2-3-2004
Audi op de Autosalon van Genève 2004
Audi A3 2.0 TDI quattro Met de A3 2.0 TDI quattro presenteert Audi op
de Autosalon van Genève een verdere uitbreiding van het A3-programma.
De sterkste dieselmotor van het model, de 2.0 TDI met 103 kW (140 pk)
en een maximum koppel van 320 Nm, is hier gecombineerd met de
permanente vierwielaandrijving quattro. Het resultaat: de
indrukwekkende dieselprestaties worden nog effectiever omgezet in
tractie en dwarsdynamiek. Met andere woorden: rijplezier tot de vierde
macht.
De A3 2.0 TDI quattro met handgeschakelde 6-versnellingsbak sprint in
slechts 9,5 seconden van 0-100 km/h; de topsnelheid bedraagt 205 km/h.
Met de combinatie van een sterke turbodiesel en vierwielaandrijving
neemt deze top-TDI binnen zijn segment een unieke positie in.
De 2.0 TDI-motor is de sterkste en meest dynamische viercilinder
diesel die Audi ooit heeft aangeboden. Deze motor onderscheidt zich
door zijn krachtige vermogensontwikkeling, geringe verbruik en lage
emissies van schadelijke uitlaatgassen (EU 4). De permanente
vierwielaandrijving quattro verdeelt het aandrijfkoppel van deze
krachtige motor over alle vier de wielen variabel, afhankelijk van de
rijomstandigheden via een elektronisch geregelde, hydraulische
lamellenkoppeling. Daardoor wordt het vermogenspotentieel optimaal
omgezet in aandrijving, bij een tegelijkertijd grote koersvastheid en
veilige bochtstabiliteit.
De nieuwe quattro-variant wordt leverbaar vanaf de tweede helft van
2004. De prijs is nog niet bekend.
De nieuwe Audi S4 Cabriolet
Met de nieuwe S4 Cabriolet brengt Audi een bijzonder karakteristieke
sportwagen op de markt. Deze combineert de bekende kwaliteiten van de
A4 Cabriolet met de beresterke V8-motor van de Audi S4 en de
veiligheid van quattro-aandrijving. Subtiele optische modificaties
accentueren de sportiviteit.
Ontwerp en uitrusting
Het bijzondere karakter van de nieuwe Audi S4 Cabriolet blijkt reeds
uit de bewust terughoudend geaccentueerde styling. Want de door zijn
proporties en basisontwerp reeds sportieve carrosserie verschilt
slechts subtiel, maar toch heel herkenbaar, van die van de andere Audi
A4 Cabriolets: voorbumper met grote luchtinlaten, Xenon-koplampen met
titaniumkleurig binnenwerk, en aluminium buitenspiegelkappen. Achter
zijn er de voor de Audi S-modellen zo karakteristieke, grote
uitlaatpijpen aan weerszijden. De Audi S4 Cabriolet staat op 18-inch
gegoten lichtmetalen velgen in Avus-design met banden in de maat
235/40 R 18.
Ook in het interieur is de Cabriolet direct herkenbaar als S4. Zo
onderscheidt het instrumentenpaneel zich door de voor de S-modellen zo
typerende grijze wijzerplaten en speciale wijzers. Bij de
decoratielijsten kan worden gekozen uit Carbon, Klavierlak-optiek,
Geborsteld Aluminium en Gevlamd Berkenhout. Het sportieve karakter van
de auto wordt benadrukt door het driespaaks sportstuur met S-embleem,
dat in combinatie met de 6-traps tiptronic ook schakeltoetsen heeft.
De standaard uitgebreid elektrisch verstelbare sportstoelen zijn
bekleed met een alcantara/leder-combinatie. Verder zijn ze uitgerust
met een verstelbare lendensteun en een verstelbare bovenbeensteun. De
sportstoelen bieden zowel een goede zijdelingse steun als een
uitstekend zitcomfort bij lange ritten.
