AutoRai

2-3-2004

Wereldpremière concept car C4 Citroën Sport

Citroën grijpt de Salon van Genève 2004 aan om opnieuw niet alleen zijn creatieve en commerciële kracht te tonen, maar ook zijn innovatieve kwaliteiten en zijn sterke betrokkenheid bij autosport.

Nadat Citroën in 2003 in Genève de C2 Citroën Sport presenteerde, vormt de salon dit jaar opnieuw het decor voor een wereldpremière, deze keer van de C4 Citroën Sport. Deze concept car is ontstaan uit een hechte samenwerking tussen de stylisten en de mensen van Citroën Sport. De concept car, die een idee geeft hoe de opvolger van de Xsara WRC eruit zal zien, is een fraaie combinatie van vitaliteit, aërodynamica en kracht.

De C-Airlounge concept car laat zien dat volume en veelzijdigheid kunnen worden gecombineerd met vloeiende, dynamische styling. Citroën vraagt ook aandacht voor vooruitstrevende technologie: de C-Airlounge herbergt een serie technische uitrustingsdetails, inclusief drive-by-wire technologie en een systeem van glasvezels en videoprojectoren die het de inzittenden mogelijk maken hun eigen sfeer aan boord te kiezen.

Citroën introduceert ook de C3 X-TR, een doorontwikkeling van de C3 X-Treme concept car die in december 2003 tijdens de Salon van Bologna zijn debuut maakte. De Citroën C3 X-TR is een zeer veelzijdige auto, die een robuust en verfijnd exterieur combineert met interieurcomfort en talrijke gebruiksmogelijkheden. De C3 X-TR wordt in Nederland uitgerust met de krachtige benzinemotoren uit de C3-serie (1.4i 16v en
1.6i 16v), standaard in combinatie met SensoDrive.

Op het motorenfront presenteert Citroën de nieuwe 110 pk sterke 1.6 HDi 16v in de Citroën Xsara Picasso. Deze motor, die voor het eerst in een Citroën wordt geleverd, biedt de meest actuele voordelen van common rail technologie. Kracht en rijplezier worden gecombineerd met uitstekende prestaties op het gebied van akoestiek en resonanties, en een sterke vermindering van het brandstofverbruik en CO2-uitstoot (respectievelijk 4,9 l/100 km en 131 g/km gemiddeld). De Citroën Xsara Picasso heeft ook enkele uiterlijke verfijningen ondergaan.

Opnieuw beter verkoopresultaat in 2003
Voor het zevende achtereenvolgende jaar heeft Citroën meer auto's verkocht dan in het voorgaande jaar. In 2003 werden 1.372.000 nieuwe auto's verkocht, een toename van 4,6 procent ten opzichte van 2002. In de zeventien landen van West-Europa bereikte Citroën eind 2003 een marktaandeel van 6,0 procent, in een met 1,6 procent gedaalde markt. Elders in de wereld stegen de Ctiroën-verkopen met 18 procent, waardoor de grens van 256.000 verkochte auto's werd gepasseerd. Citroën blijft een sterke concurrent in een markt die onder druk staat, dankzij de introductie binnen achttien maanden van drie nieuwe modellen in het segment van de compacte auto's (C3, C3 Pluriel en C2), de geslaagde restyling van de Citroën Berlingo, de continue waardering voor de C5 berline en break, de mpv C8 en voor de midi-mpv Xsara Picasso, de best verkochte midi-mpv in Spanje.

Citroën Xsara Picasso 1.6 HDi 16v 110: sterk en stijlvol De lancering van de Citroën Xsara Picasso in januari 2000 vormt een markante stap in de creatieve vernieuwing van Citroën. Het model voldoet aan het wensenpakket van veel consumenten, hetgeen blijkt uit het enorme succes: wereldwijd werden meer dan 850.000 exemplaren verkocht. In de loop der jaren wordt het gamma verder uitgebreid met de Exclusive-versie (september 2001) en de 2.0i 16v in combinatie met sequentieel bediende autoadaptieve automaat (januari 2003).

Om nog beter te kunnen voorzien in de behoefte van steeds veeleisender consumenten breidt Citroën het aanbod van de Xsara Picasso verder uit met de nieuwe 110 pk 1.6 HDi 16v-motor. Deze motor, die debuteert bij Citroën, biedt de laatste voordelen van common rail technologie: betere prestaties en meer rijplezier, stiller, minder resonanties en een aanzienlijke reductie van brandstofverbruik en schadelijke uitstoot.

