AutoRai


2-3-2004

Audi op de Autosalon van Genève 2004

Audi A3 2.0 TDI quattro Met de A3 2.0 TDI quattro presenteert Audi op de Autosalon van Genève een verdere uitbreiding van het A3-programma. De sterkste dieselmotor van het model, de 2.0 TDI met 103 kW (140 pk) en een maximum koppel van 320 Nm, is hier gecombineerd met de permanente vierwielaandrijving quattro. Het resultaat: de indrukwekkende dieselprestaties worden nog effectiever omgezet in tractie en dwarsdynamiek. Met andere woorden: rijplezier tot de vierde macht.

De A3 2.0 TDI quattro met handgeschakelde 6-versnellingsbak sprint in slechts 9,5 seconden van 0-100 km/h; de topsnelheid bedraagt 205 km/h. Met de combinatie van een sterke turbodiesel en vierwielaandrijving neemt deze top-TDI binnen zijn segment een unieke positie in.

De 2.0 TDI-motor is de sterkste en meest dynamische viercilinder diesel die Audi ooit heeft aangeboden. Deze motor onderscheidt zich door zijn krachtige vermogensontwikkeling, geringe verbruik en lage emissies van schadelijke uitlaatgassen (EU 4). De permanente vierwielaandrijving quattro verdeelt het aandrijfkoppel van deze krachtige motor over alle vier de wielen variabel, afhankelijk van de rijomstandigheden via een elektronisch geregelde, hydraulische lamellenkoppeling. Daardoor wordt het vermogenspotentieel optimaal omgezet in aandrijving, bij een tegelijkertijd grote koersvastheid en veilige bochtstabiliteit.

De nieuwe quattro-variant wordt leverbaar vanaf de tweede helft van 2004. De prijs is nog niet bekend.

De nieuwe Audi S4 Cabriolet

Met de nieuwe S4 Cabriolet brengt Audi een bijzonder karakteristieke sportwagen op de markt. Deze combineert de bekende kwaliteiten van de A4 Cabriolet met de beresterke V8-motor van de Audi S4 en de veiligheid van quattro-aandrijving. Subtiele optische modificaties accentueren de sportiviteit.

Ontwerp en uitrusting

Het bijzondere karakter van de nieuwe Audi S4 Cabriolet blijkt reeds uit de bewust terughoudend geaccentueerde styling. Want de door zijn proporties en basisontwerp reeds sportieve carrosserie verschilt slechts subtiel, maar toch heel herkenbaar, van die van de andere Audi A4 Cabriolets: voorbumper met grote luchtinlaten, Xenon-koplampen met titaniumkleurig binnenwerk, en aluminium buitenspiegelkappen. Achter zijn er de voor de Audi S-modellen zo karakteristieke, grote uitlaatpijpen aan weerszijden. De Audi S4 Cabriolet staat op 18-inch gegoten lichtmetalen velgen in Avus-design met banden in de maat 235/40 R 18.

Ook in het interieur is de Cabriolet direct herkenbaar als S4. Zo onderscheidt het instrumentenpaneel zich door de voor de S-modellen zo typerende grijze wijzerplaten en speciale wijzers. Bij de decoratielijsten kan worden gekozen uit Carbon, Klavierlak-optiek, Geborsteld Aluminium en Gevlamd Berkenhout. Het sportieve karakter van de auto wordt benadrukt door het driespaaks sportstuur met S-embleem, dat in combinatie met de 6-traps tiptronic ook schakeltoetsen heeft.

De standaard uitgebreid elektrisch verstelbare sportstoelen zijn bekleed met een alcantara/leder-combinatie. Verder zijn ze uitgerust met een verstelbare lendensteun en een verstelbare bovenbeensteun. De sportstoelen bieden zowel een goede zijdelingse steun als een uitstekend zitcomfort bij lange ritten.

