AutoRai

2-3-2004

Wereldpremière voor SEAT Altea

Op de autotentoonstelling van Genève beleeft de Altea zijn wereldpremière, maar daar blijft het niet bij, want ook de Ibiza FR en Ibiza Cupra debuteren in de Zwitserse hoofdstad. Voor zowel de Ibiza FR als de Ibiza Cupra is er keus uit een benzine- of een dieselmotor.

Genève is een belangrijke tentoonstelling voor SEAT. In 2000 presenteerde het Spaanse merk er de Salsa een concept dat de toon zou zetten voor het toekomstige design van SEAT. Na de Salsa volgden de Salsa emoción, de Tango en de Altea Prototipo. Veel elementen van de stilistische evolutie die deze modellen hebben ingezet, komen nu samen in een productiemodel: de SEAT Altea. De Altea is het eerste nieuwe model sinds SEAT onderdeel van de Audi Brand Group is geworden. Hij luidt een nieuwe generatie SEAT-modellen in, die voor een belangrijk deel op drie pijlers steunt. De Altea is er daar één van, de andere twee zijn de Ibiza en de Leon.

De Altea laat zien wat SEAT voor de toekomst in petto heeft als het gaat om design en sportieve eigenschappen, maar tegelijkertijd staat hij ook voor de komst van een compleet nieuw concept binnen de SEAT range: de Multi Sports Vehicle (MSV). De Altea combineert een innovatief, vooruitstrevend design met de traditionele sterke punten van compacte midi MPVs, maar voegt daar ook nog eens de typische SEAT-persoonlijkheid aan toe. Een sportief karakter en dito weggedrag.

Royaal uitgerust in alle opzichten
Met de Altea gaat SEAT verder dan traditionele modellen en dat uit zich in belangrijke innovaties. Zo is de Altea leverbaar met direct ingespoten benzine- (FSI) en dieselmotoren (TDI) alle leveren ruim 100 pk. Daarnaast is de Altea leverbaar met de revolutionaire DSG-versnellingsbak met dubbele koppeling, een nieuw ontworpen voorwielophanging en een multilink achteras. Ook op het gebied van veiligheid loopt de Altea voorop: zes airbags zijn standaard (bestuurder, passagier, zij- en hoofdairbags) evenals driepunts veiligheidsgordels op alle vijf zitplaatsen en isofix bevestigingspunten voor kinderzitjes op de zitplaatsen achterin. Verder bestaat de standaarduitrusting uit Agile Chassis, ABS, TCS, een nieuwe elektromechanische stuurinrichting, en een geheel eigen SEAT-ontwikkeling ruitenwissers met ruststand in de A-stijlen.

De Altea dankt zijn krachtige, sportieve design mede aan zijn compacte afmetingen: hij is 4,28 meter lang, 1,77 meter breed en 1,57 meter hoog. Die afmetingen verschaffen de Altea ook nog eens een ongekend ruim interieur. Dat geldt niet alleen voor de vijf zitplaatsen, maar ook voor de kofferruimte die uit twee delen bestaat en een inhoud heeft van meer dan 400 liter.

De nieuwe DSG-versnellingsbak
De 140 pk sterke 2.0 TDI 16V is leverbaar met de nieuwe DSG automatische zesversnellingsbak met dubbele koppeling. Feitelijk is deze DSG-versnellingsbak een combinatie van twee drietraps versnellingsbakken en twee dubbelschijfs koppelingen. Als in de tweede versnelling bijvoorbeeld het maximum toerental wordt bereikt, begint de tweede koppeling met het inschakelen van de derde versnelling. Het overschakelen tussen de versnellingen gebeurt zonder tijdverlies: één koppeling koppelt, terwijl de ander op hetzelfde moment ontkoppelt. Door de enorme snelheid van het systeem, accelereert de DSG-versie van de 2.0 TDI sneller van 0-100 km/h dan dezelfde uitvoering met handgeschakelde zesbak. In vergelijking met een conventionele automaat biedt DSG bovendien meer rijplezier én een lager verbruik; de trekkracht en de prestaties zijn optimaal omdat het systeem geen gebruik maakt van een koppelomvormer.