Ingezonden persbericht
Persbericht
MKB IN EUROPA WIL COMPETITIEVER WORDEN
Nieuw onderzoek van Datamonitor onthult prioriteiten MKB
Het omlaag brengen van kosten blijft de belangrijkste focus voor het midden- en kleinbedrijf in Europa. Dit blijkt uit een nieuw onderzoek uitgevoerd door Datamonitor in opdracht van softwarebedrijf Oracle.
Meer dan de helft van de respondenten (53%) geeft aan dat hun eerste prioriteit is om hun concurrentiepositie te verbeteren, terwijl slechts 17% het verhogen van de verkopen of het marktaandeel als belangrijkste doel noemt. Maar het onderzoek laat zien dat het standaardiseren van de IT-omgeving en technologieplatforms hoog op hun prioriteitenlijstje staat en dat er als eerste weer in deze zaken geïnvesteerd gaat worden als daar ruimte voor komt.
Het onderzoek, "SME business issues in a re-emergent market", is gebaseerd op telefonische diepte-interviews met 4.480 senior executives bij bedrijven in 19 landen in Europa en het Midden-Oosten. De deelnemende organisaties hebben 10 tot 500 medewerkers. Ze zijn actief in sectoren als productie, energie, zakelijke dienstverlening, overheid, financiële dienstverlening, transport, retail en de groothandel.
De wens om hun concurrentiepositie te verbeteren door kostenreductie was duidelijk de top prioriteit voor het MKB en kwam aanzienlijk hoger uit dan de twee daarop volgende doelstellingen - de behoeften aan een consistente IT-omgeving en betere interne samenwerking - die ieder 34% scoorden. "Weer opkrabbelen vanuit een zware economische recessie is een turbulent proces voor het MKB," aldus Nick Greenway van Datamonitor. "Veel bedrijven hebben het overleefd door alle facetten van hun business, dus ook de bezetting, IT en core business zwaar onder druk te zetten."
Hoewel er financieel betere tijden in het verschiet liggen laat het rapport toch zien dat nieuwe investeringen "waarschijnlijk nog een half jaar tot een jaar op zich laten wachten". Bovendien komen er nog onzekere tijden aan voor het MKB in landen die Datamonitor beschouwt als minder goed gepositioneerd voor economisch herstel, zoals Duitsland en Italië.
"Ons onderzoek voor Oracle is één van de meest gedetailleerde die we uitgevoerd hebben omtrent de uitdagingen waarmee het MKB in Europa geconfronteerd wordt," aldus Greenway. "Het laat zien dat het MKB nu breed erkent dat er problemen zijn met de diverse IT-systemen en het feit dat divisies opereren als informatiesilo s. Ze erkennen de kosten die gemoeid zijn met IT-projecten gericht op integratie, maar IT-projecten worden gefinancierd in functie van urgentie, niet van belangrijkheid."
Volgens Datamonitor verschilt de behoefte aan IT consistentie per sector. De productiesector en de overheid zijn er het meest in geïnteresseerd en retail, de groothandel en engineering het minst. "Dit heeft natuurlijk te maken met het feit dat de retail- en groothandelssector al flinke investeringen gedaan hebben in de standaardisatie van IT," aldus Anthony Peake, Senior Director of Mid-market Marketing bij Oracle EMEA. "Veel van de argumenten voor een consistente IT-omgeving zijn gericht op betere samenwerking tussen verschillende afdelingen om meer te kunnen besparen en betere service te kunnen verlenen."
Een logische stap voor het MKB is vandaag de dag om het rendement van bestaande investeringen en medewerkers te verhogen. "MKB bedrijven die voordeel willen halen uit nieuwe mogelijkheden die zich in hun markt voordoen zouden snel winst kunnen boeken op het niveau van productiviteit door middel van 'collaboration' projecten. Zo kunnen ze investeren in contactmanagement van de buitendienst, workflows om nieuwe en sterkere bedrijfsprocessen te ondersteunen, real-time interactie en instant messaging oplossingen," aldus Greenway.
De behoefte aan meer en betere managementinformatie staat met 24% op de vierde plaats op het prioriteitenlijst van het MKB in Europa. "Wanneer we specifiek naar Nederland kijken, heeft het MKB de grootste behoefte aan meer en betere managementinformatie," aldus Michiel Contant, Marketing Manager MKB bij Oracle Nederland. "In Nederland hebben de meeste organisaties veel verschillende applicaties die niet geïntegreerd zijn. Hierdoor is het vaak moeilijk en kostbaar om eenduidige management informatie te verkrijgen. Uit dit onderzoek blijkt eens te meer dat juist het MKB hier een sterke behoefte aan heeft." Andere prioriteiten die de Europese respondenten zien zijn verbetering van de samenwerking met externe partijen (18%), het verhogen van de verkopen en het marktaandeel (17%) en het voldoen aan standaarden en wetgeving die gelden binnen de sector (13%).
Datamonitor concludeert dat IT-budgetten die binnen drie tot zes maanden drastisch gereduceerd zijn mogelijk wel 18 maanden nodig hebben om terug op het oude niveau te komen. De meest waarschijnlijke volgende stappen binnen het MKB zijn het doorvoeren van meer kostenreducerende maatregelen, interne herstructurering, het plannen van groeiscenario s en het ontwikkelen van een roadmap voor de benodigde IT en andere middelen. Volgens het rapport ligt de focus bij het plannen van evaluatie van de IT-omgeving op stapsgewijze return on investment en niet zozeer op meer nieuwe middelen.
AAN DE REDACTIE
Het rapport, "SME business issues in a re-emergent market", is beschikbaar op
http://www.oracle.com/eu/pressreleases/DatamonitorSMB.PDF. Datamonitor ondervroeg 4.480 organisaties in december 2003. Respondenten waren CEO, COO, CFO, CIO en operationeel managers. Voor meer specifieke informatie over Nederland kunt u contact met ons opnemen.
Over Oracle
Oracle is 's werelds grootste leverancier van bedrijfssoftware.