Ingezonden persbericht


Kids, Kilo s en Kijkcijfers gaat van start!

Project naar effect voedingsmarketing op kinderen

Den Haag, 2 maart 2004- De Nederlandse Hartstichting en De Stichting De Kinderconsument starten vandaag officieel met een grootschalig project over de effecten van voedingsmarketing op kinderen. Kids, Kilo s en Kijkcijfers is door de Europese Commissie vergeven aan het European Heart Network, de verenigde hartstichtingen in Europa. Het project zal naast gedetailleerde gegevens over de problematiek ook concrete beleidsadviezen en adviezen op het gebied van preventie opleveren op zowel nationaal als Europees niveau. De looptijd van het project is vastgesteld op 32 maanden, met tussentijdse rapportagemomenten.

Het project Kids, Kilo s en Kijkcijfers is een reactie van de Hartstichting en De Kinderconsument op de verontrustende ontwikkelingen op het gebied van overgewicht en obesitas bij kinderen. De afgelopen zestien jaar is het aantal kinderen met obesitas verachtvoudigd. De laatste tijd komt extreem overgewicht zelfs al voor bij kinderen van vier jaar. Tussen 1980 en 1997 is het aantal jongens van 5 tot 11 jaar met overgewicht van 4 % naar 10 % gestegen. Onder volwassenen kampt 40% van de inwoners van Nederland met overgewicht. (bron: Kenniscentrum Overgewicht).

Karen van Reenen, programma manager Jeugd bij de Nederlandse Hartstichting; Onderzoek laat zien dat overgewicht vooral wordt veroorzaakt door omgevingsfactoren en dus met de juiste ingrepen kan worden voorkomen. Een omgevingsfactor die een rol speelt in de ontwikkeling van overgewicht bij kinderen is de marketing van voedingsproducten. Het project Kids, Kilo s en Kijkcijfers geeft ons meer inzicht in de effecten van voedingsmarketing op kinderen.

Liesbeth Hop, beleidsdirecteur Kinderen en Reclame, Stichting De Kinderconsument; De Stichting De Kinderconsument maakt zich sterk voor het verbeteren van de mediavaardigheid en de commerciële weerbaarheid van kinderen en vindt dat kinderen recht hebben op gezondheid en opvoeding. Wij zijn overtuigd van het belang van het project Kids, Kilo s en Kijkcijfers in deze tijd en denken dat het een belangrijk platform is om met alle partijen te zoeken naar betrouwbare gegevens en daadkrachtige oplossingen, zodat er daadwerkelijk iets zal veranderen aan het groeiende gezondheidsprobleem bij kinderen.

De Hartstichting en De Kinderconsument beogen alle belanghebbende partijen in Nederland te betrekken bij het project. Zij zullen het bedrijfsleven, de media, de politiek maar ook maatschappelijke organisaties vragen een rol te spelen bij het genereren van betrouwbare gegevens en het komen tot realistische en concrete maatregelen ter preventie van overgewicht onder kinderen.

Achtergrondinformatie Nederlandse Hartstichting

De Nederlandse Hartstichting bestrijdt hart- en vaatziekten. Zij subsidieert een groot deel van het universitair, wetenschappelijk onderzoek naar hart- en vaatziekten in Nederland. Zij geeft voorlichting over een gezonde leefstijl en initieert verbeteringen in de gezondheidszorg. Daarnaast steunt de Hartstichting patiëntenverenigingen. De Hartstichting kan dit werk uitsluitend doen dankzij giften van de Nederlandse bevolking en de inzet van vrijwilligers. In 2004 bestaat de Nederlandse Hartstichting 40 jaar.

Achtergrondinformatie Stichting De Kinderconsument

De Stichting De Kinderconsument is een onafhankelijke non-for-profit organisatie en is in maart 2001 opgericht door Bamber Delver. De Stichting behartigt de belangen van kinderen en hun ouders op het gebied van Media en Reclame. Zij ontwikkelt educatieve programma s, trainingen, cursussen, organiseert ouderavonden, verzorgt publicaties en PR activiteiten, publiceert boeken met als doel het verbeteren van de mediavaardigheid en de commerciele weerbaarheid van kinderen. Zij pleit niet voor een verbod op reclame, maar wil met de juiste hulpmiddelen een bijdrage leveren aan de educatie van kinderen, zodat zij zich kunnen ontwikkelen tot bewuste en kritische consumenten.


---

Voor meer informatie of interviews kunt u contact opnemen met:

De Nederlandse Hartstichting
Karen van der Vorst, Communicatieadviseur t: 070 - 31 55 637 Karen van Reenen, Programma Manager Jeugd t: 070 - 31 55 624 Website www.hartstichting.nl Email k.vandervorst@hartstichting.nl / k.van.reenen@hartstichting.nl

De Stichting De Kinderconsument
Mevr. Liesbeth Hop, Beleidsdirecteur Kinderen en Reclame t: 06 55 86 76 98 www.kinderconsument.nl Email liesbeth.hop@kinderconsument.nl