De V8-motor: maximale prestaties
De achtcilindermotor van de Audi S4 Cabriolet levert een vermogen van
253 kW (344 pk) bij 7.000 toeren/min en een maximum koppel van 410 Nm
bij 3.500 toeren/min. Met deze imponerende prestaties geeft de grote,
atmosferische V8-motor met vijf kleppen per cilinder een soeverein
visitekaartje af. Naast deze toonaangevende prestatiewaarden maken de
spontane reacties op elke beweging van het gaspedaal én de zeer fraaie
motorloop een onmiskenbare indruk. Het diepe motor- en uitlaatgeluid
is markant en sportief, maar nooit opdringerig.
In slechts 5,9 seconden sprint de Audi S4 Cabriolet van 0-100 km/h. De
topsnelheid wordt bij 250 km/h zacht begrensd.
De achtcilindermotor verrast door zijn onvergelijkbaar korte lengte
van slechts 464 millimeter. Om deze compacte constructie mogelijk te
maken hebben de motoringenieurs de aandrijving van nokkenassen
(distributie) en nevenaggregaten verplaatst naar de aandrijfzijde
(achterzijde) van de motor. Een ketting drijft hier nokkenassen en
nevenaggregaten aan. Op deze manier kon de bouwlengte van de motor met
maar liefst 52 mm worden gereduceerd. Ook het gewicht is met slechts
195 kg opvallend laag voor een V8-motor. Dit resulteert in duidelijke
voordelen op het gebied van gewichtsverdeling en rijdynamiek.
Het motorvermogen gaat via een sportief-kort gespatieerde
6-versnellingsbak van de nieuwste generatie naar de 18-inch gegoten
lichtmetalen wielen. Deze bak onderscheidt zich onder meer door
extreem precieze schakelbaarheid en korte pookbewegingen. Door een
bijzondere lagering van de schakelvorken is de versnellingspook
effectief ontkoppeld van trillingen uit de aandrijflijn; de bestuurder
voelt geen vibraties in zijn schakelhand.
De als optie verkrijgbare 6-traps tiptronic met dynamisch
schakelprogramma, extra sportprogramma en schakeltoetsen aan het
stuur, combineert sportiviteit met het comfort van een automaat; iets
wat perfect past bij dynamisch open rijden.
Het sportonderstel: aluminium zorgt voor enorme wend- en
handelbaarheid
Het lichtgewicht aluminium onderstel biedt de beste voorwaarden voor
een maximale handel- en wendbaarheid, en daarmee voor puur rijplezier.
De onafhankelijke voorwielophanging met vier reactie-armen en de
trapezium-arm achteras maken een optimale stuurprecisie en een
duidelijk gedefinieerd rijgedrag met uitstekende dwarsweerstand in
bochten mogelijk. Geringe onafgeveerde massas zorgen voor een
bijzonder fijngevoelig aanspreekgedrag van de vering. Daarmee
profiteert ook het rijcomfort van deze intelligente
onderstelconstructie.
Net als de S4 Limousine en Avant beschikt ook de S4 Cabriolet over een
straf afgestemd sportonderstel. Dit biedt de beste voorwaarden voor
maximale wend- en handelbaarheid en daarmee voor onvervalst
rijplezier.
De standaard Servotronic-stuurbekrachtiging zorgt, afhankelijk van de
snelheid, altijd voor de juiste dosering van precies stuurgevoel en
benodigde stuurkracht.
quattro-aandrijving: rijplezier en tractie
De nieuwe Audi S4 Cabriolet is standaard uitgerust met de permanente
vierwielaandrijving quattro. Zo kan hij zijn motorvermogen steeds
optimaal omzetten in aandrijving en het rijdynamische potentieel van
zijn aluminium onderstel optimaal benutten. Het resultaat is een
nieuwe dimensie in superieure rijeigenschappen. Met andere woorden:
puur rijplezier.
Cabriolet: emoties onder de vrije hemel
Cabriolet-rijden is zonder twijfel een van de meest emotionele vormen
van mobiliteit. Vooral wanneer een tijdloos-fraaie carrosserie is
gecombineerd met een soeverein en spontaan reagerende krachtbron.
Élégance en kracht zijn natuurlijk aardig, maar daarnaast zijn nog
perfecte carrosseriekwaliteiten nodig om het cabrio-rijden pas écht
tot een optimaal genot te maken.
In geopende toestand is het dak volledig in het koetswerk verzonken en
niets verstoort dan de karakteristieke taillelijn, die de romp van de
carrosserie aan de bovenzijde glad afsluit. Maar ook met gesloten
softtop blijven dynamiek en harmonie van het silhouet behouden. De
volmaakte boogvorm van de kaplijn, zonder zichtbare frameranden
accentueert de vlakke proporties van de carrosserie en de decente
wigvorm van het hele silhouet.
Al even vanzelfsprekend voor een Audi: de uitstekende materiaal- en
afwerkingskwaliteit van het interieur. De sportief-elegante styling is
perfect afgestemd op het design van de carrosserie en versterkt de
elegante en homogene verschijning van de hele Audi S4 Cabriolet.
De carrosserie de maatstaf in zijn klasse op het gebied van
trillingscomfort
De carrosserie-ingenieurs van Audi werkten reeds in de planningfase
consequent aan de constructie van de carrosserie. Ook simuleerden zij
de wisselwerkingen met onderstel- en motorbewegingen.
Het resultaat van deze ontwikkelingsprocessen: ongeacht het
wegdekoppervlak dringen storende hoog- en laagfrequente trillingen
nauwelijks door tot de inzittenden.
Zelfs het rijplezier profiteert van de grote stijfheid van de
carrosserie, want de S4 Cabriolet laat zich met de directe besturing
tot op de millimeter nauwkeurig door bochten dirigeren. Dit wordt
mogelijk gemaakt door de speciale bevestiging van de stuurkolom; deze
is berekend op het specifieke trillingsgedrag van een cabriolet. De
stuurconsole wordt extra gesteund en de dwarsdrager van de
dashboardmodule is met de dwarsdrager van de voorruit verbonden
belangrijke maatregelen, die de trillingen in het stuurwiel tot een
absoluut minimum beperken.
Het werken aan het vergroten van de stijfheid en sterkte begon al met
de keuze voor materiaalkwaliteiten en verbindingstechnieken. Zo
bestaat de kale carrosserie voor meer dan de helft van zijn gewicht
uit zeer sterk of versterkt staal. Optimaliseringen in de plaatdiktes
in combinatie met verbeterde laspuntkwaliteiten helpen om de
structurele levensduur van de carrosserie aanmerkelijk te verlengen.
Daarnaast is de carrosserie door een star gemonteerd hulpframe vóór,
en met ondersteunende, diagonale profielen vóór en achter, extra
versterkt.
Botsbestendigheid van topniveau
De A-stijlen van de Audi S4 Cabriolet uiterst belangrijke onderdelen
bij het over-de-kop-slaan van een open auto zijn bijzonder efficiënt
verstijfd. Verstevigingsprofielen van zeer sterk staal en de
optimalisering van de hele stijlconstructie zorgen voor de gewenste
eigenschappen.
Rond het interieur zorgen qua materiaaldikte en constructie
geoptimaliseerde dorpels voor extra stijfheid en optimale bescherming
van de inzittenden. Ook in de stoelconstructie zijn zeer sterke buizen
toegepast, om bij een aanrijding tegen de flank de bescherming van de
inzittenden te verbeteren.
Aan de portieren werden eveneens bijzondere eisen gesteld op het
gebied van de veiligheid, niet in de laatste plaats vanwege de
aanzienlijke lengte.
Ondersteund door de structurele versterkingen in de dorpels en een
dwarsversterking van de carrosserie onder de achterbank zorgen
speciale versterkingsprofielen in de portieren voor een optimale
veiligheid. Daarmee is gegarandeerd dat de botsveiligheid van de Audi
S4 Cabriolet ook bij de zijdelingse paal-botsing-proef van hetzelfde
toonaangevend hoge niveau is als die van de S4 limousine.
