Ingezonden persbericht


Zoetermeer/Den Haag, 2 maart 2004

Gezamenlijk persbericht van TLN, KNV, EVO en VERN

Maatregel Openbaar Ministerie schiet doel voorbij

TLN, KNV, EVO en VERN bezorgd over verdubbeling boetes aslastoverschrijding

Transport en Logistiek Nederland (TLN), Koninklijk Nederlands Vervoer (KNV, verladersorganisatie EVO en de Verenigde Eigen Rijders Nederland (VERN) zijn zeer bezorgd over de voorgenomen verdubbeling van de boetes voor astlastoverschrijding per 3 maart. Zij pleiten voor enkele jaren uitstel, omdat vervoerders en verladers in de praktijk niet aan de wet kunnen voldoen. Reden: er zijn nog te weinig technische oplossingen op de markt om dit probleem bij vrachtauto s te voorkomen.

Aslastoverschrijding is een vorm van overbelading waarbij één of meer assen te zwaar beladen zijn, zonder dat het totale gewicht is overschreden. De oorzaak ligt in een ongelijke gewichtsverdeling van de lading. Aslastoverschrijding komt vooral voor bij vrachtauto s die op verschillende adressen goederen moeten afleveren. Hierdoor verschuift het zwaartepunt van de lading in de loop van de dag naar voren. Terwijl het voertuig in totaal lichter wordt, worden de voorste assen juist zwaarder belast. Dit is bijvoorbeeld het geval bij de bevoorrading van supermarkten.

Reeds vorig jaar vroegen vervoerders en verladers het kabinet om een overgangsperiode, zodat zij voldoende tijd zouden hebben om hun wagenpark aan te passen. Ook de Tweede Kamer drong aan op een op realistische overgangstermijn naar zwaardere boetes. Maar minister Donner van justitie kwam de sector nauwelijks tegemoet. Hij besloot tot 1 jaar uitstel, waarna op 3 maart 2004 de verdubbeling van de boetes zou ingaan. Een schijnoplossing , aldus de reactie van de organisaties destijds.

Nu het bijna 3 maart is, staan de leden van TLN, KNV, EVO en VERN met de rug tegen de muur. De vier organisaties benadrukken de wet te willen naleven. Maar dat moet dan ook wel kunnen! Pas sinds kort komen mondjesmaat technische oplossingen op de markt, zoals bijvoorbeeld een hulpas of baby-as op de vrachtauto.

TLN, KNV en EVO hebben onlangs opnieuw in een brief aan minister Donner gevraagd om een realistische overgangsperiode. Ook hebben zij in een gesprek met het ministerie van Verkeer en Waterstaat aangedrongen op uitstel.

De brief aan minister Donner (justitie) is op aanvraag beschikbaar. Bel voor meer informatie met:

TLN, Clarisse Buma, 079-3636115

KNV, Arjen Boukema, 06 26 13 47 16

EVO, Miranda Scholten, 079 - 346 73 73

VERN, Sandy Ten Hoopen, 010-495 59 23


---

DISCLAIMER: