2-3-2004
Wereldpremière voor SEAT Altea
Op de autotentoonstelling van Genève beleeft de Altea zijn
wereldpremière, maar daar blijft het niet bij, want ook de Ibiza FR en
Ibiza Cupra debuteren in de Zwitserse hoofdstad. Voor zowel de Ibiza
FR als de Ibiza Cupra is er keus uit een benzine- of een dieselmotor.
Genève is een belangrijke tentoonstelling voor SEAT. In 2000
presenteerde het Spaanse merk er de Salsa een concept dat de toon zou
zetten voor het toekomstige design van SEAT. Na de Salsa volgden de
Salsa emoción, de Tango en de Altea Prototipo. Veel elementen van de
stilistische evolutie die deze modellen hebben ingezet, komen nu samen
in een productiemodel: de SEAT Altea. De Altea is het eerste nieuwe
model sinds SEAT onderdeel van de Audi Brand Group is geworden. Hij
luidt een nieuwe generatie SEAT-modellen in, die voor een belangrijk
deel op drie pijlers steunt. De Altea is er daar één van, de andere
twee zijn de Ibiza en de Leon.
De Altea laat zien wat SEAT voor de toekomst in petto heeft als het
gaat om design en sportieve eigenschappen, maar tegelijkertijd staat
hij ook voor de komst van een compleet nieuw concept binnen de SEAT
range: de Multi Sports Vehicle (MSV). De Altea combineert een
innovatief, vooruitstrevend design met de traditionele sterke punten
van compacte midi MPVs, maar voegt daar ook nog eens de typische
SEAT-persoonlijkheid aan toe. Een sportief karakter en dito weggedrag.
Royaal uitgerust in alle opzichten
Met de Altea gaat SEAT verder dan traditionele modellen en dat uit
zich in belangrijke innovaties. Zo is de Altea leverbaar met direct
ingespoten benzine- (FSI) en dieselmotoren (TDI) alle leveren ruim 100
pk. Daarnaast is de Altea leverbaar met de revolutionaire
DSG-versnellingsbak met dubbele koppeling, een nieuw ontworpen
voorwielophanging en een multilink achteras. Ook op het gebied van
veiligheid loopt de Altea voorop: zes airbags zijn standaard
(bestuurder, passagier, zij- en hoofdairbags) evenals driepunts
veiligheidsgordels op alle vijf zitplaatsen en isofix
bevestigingspunten voor kinderzitjes op de zitplaatsen achterin.
Verder bestaat de standaarduitrusting uit Agile Chassis, ABS, TCS, een
nieuwe elektromechanische stuurinrichting, en een geheel eigen
SEAT-ontwikkeling ruitenwissers met ruststand in de A-stijlen.
De Altea dankt zijn krachtige, sportieve design mede aan zijn compacte
afmetingen: hij is 4,28 meter lang, 1,77 meter breed en 1,57 meter
hoog. Die afmetingen verschaffen de Altea ook nog eens een ongekend
ruim interieur. Dat geldt niet alleen voor de vijf zitplaatsen, maar
ook voor de kofferruimte die uit twee delen bestaat en een inhoud
heeft van meer dan 400 liter.
De nieuwe DSG-versnellingsbak
De 140 pk sterke 2.0 TDI 16V is leverbaar met de nieuwe DSG
automatische zesversnellingsbak met dubbele koppeling. Feitelijk is
deze DSG-versnellingsbak een combinatie van twee drietraps
versnellingsbakken en twee dubbelschijfs koppelingen. Als in de tweede
versnelling bijvoorbeeld het maximum toerental wordt bereikt, begint
de tweede koppeling met het inschakelen van de derde versnelling. Het
overschakelen tussen de versnellingen gebeurt zonder tijdverlies: één
koppeling koppelt, terwijl de ander op hetzelfde moment ontkoppelt.
Door de enorme snelheid van het systeem, accelereert de DSG-versie van
de 2.0 TDI sneller van 0-100 km/h dan dezelfde uitvoering met
handgeschakelde zesbak. In vergelijking met een conventionele automaat
biedt DSG bovendien meer rijplezier én een lager verbruik; de
trekkracht en de prestaties zijn optimaal omdat het systeem geen
gebruik maakt van een koppelomvormer.
AutoRai