Achter in de auto verbetert het dubbele achterschot de stijfheid van
de carrosserie.
Omvangrijke veiligheidsuitrusting
Veiligheidsgordels met gordelspanners en spankrachtbegrenzers voor
alle zitplaatsen maken uiteraard deel uit van het veiligheidspakket,
evenals fullsize front- en zij-airbags. Daarbij bieden de in de
voorstoelen geïntegreerde zij-airbags bescherming aan zowel hoofd als
bovenlichaam.
Als de auto over de kop slaat, zorgt een actief rolbeugelsysteem voor
extra veiligheid. Daarbij worden, gestuurd door een rolsensor, in een
fractie van een seconde twee rolbeugels achter de achterste
zitplaatsen omhoog geschoven. Samen met het extreem stijve
voorruitframe bieden deze bij over-de-kop-slaan de nodige
overlevingsruimte voor de inzittenden voor- en achterin.
De actieve veiligheid wordt nog verder verbeterd door het
elektronische stabiliteitsprogramma ESP (standaard) met hydraulische
remassistent.
Meer dan alleen bescherming tegen weer en wind: het cabriodak
De Audi S4 Cabriolet is standaard uitgerust met een elektrohydraulisch
bediende kap. Deze laat zich in minder dan 30 seconden volautomatisch
openen of sluiten. Daarbij biedt de nieuwe S4 Cabriolet een hoog
bedieningscomfort. Met één druk op de knop kan het dak worden geopend
of gesloten. Synchroon daarmee gaan de zijruiten automatisch naar
beneden en weer omhoog. Ook het handmatig bedienen van
ontgrendelbeugels of het vastzetten van een kaphoes is bij de S4
Cabriolet niet nodig.
De bergruimte voor de kap kan vanuit de bagageruimte in hoogte worden
gevarieerd. Met een hendel kan de bestuurder al naar gelang de
gewenste bagageruimte de bergruimte voor het dak kleiner maken. Zo is
bij gesloten dak een aanzienlijk grotere bagageruimte beschikbaar.
Niet alleen vanwege de verwarmbare en krasvaste glazen achterruit en
de gevoerde cabrioletkap is de S4 Cabriolet uitstekend geschikt voor
gebruik in de winter. Ook de opbouw van de kap uit drie lagen en de
uitstekende pasvorm zorgen voor een goede afsluiting en isolatie. Niet
alleen tegen weersinvloeden, maar ook tegen geluid.
De kapconstructie is aan de buitenkant nauwelijks zichtbaar. Een
strakke spanning in combinatie met de polstering van de kap voorkomt
het tentdakeffect. Zo blijft de harmonieuze integratie van de daklijn
in het Cabriolet-design bij alle snelheden behouden.
Ook vanuit het interieur ziet de kap er volledig strak en glad uit.
Samen met de hoogwaardige uitstraling van de hemelbekleding
accentueert deze optiek het luxueuze karakter van de ambiance.
Audi A8 6.0 quattro
Op de Autosalon van Genève presenteert Audi de nieuwste en sportiefste
uitvoering van het vlaggenschip van het merk: de A8 6.0 quattro. Deze
twaalfcilinder met normale wielbasis legt net als de even comfortabele
als dynamische Lang-variant de maatstaf in de topklasse wederom een
stukje hoger. Met de A8 6.0 quattro verschijnt een topsporter in
maatpak op de weg. Een luxueuze limousine die zowel bij lage als zeer
hoge snelheid alle concurrenten achter zich laat.
Een cilinderinhoud van zes liter, de twaalf cilinders, een vermogen
van 331 kW (450 pk) en een maximum koppel van 580 Nm liggen ten
grondslag aan de nadrukkelijk sportieve rijkwaliteiten. De zes trappen
van de automatische transmissie zijn in verhouding tot die van de A8 L
6.0 duidelijk korter gespatieerd en vertalen het potentieel van de
volumineuze krachtbron overtuigend in dynamische prestaties.