De V8-motor: maximale prestaties

De achtcilindermotor van de Audi S4 Cabriolet levert een vermogen van 253 kW (344 pk) bij 7.000 toeren/min en een maximum koppel van 410 Nm bij 3.500 toeren/min. Met deze imponerende prestaties geeft de grote, atmosferische V8-motor met vijf kleppen per cilinder een soeverein visitekaartje af. Naast deze toonaangevende prestatiewaarden maken de spontane reacties op elke beweging van het gaspedaal én de zeer fraaie motorloop een onmiskenbare indruk. Het diepe motor- en uitlaatgeluid is markant en sportief, maar nooit opdringerig.

In slechts 5,9 seconden sprint de Audi S4 Cabriolet van 0-100 km/h. De topsnelheid wordt bij 250 km/h zacht begrensd.

De achtcilindermotor verrast door zijn onvergelijkbaar korte lengte van slechts 464 millimeter. Om deze compacte constructie mogelijk te maken hebben de motoringenieurs de aandrijving van nokkenassen (distributie) en nevenaggregaten verplaatst naar de aandrijfzijde (achterzijde) van de motor. Een ketting drijft hier nokkenassen en nevenaggregaten aan. Op deze manier kon de bouwlengte van de motor met maar liefst 52 mm worden gereduceerd. Ook het gewicht is met slechts 195 kg opvallend laag voor een V8-motor. Dit resulteert in duidelijke voordelen op het gebied van gewichtsverdeling en rijdynamiek.

Het motorvermogen gaat via een sportief-kort gespatieerde 6-versnellingsbak van de nieuwste generatie naar de 18-inch gegoten lichtmetalen wielen. Deze bak onderscheidt zich onder meer door extreem precieze schakelbaarheid en korte pookbewegingen. Door een bijzondere lagering van de schakelvorken is de versnellingspook effectief ontkoppeld van trillingen uit de aandrijflijn; de bestuurder voelt geen vibraties in zijn schakelhand.

De als optie verkrijgbare 6-traps tiptronic met dynamisch schakelprogramma, extra sportprogramma en schakeltoetsen aan het stuur, combineert sportiviteit met het comfort van een automaat; iets wat perfect past bij dynamisch open rijden.

Het sportonderstel: aluminium zorgt voor enorme wend- en handelbaarheid

Het lichtgewicht aluminium onderstel biedt de beste voorwaarden voor een maximale handel- en wendbaarheid, en daarmee voor puur rijplezier. De onafhankelijke voorwielophanging met vier reactie-armen en de trapezium-arm achteras maken een optimale stuurprecisie en een duidelijk gedefinieerd rijgedrag met uitstekende dwarsweerstand in bochten mogelijk. Geringe onafgeveerde massas zorgen voor een bijzonder fijngevoelig aanspreekgedrag van de vering. Daarmee profiteert ook het rijcomfort van deze intelligente onderstelconstructie.

Net als de S4 Limousine en Avant beschikt ook de S4 Cabriolet over een straf afgestemd sportonderstel. Dit biedt de beste voorwaarden voor maximale wend- en handelbaarheid en daarmee voor onvervalst rijplezier.

De standaard Servotronic-stuurbekrachtiging zorgt, afhankelijk van de snelheid, altijd voor de juiste dosering van precies stuurgevoel en benodigde stuurkracht.

quattro-aandrijving: rijplezier en tractie

De nieuwe Audi S4 Cabriolet is standaard uitgerust met de permanente vierwielaandrijving quattro. Zo kan hij zijn motorvermogen steeds optimaal omzetten in aandrijving en het rijdynamische potentieel van zijn aluminium onderstel optimaal benutten. Het resultaat is een nieuwe dimensie in superieure rijeigenschappen. Met andere woorden: puur rijplezier.

Cabriolet: emoties onder de vrije hemel

Cabriolet-rijden is zonder twijfel een van de meest emotionele vormen van mobiliteit. Vooral wanneer een tijdloos-fraaie carrosserie is gecombineerd met een soeverein en spontaan reagerende krachtbron. Élégance en kracht zijn natuurlijk aardig, maar daarnaast zijn nog perfecte carrosseriekwaliteiten nodig om het cabrio-rijden pas écht tot een optimaal genot te maken.

