een sportief driespaaks stuurwiel, transparante, van achter aangelichte componenten en dergelijke. Voor een stuk extra verfijning hebben de designers van MDE een geometrisch patroon (Technical Grain) aangebracht op een groot deel van het dashboard en op het bovenste deel van de deurbekleding. Mitsubishi biedt keuze uit eigenzinnige maar elegante interieurkleuren, zoals warmrode bekleding met grijze transparante piping op het introductiemodel samen met een licht blauwgrijs (ice blue) exterieur.
Scherpte
De volwassenheid van het New Colt Design houdt ook een grote belofte in op het terrein van rijdynamiek. Daarmee zet Mitsubishi de lijn voort die is ingezet met de Grandis, de Outlander en de Lancer.
De nieuwe Colt beschikt over elektrische stuurbekrachtiging, een remsysteem met ABS en EBD. Dit levert een belangrijke bijdrage aan de vlotte rijkarakteristiek van de nieuwe Colt. Bovendien beschikt de auto over een sportief afgestelde vering. Voor heeft de nieuwe Colt schroefveren en een stabilisatorstang, achter is er een torsieas met schroefveren gemonteerd. Dit resulteert in een solide wegligging, excellente rechtuitstabiliteit en een solide maar lichtvoetig bochtgedrag. Ook de 16-inchwielen dragen daaraan bij (standaard op alle instyle modellen).
Het hart van de dynamische kwaliteiten wordt gevormd door twee geheel nieuwe motorenfamilies:


* Benzine:

* Ontwikkeld door Mitsubishi Motors voor de alliantie tussen MMC en DaimlerChrysler en in productie sinds december 2003 in Kölleda (Duitsland). De geheel nieuw gebouwde motorenfabriek op basis van de DC-productiemethodiek is van MDC Power GmbH, een 50/50 joint venture tussen MMC en DC.

* 3 verschillende benzinemotoren, alle voorzien van dubbele bovenliggende nokkenassen en Mitsubishis MIVEC variabele kleptiming) zijn beschikbaar voor de vijfdeurs Colt:
* Drie cilinders/1,1 liter/75 pk/100 Nm* (september 2004)
* Vier cilinders/1,3 liter/95 pk/125 Nm*

* Vier cilinders/1,5 liter/109 pk/145 Nm*


* - Diesel

* Dankzij alliantiepartner DC kan Mitsubishi twee nieuwe, direct ingespoten diesels presenteren met common-rail inspuiting, dubbele bovenliggende nokkenassen, turbo en intercooler. Ze zijn ontwikkeld door de dieselexperts van DC en worden gemaakt in Intertürkenheim (Duitsland):

* Drie cilinders/1,5 liter/68 pk/160 Nm* (september 2004)
* Drie cilinders/1,5 liter/95 pk/210 Nm* (januari 2005) * Cijfers onderwerp van definitieve homologatie.

Beide motorenseries zijn naar keuze leverbaar met een handgeschakelde vijfbak en een AMT automatisch bediende transmissie met zes versnellingen (uitgezonderd de 1.1i en de 68 pk 1,5-liter diesel). AMT (Automated Manual Transmission) is zowel handmatig als automatisch te bedienen. Als het systeem het schakelwerk van de bestuurder overneemt is het voordeliger en zuiniger dan een volautomatische transmissie. AMT biedt evenals andere automaten een handige kruipfunctie.

De nieuwe Colt biedt dankzij de RISE-structuur een hoge passieve veiligheid. De speciale structuur zorgt voor interactieve absorptie van botsenergie in combinatie met 6 airbags (voor-, zij- en gordijnairbags standaard).

Lancering

De verkopen van de nieuwe Colt starten in het voorjaar van 2004. De auto staat op 10 juni bij de Nederlandse Mitsubishi-dealers. De prijzen beginnen bij 13.495,- voor de nieuwe Colt 1.1i. Het is een sterke prijs voor een 75 pk sterke auto die standaard beschikt over elektrische stuurbekrachtiging, bestuurders- passagiers-, en gordijnairbags, ABS en EBD, elektrische raambediening voor (one touch en beveiligd tegen klemmen) en een ultraflexibele uitneembare achterbank.