Voor de acceleratie van 0-100 km/h heeft de A8 6.0 quattro slechts 5,1
seconden nodig; tussen 0 en 200 km/h verlopen 16,9 seconden. En de
elektronisch begrensde topsnelheid van 250 km/h wordt vanaf stilstand
in minder dan 29 seconden bereikt. Daarbij is het beslist opwindend,
hoe spontaan de 6,0-liter motor elke beweging van het gaspedaal omzet
in acceleratie; hoe vlot hij wanneer dat is gewenst soepel doortrekt
tot zijn maximum toerental van 6.200 toeren/min.
Tegelijkertijd is meer dan 95 procent van het maximum koppel
beschikbaar tussen 2.300 en 5.300 toeren/min; een perfecte voorwaarde
voor spontane trekkracht en souplesse bij elke snelheid. De
koppelontwikkeling van deze grote, atmosferische motor is
onvergelijkbaar.
Samen met het geringe gewicht van de aluminium carrosserie in Audi
Space Frame (ASF) bouwwijze zorgt deze krachtbron voor zowel
uitstekende prestaties als voor een toonaangevend brandstofverbruik in
deze klasse.
Het ontwerp
Een eerste blik op de vloeiende lijnen van de A8 verraadt meteen het
bijzondere karakter van deze 5,06 meter lange, 1,89 meter brede en
1,44 meter hoge topklasse-limousine: een harmonieuze combinatie van
heldere sportiviteit en gracieuze elegantie. Een lage neus met
opvallend korte overhang, een hoge, krachtig aangezette achterzijde en
de duidelijke wigvorm van de A8 zijn gecombineerd in een uitgesproken
dynamisch ontwerp. Het optisch lage silhouet en de naar achteren
duidelijk oplopende taillelijn geven vanaf een afstand de indruk van
uitzonderlijke compactheid. Pas wanneer men de auto dichter nadert,
openbaart zich het forse postuur van een representatieve
topklasse-limousine.
Al op het eerste gezicht is de nieuwe A8 6.0 quattro herkenbaar als
topmodel van het A8-programma. Zijn front wordt gekenmerkt door Audis
nieuwe corporate identity. Centraal element is de markante
singleframe-grille met chromen omlijsting, grijs gelakte spijlen en
horizontale, chromen lamellen. Het W12-embleem plaatst hier een
visueel accent en informeert over het potentieel van de auto.
De heldere glazen van de koplampen bieden zicht op de techniek die zij
beschermen: als eerste auto ter wereld beschikt de A8 twaalfcilinder
over de nieuwe lichttechnologie adaptive light met LED-dagkoplampen
die met de karakteristieke 5-stervormige lichtelementen ook een
designelement van het front vormen. Een revolutionaire techniek en een
belangrijke veiligheidsvoorziening, want met deze verlichting is de
auto onder alle omstandigheden beter zichtbaar. Als de dimlichten
worden ingeschakeld door de standaard licht- en regensensor, blijven
de stadslichten branden. De lichtsterkte wordt automatisch afgestemd
op het omgevingslicht. Zo vormen de LED-dagkoplampen zowel overdag als
s nachts een nuttige en herkenbare voorziening.
Dit is mogelijk geworden door het ten opzichte van conventionele
gloeilampen slechts minimale energieverbruik van de LED-eenheden. Bij
het inschakelen van het dimlicht door de standaard licht- en
regensensor blijft de dagverlichting branden, maar nu gedimd tot de
lichtsterkte van parkeerlicht. De LED dagverlichting is daarmee altijd
een herkenbaar accent, zowel overdag als s nachts.
Aan de achterzijde heeft de A8 6.0 quattro unieke, trapeziumvormige,
in de bumpers geïntegreerde uitlaten. Daardoor is Audis nieuwe
vlaggenschip ook van achteren voor kenners direct herkenbaar.
19-inch velgen in 12-spaak design zijn vanaf de zijkant gezien een
ander specifiek kenmerk van de A8 12-cilinder. De wielbasis van de
Audi A8 6.0 quattro bedraagt 2944 mm.