In geopende toestand is het dak volledig in het koetswerk verzonken en niets verstoort dan de karakteristieke taillelijn, die de romp van de carrosserie aan de bovenzijde glad afsluit. Maar ook met gesloten softtop blijven dynamiek en harmonie van het silhouet behouden. De volmaakte boogvorm van de kaplijn, zonder zichtbare frameranden accentueert de vlakke proporties van de carrosserie en de decente wigvorm van het hele silhouet.

Al even vanzelfsprekend voor een Audi: de uitstekende materiaal- en afwerkingskwaliteit van het interieur. De sportief-elegante styling is perfect afgestemd op het design van de carrosserie en versterkt de elegante en homogene verschijning van de hele Audi S4 Cabriolet.

De carrosserie de maatstaf in zijn klasse op het gebied van trillingscomfort

De carrosserie-ingenieurs van Audi werkten reeds in de planningfase consequent aan de constructie van de carrosserie. Ook simuleerden zij de wisselwerkingen met onderstel- en motorbewegingen.

Het resultaat van deze ontwikkelingsprocessen: ongeacht het wegdekoppervlak dringen storende hoog- en laagfrequente trillingen nauwelijks door tot de inzittenden.

Zelfs het rijplezier profiteert van de grote stijfheid van de carrosserie, want de S4 Cabriolet laat zich met de directe besturing tot op de millimeter nauwkeurig door bochten dirigeren. Dit wordt mogelijk gemaakt door de speciale bevestiging van de stuurkolom; deze is berekend op het specifieke trillingsgedrag van een cabriolet. De stuurconsole wordt extra gesteund en de dwarsdrager van de dashboardmodule is met de dwarsdrager van de voorruit verbonden belangrijke maatregelen, die de trillingen in het stuurwiel tot een absoluut minimum beperken.

Het werken aan het vergroten van de stijfheid en sterkte begon al met de keuze voor materiaalkwaliteiten en verbindingstechnieken. Zo bestaat de kale carrosserie voor meer dan de helft van zijn gewicht uit zeer sterk of versterkt staal. Optimaliseringen in de plaatdiktes in combinatie met verbeterde laspuntkwaliteiten helpen om de structurele levensduur van de carrosserie aanmerkelijk te verlengen. Daarnaast is de carrosserie door een star gemonteerd hulpframe vóór, en met ondersteunende, diagonale profielen vóór en achter, extra versterkt.

Botsbestendigheid van topniveau

De A-stijlen van de Audi S4 Cabriolet uiterst belangrijke onderdelen bij het over-de-kop-slaan van een open auto zijn bijzonder efficiënt verstijfd. Verstevigingsprofielen van zeer sterk staal en de optimalisering van de hele stijlconstructie zorgen voor de gewenste eigenschappen.

Rond het interieur zorgen qua materiaaldikte en constructie geoptimaliseerde dorpels voor extra stijfheid en optimale bescherming van de inzittenden. Ook in de stoelconstructie zijn zeer sterke buizen toegepast, om bij een aanrijding tegen de flank de bescherming van de inzittenden te verbeteren.

Aan de portieren werden eveneens bijzondere eisen gesteld op het gebied van de veiligheid, niet in de laatste plaats vanwege de aanzienlijke lengte.

Ondersteund door de structurele versterkingen in de dorpels en een dwarsversterking van de carrosserie onder de achterbank zorgen speciale versterkingsprofielen in de portieren voor een optimale veiligheid. Daarmee is gegarandeerd dat de botsveiligheid van de Audi S4 Cabriolet ook bij de zijdelingse paal-botsing-proef van hetzelfde toonaangevend hoge niveau is als die van de S4 limousine.

