Verbond van Verzekeraars

Wetsvoorstel WFD begin maart verwacht

Eigenlijk had het voorstel al in de Tweede Kamer moeten liggen, maar de WFD (Wet Financiële Dienstverlening) is een maand vertraagd en wordt nu begin maart verwacht. Het Verbondsbestuur, dat vorige week bijeenkwam, benadrukt de noodzaak van een integrale WFD, maar mét voldoende overgangs- en gewenningstijd. Daarbij moet de aandacht vooral op de uitvoerbaarheid worden gericht.

De WFD wordt ook wel als een kaderwet gezien en moet het gedragstoezicht op onder meer verzekeraars en tussenpersonen regelen. Binnen het Verbond coördineert de commissie Intermediaire Distributie zowel het WFD-traject (zeg maar de vormgeving van de wet zelf en de lagere regelgeving door Financiën) als het zogenoemde AFM-traject. Daarnaast participeren diverse verzekeraars in het Platform Financiële Dienstverlening en de onderliggende AFM-commissies, waarin momenteel adviezen worden voorbereid voor de uitvoering van het toezicht.

Eerst WFT, dan WFD

De commissie Intermediaire Distributie, kortweg CID genoemd, geldt ook als adviseur van het Verbondsbestuur. Over de inwerkingtreding van de WFD is de CID van mening dat eigenlijk eerst de WFT en dan pas de WFD moet worden ingevoerd. In de WFT zijn de bevoegdheden van de toezichthouder, de AFM, ondergebracht, maar de WFD bevat al inhoudelijke normen waaraan de financiële dienstverlener zal worden getoetst. Het is daarom niet logisch om de bevoegdheden van de AFM pas na invoering van de WFD aan te passen.

Over de inwerkingtreding heeft de CID een duidelijke visie: er moet een ruime gewennings- en overgangstermijn komen voor de noodzakelijke aanpassingen, met name op het terrein van ICT. Bovendien moet er voldoende aandacht zijn voor de uitvoerbaarheid van de wettelijke eisen.

Toegevoegde waarde

Het Verbondsbestuur vindt het uitermate belangrijk dat de WFD een toegevoegde waarde heeft en wordt getoetst. We kunnen met elkaar van alles verzinnen, variërend van een bijsluiter tot een wet, maar het moet wel behapbaar en begrijpelijk zijn voor de consument. Een overkill aan informatie schiet zijn doel volledig voorbij.

Verzekerd!, maart 2004