Dat de Audi A8 6.0 quattro een rijdersauto is, maakt het interieur
meteen al bij de eerste blik duidelijk. Kenmerkend voor de cockpit is
de opgeruimde, op de bestuurder gerichte indeling. Centrale kenmerken
van de styling zijn de middenconsole - die evenals bij sportwagens
naar voren toe oploopt - en de MMI-terminal met wegklapbaar display in
het dashboard.
Dankzij MMI en het ontbreken van een conventionele handrem zijn een
opgeruimde, ruim bemeten middenconsole en een helder, strak dashboard
ontstaan.
Karakteristiek voor Audi is de vloeiende overgang van het dashboard in
de bovenzijde van de portierbekleding. Deze tot in de achterportieren
voortgezette lijn wordt geaccentueerd door een tweedelige
decoratielijst, waarmee een compleet nieuwe ambiance is gecreëerd. Al
naar gelang de materiaalkeuze kan men het interieur een bijzonder
sportieve uitstraling geven. Een exclusief kenmerk van de cockpit van
deze topuitvoering is een horizontale aluminium lijst, onder de houten
decoratielijst.
Een ander duidelijk zichtbaar kenmerk van de A8 12-cilinder is het
nieuwe, multifunctionele, lederen 3-spaaks sportstuur met
schakeltoetsen. Deze jongste stuurwielgeneratie wordt gekenmerkt door
een optische verwijzing naar de trapeziumvormige singleframe grille en
de vier ringen op het middendeel van het stuur. Ook de ovale
omtrekgeometrie van deze airbag-afdekking is een variatie van de
singleframe-vorm.
Bestuurder en voorpassagier zitten standaard op perfect vormgegeven
sportstoelen, die ook bij het snel nemen van bochten een uitstekende
zijdelingse steun en optimaal zitcomfort bieden.
De motor
De twaalfcilinder in dubbel V- of W-vorm van de Audi A8 6.0 quattro is
uniek op motorengebied. De W-constructie biedt een enorm voordeel:
ondanks het grote aantal cilinders en de royale cilinderinhoud is de
W12-motor net zo compact als een V8 - en is daarmee dus aanzienlijk
kleiner dan een conventionele 12-cilinder V-motor.
Het is de buitengewoon korte lengte van 513 millimeter bij een breedte
van 690 millimeter die de combinatie met permanente
vierwielaandrijving quattro mogelijk maakt. Andere
twaalfcilinder-modellen met de motor voorin kunnen slechts de beide
achterwielen aandrijven daar is de ruimte onder de motorkap niet
toereikend voor de extra componenten van de voorwielaandrijving.
Een ander voordeel van de compacte bouwwijze samen met de keuze voor
de lichtmetalen aluminium en magnesium voor de constructie is het zeer
lage gewicht van de motor. Ook dit speelt een belangrijke rol bij het
in verhouding tot de concurrentie opvallend lage gewicht van de A8 6.0
quattro van slechts 1.960 kg. Elke paardenkracht hoeft slechts 4,35
kilogram voort te stuwen een waarde die vergelijkbaar is met
sportwagens.
Meer vermogen, minder verbruik
De jongste generatie van de twaalfcilinder heeft duidelijk aan kracht
gewonnen. Hij beschikt over 30 pk meer dan zijn voorganger in de
eerste generatie van de Audi A8; een vermogenstoename van zeven
procent. In een breed toerengebied van 2.300 tot 5.300 toeren/min is
maar liefst 560 Nm beschikbaar. Deze toename is net als het met 580 Nm
nu 20 Nm grotere koppel het resultaat van talloze detailverbeteringen.
Een ander resultaat van deze inspanningen is een nog beter rendement.
Het brandstofverbruik van de Audi A8 6.0 quattro bedraagt gemiddeld
slechts 14,7 liter superplus per 100 kilometer.
Luisterplezier: twaalfcilinder
Een van de meest geliefde kwaliteiten van een geslaagde twaalfcilinder
is zijn onmiskenbare sound. Deze is het akoestische bewijs van een
uiterst trillingsarme loop, die (ook stationair) vrij van
laagfrequente trillingen blijft.