Achter in de auto verbetert het dubbele achterschot de stijfheid van de carrosserie.

Omvangrijke veiligheidsuitrusting

Veiligheidsgordels met gordelspanners en spankrachtbegrenzers voor alle zitplaatsen maken uiteraard deel uit van het veiligheidspakket, evenals fullsize front- en zij-airbags. Daarbij bieden de in de voorstoelen geïntegreerde zij-airbags bescherming aan zowel hoofd als bovenlichaam.

Als de auto over de kop slaat, zorgt een actief rolbeugelsysteem voor extra veiligheid. Daarbij worden, gestuurd door een rolsensor, in een fractie van een seconde twee rolbeugels achter de achterste zitplaatsen omhoog geschoven. Samen met het extreem stijve voorruitframe bieden deze bij over-de-kop-slaan de nodige overlevingsruimte voor de inzittenden voor- en achterin.

De actieve veiligheid wordt nog verder verbeterd door het elektronische stabiliteitsprogramma ESP (standaard) met hydraulische remassistent.

Meer dan alleen bescherming tegen weer en wind: het cabriodak

De Audi S4 Cabriolet is standaard uitgerust met een elektrohydraulisch bediende kap. Deze laat zich in minder dan 30 seconden volautomatisch openen of sluiten. Daarbij biedt de nieuwe S4 Cabriolet een hoog bedieningscomfort. Met één druk op de knop kan het dak worden geopend of gesloten. Synchroon daarmee gaan de zijruiten automatisch naar beneden en weer omhoog. Ook het handmatig bedienen van ontgrendelbeugels of het vastzetten van een kaphoes is bij de S4 Cabriolet niet nodig.

De bergruimte voor de kap kan vanuit de bagageruimte in hoogte worden gevarieerd. Met een hendel kan de bestuurder al naar gelang de gewenste bagageruimte de bergruimte voor het dak kleiner maken. Zo is bij gesloten dak een aanzienlijk grotere bagageruimte beschikbaar.

Niet alleen vanwege de verwarmbare en krasvaste glazen achterruit en de gevoerde cabrioletkap is de S4 Cabriolet uitstekend geschikt voor gebruik in de winter. Ook de opbouw van de kap uit drie lagen en de uitstekende pasvorm zorgen voor een goede afsluiting en isolatie. Niet alleen tegen weersinvloeden, maar ook tegen geluid.

De kapconstructie is aan de buitenkant nauwelijks zichtbaar. Een strakke spanning in combinatie met de polstering van de kap voorkomt het tentdakeffect. Zo blijft de harmonieuze integratie van de daklijn in het Cabriolet-design bij alle snelheden behouden.

Ook vanuit het interieur ziet de kap er volledig strak en glad uit. Samen met de hoogwaardige uitstraling van de hemelbekleding accentueert deze optiek het luxueuze karakter van de ambiance.

Audi A8 6.0 quattro

Op de Autosalon van Genève presenteert Audi de nieuwste en sportiefste uitvoering van het vlaggenschip van het merk: de A8 6.0 quattro. Deze twaalfcilinder met normale wielbasis legt net als de even comfortabele als dynamische Lang-variant de maatstaf in de topklasse wederom een stukje hoger. Met de A8 6.0 quattro verschijnt een topsporter in maatpak op de weg. Een luxueuze limousine die zowel bij lage als zeer hoge snelheid alle concurrenten achter zich laat.

Een cilinderinhoud van zes liter, de twaalf cilinders, een vermogen van 331 kW (450 pk) en een maximum koppel van 580 Nm liggen ten grondslag aan de nadrukkelijk sportieve rijkwaliteiten. De zes trappen van de automatische transmissie zijn in verhouding tot die van de A8 L 6.0 duidelijk korter gespatieerd en vertalen het potentieel van de volumineuze krachtbron overtuigend in dynamische prestaties.

