Rijksmuseum aan de Maas
Vanaf 2 maart 2004
De absolute top van de Vlaamse kunst uit de 16e en 17e eeuw uit het
Rijksmuseum Amsterdam zal vanaf 2 maart 2004 schitteren in de zalen
van het Bonnefantenmuseum Maastricht. Na de kleine proloog in juni
1999 en de eerste grote manifestatie van de Vlaamse kunst uit de
Nationale schatkamer onder de titel Rijksmuseum aan de Maas in maart
2002 kan het Bonnefantenmuseum nu uitpakken met een vijftigtal
`nieuwe' schilderijen waaronder werk van `de grote drie van de Vlaamse
schilderkunst':
Rubens, Jordaens en Van Dyck. Dit is de kern van het langdurige
bruikleen - een uniek staaltje collectiemobiliteit ten tijde van de
verbouwing van het Rijksmuseum - waarbij de uitbreiding van de
bestaande presentatie glasruitjes en façon de Venise glas ook zeer de
moeite waard is.
Het zijn vooral `de grote drie van de Vlaamse schilderkunst' waar het
Bonnefantenmuseum zich het gelukkigst om waant. Er komen twee
portretten van Antoon van Dyck en van Peter Paul Rubens zijn de
monumentale Cimon en Pero en de prachtige olieverfschets met de
Kruisdraging te zien.
De onbetwiste grootmeester is echter Jacob Jordaens. Was het Wonder
van de stater in de bek van de vis reeds aanwezig als centraal werk in
het Bonnefanten, de presentatie van deze kunstenaar wordt met nog eens
vijf cruciale schilderijen uitgebreid.
De afdeling 16e eeuw in Maastricht wordt volledig vernieuwd met
topstukken, zoals bijvoorbeeld het werk van Joachim Beuckelaer, de
Welvoorziene keuken met Christus bij Maria en Martha, uit 1566, een
enorm paneel van één meter zeventig bij tweeënhalve meter, dat nooit
is uitgeleend. Beuckelaer wordt geflankeerd door tenminste drie
belangrijke werken van Pieter Aertsen waaronder zijn allerlaatste
schilderij. Van belang is ook de aanwezigheid van Jan van Hemessens
schilderij Allegorie op de natuur als voedster van de kunst, waarmee
de Renaissance in het Bonnefantenmuseum een zeer voorname impuls zal
krijgen samen met twee andere bruiklenen, Adriaen Isenbrants Madonna
in een nis en Jan Cornelisz Vermeyen's Bruiloft te Kana. Dit laatste
schilderij is een tafereel bij kaarslicht van de grote
Renaissance-schilder in de Nederlanden, hofschilder van Margaretha van
Oostenrijk en vooral fameus als portrettist, getuige het reeds
aanwezige schilderij met het portret van de prins-bisschop van Luik,
Érard de la Marck.
De versterking van de 17e eeuw is al even spectaculair met belangrijke
aanwinsten voor de sectie landschapschilderkunst: het grote
spectaculaire Panoramalandschap met everzwijnjacht van Joos de Momper
en het fijnzinnige Berglandschap van Lucas van Valckenborch, alsmede
aanvullende werken van Jan Brueghel de Oude en Willem van Nieulandt.
Prachtige stillevens worden er getoond van Jan Brueghel, Jan van
Kessel en Ambrosius Bosschaert, maar ook genretaferelen van Adriaen
Brouwer, David Teniers en David Vinckboons. Behalve deze imposante
collectie schilderijen zal het Bonnefanten in het kader van het
RIJKSMUSEUM AAN DE MAAS-project ook de collectie façon de Venise glas
uitbreiden, terwijl eveneens nog elf glasruitjes naar Maastricht
zullen verhuizen, van zowel Pieter Coecke van Aelst als de beroemde
glazenier van Antwerpen en vriend van Albrecht Dürer, Dirck Jacobsz
Vellert.
Bonnefantenmuseum als dé pleisterplaats in Nederland voor Vlaamse
kunst uit de 16e en 17e eeuw
De `Vlamingen' krijgen in het Bonnefantenmuseum een structurele plaats
in de vleugel: `Rijksmuseum aan de Maas'. Daarmee is deze presentatie
geen tentoonstelling in de gebruikelijke zin van het woord, het
betreft immers een langdurig bruikleen. Ook na de heropening van het
nieuwe Rijksmuseum zal het verhaal van de geschiedenis van de Vlaamse
kunst te zien blijven. Dit prachtige initiatief is een samenballing
van de mooiste schilderijen uit de Zuidelijke Nederlanden uit de
collecties van Rijksmuseum en Bonnefantenmuseum, maar ook met enkele
werken uit het Museum Catharijneconvent, Frans Halsmuseum, Spaans
Gouvernement en de Nederlandse staat.
Bonnefanten Museum Maastricht