Daarnaast hebben de akoestische ingenieurs ervoor gezorgd dat de motor
van de A8 bij vollast-acceleratie een bijzonder sportief en krachtig
geluid heeft met een decent karakter. Dit onmiskenbare sound-design
combineert de emotionele en dynamische kwaliteiten met de eis van
optimaal comfort een aspect dat per slot van rekening het hele
karakter van de 12-cilinder A8 bepaalt.
Sportief afgestemde overbrengingen
De overbrengingen van de 6-traps tiptronic met dynamisch
schakelprogramma DSP en extra sportprogramma, zijn aangepast aan het
sportieve karakter van de A8 6.0 quattro. Dankzij de zes
overbrengingen zijn vermogen en koppel steeds zo gedoseerd beschikbaar
dat spontane sprints bij elke snelheid de normaalste zaak zijn.
Daarbij zorgt de kortere eindoverbrenging ten opzichte van de
uitvoering met lange wielbasis voor nog meer dynamiek. De A6 6.0
quattro accelereert in 16,9 seconden van 0-200 km/h. Voor de
inhaalsprint van 80-120 km/h heeft de korte twaalfcilinder exact drie
seconden nodig 0,4 seconden minder dan zijn even sterke, maar meer op
comfort afgestemde, langere broer.
De transmissie kan eveneens handmatig worden geschakeld. Daarbij kan
de bestuurder kiezen of hij de keuzehendel in de tiptronic-coulisse
gebruikt of met de in het stuur geïntegreerde wipschakelaars schakelt.
Deze laatste hebben hun ergonomische perfectie bewezen in de Le
Mans-winnaar Audi R8. De bestuurder kan daarmee ook in bochten
schakelen, zonder de handen van het stuur te hoeven nemen.
De permanente vierwielaandrijving quattro is nog steeds toonaangevend
in het topsegment. quattro zorgt voor uitstekende tractie en
dwarsweerstand en minimaliseert de invloed van de aandrijfkracht op
het zelfstuurgedrag van de auto. Ook brengt de vierwielaandrijving het
enorme aandrijfkoppel van deze sport-limousine probleemloos op de weg.
De carrosserie: licht en wendbaar
De innovatieve aluminium carrosserie, die volgens de doorontwikkelde
Audi Space Frame (ASF) bouwwijze is geconstrueerd, vormt de bijzonder
stabiele basis voor het lage gewicht, de uitstekende prestaties en de
sportieve rijeigenschappen van de A8 6.0 quattro In vergelijking met
de vorige A8-generatie is met name het aantal carrosseriecomponenten
aanzienlijk verminderd. Dit is gerealiseerd door toepassing van meer
functionele, grote gietstukken en extrusieprofielen. Bovendien
beschikt de nieuwe A8 over een compleet gesloten Space Frame. Het
belangrijkste resultaat is dat de statische torsiestijfheid, de
beslissende maatstaf voor het trillingscomfort en het rijdynamische
potentieel, circa 60 procent groter is dan bij de vorige A8; een auto
die overigens reeds als uitstekend te boek stond. Ten opzichte van een
stalen carrosserie is het gewicht van de kale ASF-carrosserie van de
A8 zon 50 procent lager: minimaal gewicht bij maximale stabiliteit.
Het onderstel: naar wens nog meer dynamiek
Net als de andere A8-modellen beschikt de nieuwe Audi A8 6.0 quattro
over een aluminium onderstel met viermaal geleide voorwielophanging en
een achteras met koersstabiliserende trapezium draagarmen.
De standaard adaptive air suspension sport een nadrukkelijk sportief
afgestemde luchtvering met continue demperregeling heeft voor alle
rijomstandigheden de passende afstemming paraat. Door continu
aangepaste demping reduceert het systeem de carrosseriebewegingen en
optimaliseert het zowel de wegligging als het comfort. Vier
rijprogrammas bieden de bestuurder de mogelijkheid om hetzij voor meer
comfort, hetzij voor meer sportiviteit te kiezen.
AutoRai