Voor de acceleratie van 0-100 km/h heeft de A8 6.0 quattro slechts 5,1 seconden nodig; tussen 0 en 200 km/h verlopen 16,9 seconden. En de elektronisch begrensde topsnelheid van 250 km/h wordt vanaf stilstand in minder dan 29 seconden bereikt. Daarbij is het beslist opwindend, hoe spontaan de 6,0-liter motor elke beweging van het gaspedaal omzet in acceleratie; hoe vlot hij wanneer dat is gewenst soepel doortrekt tot zijn maximum toerental van 6.200 toeren/min.

Tegelijkertijd is meer dan 95 procent van het maximum koppel beschikbaar tussen 2.300 en 5.300 toeren/min; een perfecte voorwaarde voor spontane trekkracht en souplesse bij elke snelheid. De koppelontwikkeling van deze grote, atmosferische motor is onvergelijkbaar.

Samen met het geringe gewicht van de aluminium carrosserie in Audi Space Frame (ASF) bouwwijze zorgt deze krachtbron voor zowel uitstekende prestaties als voor een toonaangevend brandstofverbruik in deze klasse.

Het ontwerp

Een eerste blik op de vloeiende lijnen van de A8 verraadt meteen het bijzondere karakter van deze 5,06 meter lange, 1,89 meter brede en
1,44 meter hoge topklasse-limousine: een harmonieuze combinatie van heldere sportiviteit en gracieuze elegantie. Een lage neus met opvallend korte overhang, een hoge, krachtig aangezette achterzijde en de duidelijke wigvorm van de A8 zijn gecombineerd in een uitgesproken dynamisch ontwerp. Het optisch lage silhouet en de naar achteren duidelijk oplopende taillelijn geven vanaf een afstand de indruk van uitzonderlijke compactheid. Pas wanneer men de auto dichter nadert, openbaart zich het forse postuur van een representatieve topklasse-limousine.

Al op het eerste gezicht is de nieuwe A8 6.0 quattro herkenbaar als topmodel van het A8-programma. Zijn front wordt gekenmerkt door Audis nieuwe corporate identity. Centraal element is de markante singleframe-grille met chromen omlijsting, grijs gelakte spijlen en horizontale, chromen lamellen. Het W12-embleem plaatst hier een visueel accent en informeert over het potentieel van de auto.

De heldere glazen van de koplampen bieden zicht op de techniek die zij beschermen: als eerste auto ter wereld beschikt de A8 twaalfcilinder over de nieuwe lichttechnologie adaptive light met LED-dagkoplampen die met de karakteristieke 5-stervormige lichtelementen ook een designelement van het front vormen. Een revolutionaire techniek en een belangrijke veiligheidsvoorziening, want met deze verlichting is de auto onder alle omstandigheden beter zichtbaar. Als de dimlichten worden ingeschakeld door de standaard licht- en regensensor, blijven de stadslichten branden. De lichtsterkte wordt automatisch afgestemd op het omgevingslicht. Zo vormen de LED-dagkoplampen zowel overdag als s nachts een nuttige en herkenbare voorziening.

Dit is mogelijk geworden door het ten opzichte van conventionele gloeilampen slechts minimale energieverbruik van de LED-eenheden. Bij het inschakelen van het dimlicht door de standaard licht- en regensensor blijft de dagverlichting branden, maar nu gedimd tot de lichtsterkte van parkeerlicht. De LED dagverlichting is daarmee altijd een herkenbaar accent, zowel overdag als s nachts.

Aan de achterzijde heeft de A8 6.0 quattro unieke, trapeziumvormige, in de bumpers geïntegreerde uitlaten. Daardoor is Audis nieuwe vlaggenschip ook van achteren voor kenners direct herkenbaar.

19-inch velgen in 12-spaak design zijn vanaf de zijkant gezien een ander specifiek kenmerk van de A8 12-cilinder. De wielbasis van de Audi A8 6.0 quattro bedraagt 2944 mm.

Dat de Audi A8 6.0 quattro een rijdersauto is, maakt het interieur meteen al bij de eerste blik duidelijk. Kenmerkend voor de cockpit is de opgeruimde, op de bestuurder gerichte indeling. Centrale kenmerken van de styling zijn de middenconsole - die evenals bij sportwagens naar voren toe oploopt - en de MMI-terminal met wegklapbaar display in het dashboard.

Dankzij MMI en het ontbreken van een conventionele handrem zijn een opgeruimde, ruim bemeten middenconsole en een helder, strak dashboard ontstaan.

Karakteristiek voor Audi is de vloeiende overgang van het dashboard in de bovenzijde van de portierbekleding. Deze tot in de achterportieren voortgezette lijn wordt geaccentueerd door een tweedelige decoratielijst, waarmee een compleet nieuwe ambiance is gecreëerd. Al naar gelang de materiaalkeuze kan men het interieur een bijzonder sportieve uitstraling geven. Een exclusief kenmerk van de cockpit van deze topuitvoering is een horizontale aluminium lijst, onder de houten decoratielijst.

Een ander duidelijk zichtbaar kenmerk van de A8 12-cilinder is het nieuwe, multifunctionele, lederen 3-spaaks sportstuur met schakeltoetsen. Deze jongste stuurwielgeneratie wordt gekenmerkt door een optische verwijzing naar de trapeziumvormige singleframe grille en de vier ringen op het middendeel van het stuur. Ook de ovale omtrekgeometrie van deze airbag-afdekking is een variatie van de singleframe-vorm.

Bestuurder en voorpassagier zitten standaard op perfect vormgegeven sportstoelen, die ook bij het snel nemen van bochten een uitstekende zijdelingse steun en optimaal zitcomfort bieden.

De motor

De twaalfcilinder in dubbel V- of W-vorm van de Audi A8 6.0 quattro is uniek op motorengebied. De W-constructie biedt een enorm voordeel: ondanks het grote aantal cilinders en de royale cilinderinhoud is de W12-motor net zo compact als een V8 - en is daarmee dus aanzienlijk kleiner dan een conventionele 12-cilinder V-motor.

Het is de buitengewoon korte lengte van 513 millimeter bij een breedte van 690 millimeter die de combinatie met permanente vierwielaandrijving quattro mogelijk maakt. Andere twaalfcilinder-modellen met de motor voorin kunnen slechts de beide achterwielen aandrijven daar is de ruimte onder de motorkap niet toereikend voor de extra componenten van de voorwielaandrijving.

Een ander voordeel van de compacte bouwwijze samen met de keuze voor de lichtmetalen aluminium en magnesium voor de constructie is het zeer lage gewicht van de motor. Ook dit speelt een belangrijke rol bij het in verhouding tot de concurrentie opvallend lage gewicht van de A8 6.0 quattro van slechts 1.960 kg. Elke paardenkracht hoeft slechts 4,35 kilogram voort te stuwen een waarde die vergelijkbaar is met sportwagens.

Meer vermogen, minder verbruik

De jongste generatie van de twaalfcilinder heeft duidelijk aan kracht gewonnen. Hij beschikt over 30 pk meer dan zijn voorganger in de eerste generatie van de Audi A8; een vermogenstoename van zeven procent. In een breed toerengebied van 2.300 tot 5.300 toeren/min is maar liefst 560 Nm beschikbaar. Deze toename is net als het met 580 Nm nu 20 Nm grotere koppel het resultaat van talloze detailverbeteringen.

Een ander resultaat van deze inspanningen is een nog beter rendement. Het brandstofverbruik van de Audi A8 6.0 quattro bedraagt gemiddeld slechts 14,7 liter superplus per 100 kilometer.

Luisterplezier: twaalfcilinder

Een van de meest geliefde kwaliteiten van een geslaagde twaalfcilinder is zijn onmiskenbare sound. Deze is het akoestische bewijs van een uiterst trillingsarme loop, die (ook stationair) vrij van laagfrequente trillingen blijft.

Daarnaast hebben de akoestische ingenieurs ervoor gezorgd dat de motor van de A8 bij vollast-acceleratie een bijzonder sportief en krachtig geluid heeft met een decent karakter. Dit onmiskenbare sound-design combineert de emotionele en dynamische kwaliteiten met de eis van optimaal comfort een aspect dat per slot van rekening het hele karakter van de 12-cilinder A8 bepaalt.

Sportief afgestemde overbrengingen

De overbrengingen van de 6-traps tiptronic met dynamisch schakelprogramma DSP en extra sportprogramma, zijn aangepast aan het sportieve karakter van de A8 6.0 quattro. Dankzij de zes overbrengingen zijn vermogen en koppel steeds zo gedoseerd beschikbaar dat spontane sprints bij elke snelheid de normaalste zaak zijn.

Daarbij zorgt de kortere eindoverbrenging ten opzichte van de uitvoering met lange wielbasis voor nog meer dynamiek. De A6 6.0 quattro accelereert in 16,9 seconden van 0-200 km/h. Voor de inhaalsprint van 80-120 km/h heeft de korte twaalfcilinder exact drie seconden nodig 0,4 seconden minder dan zijn even sterke, maar meer op comfort afgestemde, langere broer.

De transmissie kan eveneens handmatig worden geschakeld. Daarbij kan de bestuurder kiezen of hij de keuzehendel in de tiptronic-coulisse gebruikt of met de in het stuur geïntegreerde wipschakelaars schakelt. Deze laatste hebben hun ergonomische perfectie bewezen in de Le Mans-winnaar Audi R8. De bestuurder kan daarmee ook in bochten schakelen, zonder de handen van het stuur te hoeven nemen.

De permanente vierwielaandrijving quattro is nog steeds toonaangevend in het topsegment. quattro zorgt voor uitstekende tractie en dwarsweerstand en minimaliseert de invloed van de aandrijfkracht op het zelfstuurgedrag van de auto. Ook brengt de vierwielaandrijving het enorme aandrijfkoppel van deze sport-limousine probleemloos op de weg.

De carrosserie: licht en wendbaar

De innovatieve aluminium carrosserie, die volgens de doorontwikkelde Audi Space Frame (ASF) bouwwijze is geconstrueerd, vormt de bijzonder stabiele basis voor het lage gewicht, de uitstekende prestaties en de sportieve rijeigenschappen van de A8 6.0 quattro In vergelijking met de vorige A8-generatie is met name het aantal carrosseriecomponenten aanzienlijk verminderd. Dit is gerealiseerd door toepassing van meer functionele, grote gietstukken en extrusieprofielen. Bovendien beschikt de nieuwe A8 over een compleet gesloten Space Frame. Het belangrijkste resultaat is dat de statische torsiestijfheid, de beslissende maatstaf voor het trillingscomfort en het rijdynamische potentieel, circa 60 procent groter is dan bij de vorige A8; een auto die overigens reeds als uitstekend te boek stond. Ten opzichte van een stalen carrosserie is het gewicht van de kale ASF-carrosserie van de A8 zon 50 procent lager: minimaal gewicht bij maximale stabiliteit.

Het onderstel: naar wens nog meer dynamiek

Net als de andere A8-modellen beschikt de nieuwe Audi A8 6.0 quattro over een aluminium onderstel met viermaal geleide voorwielophanging en een achteras met koersstabiliserende trapezium draagarmen.

De standaard adaptive air suspension sport een nadrukkelijk sportief afgestemde luchtvering met continue demperregeling heeft voor alle rijomstandigheden de passende afstemming paraat. Door continu aangepaste demping reduceert het systeem de carrosseriebewegingen en optimaliseert het zowel de wegligging als het comfort. Vier rijprogrammas bieden de bestuurder de mogelijkheid om hetzij voor meer comfort, hetzij voor meer sportiviteit te kiezen.