De Citroën Xsara Picasso HDi 110 levert een vermogen van 110 pk (81 kW) bij 4.000 tpm en een maximum koppel van 240 Nm bij 1.750 tpm. Wanneer er behoefte is aan snelle acceleratie treedt de 'boostfunctie' in werking, waardoor 20 Nm extra koppel beschikbaar komt. Het gecombineerde verbruik bedraagt slechts 4,9 l/100 km. De Euro IV-versie, die in de loop van 2004 in enkele landen waaronder Nederland wordt geïntroduceerd, zal worden voorzien van een roetfilter (FAP).

Citroën C3 X-TR: voor dagelijks gebruik en vrije tijd Op de Salon van Bologna toonde Citroën eind vorig jaar het concept C3 X-Treme. Dit studiemodel, geïnspireerd door de SUV's, vormt een combinatie van avontuurlijke recreatie en reizen. Als afgeleide van dit studiemodel en gebaseerd op de Citroën C3 zal Citroën in april 2004 de productieversie op de markt brengen.

C3 X-TR: geheel toegerust voor vrije tijd
Het uiterlijk van de Citroën C3 X-TR straalt een robuuste persoonlijkheid en de allure van een vrijetijdsauto uit. De vele mogelijkheden blijken onder meer uit de praktische en veelzijdige dakrails met extra beladingscapaciteit, het standaard aangebrachte Moduboard dat de bagageruimte flexibel maakt en het eveneens standaard aanwezige pakket 'Pack Enfant', dat zorgt voor een ontspannen sfeer in de auto.

Deze voorzieningen worden gecombineerd met de opmerkelijke dynamische kwaliteiten van de C3. De Citroën C3 X-TR wordt in Nederland uitgerust met twee 16-kleps motoren (1.4i en 1.6I), standaard gecombineerd met de comfortabele en sportieve SensoDrive.

De Citroën C3 X-TR beschikt over actieve veiligheidsvoorzieningen, inclusief ABS en elektronische remkrachtverdeling (EBD), een noodstopassistent met automatische inschakeling van de alarmlichten bij hard afremmen, en zes airbags. Eveneens standaard is een electrisch bedienbaar glazen panoramadak. De Citroën C3 X-TR profiteert van het feit dat hij is gebaseerd op het compacte-autoplatform van Citroën, dat een hoog veiligheidsniveau voor de inzittenden ingeval van een aanrijding garandeert. Bij de botsproeven van EuroNCAP behaalden de Citroën C3 Pluriel, C2 en C3 als eerste in hun klasse vier sterren met respectievelijk 31, 29 en 28 punten.

Citroën breidt aanbod compacte auto's uit
Met de komst van de C3 X-TR breidt Citroën zijn aanbod in de klasse van de compacte auto's verder uit, teneinde nog beter aan de wensen van de consument tegemoet te kunnen komen. Na de Citroën C3, C3 Pluriel en C2 vormt de C3 X-TR het jongste project dat door Citroën is ontwikkeld om in deze klasse originele en innovatieve modellen op de markt te brengen. De Citroën C3 X-TR voldoet volledig aan deze benadering. Hij combineert de sterke eigenschappen van de C3 - een iets verhoogde rijpositie, uitstekende wegligging en een ruim interieur - met zijn eigen specifieke kwaliteiten: grotere veiligheid, praktisch design en de veelzijdigheid van een echte compacte auto.

Citroën C-Airlounge: de volmaakte symbiose
De C-Airlounge toont de volmaakte symbiose in autodesign, wat Citroën al lang nastreeft. De C-Airlounge is een combinatie van een eigenzinnig exterieur gebaseerd op een gunstige stroomlijn met een riant aanbod van ruimte, in combinatie met een zeer flexibel in te richten en luxueus interieur.

Citroën heeft uitgebreid studie gedaan naar de optimale stroomlijn. Realisatie van een Cw-waarde van 0,26 werd mogelijk dankzij vier systemen die de luchtstromen zorgvuldig reguleren. Deze Cw-waarde reduceert rijwindgeluid en dringt brandstofverbruik en uitstoot van schadelijke emissies terug. De neerwaartse druk bereikt voor en achter waarden van respectievelijk Cz 0,02 en Cz 0,04, waarden die garant staan voor een goede stabiliteit bij hoge snelheden.

De C-Airlounge opent een nieuw tijdperk voor de inzittenden. In het interieur zorgen de exclusieve materialen voor een behaaglijke intimiteit die is gekozen om aan de veeleisende passagiers tegemoet te komen. Geheel individueel in te stellen, zeer comfortabele stoelen zorgen voor een aangename sfeer, waarbij de geavanceerde technologie volledig is gericht op het individuele welbehagen van de passagiers. De passagiers kunnen het interieur geheel naar eigen smaak inrichten, dankzij projecties en lichtspel via glasvezels en videoprojectoren in de vloerbedekking en de bekleding van de armsteunen.

Citroën toont met de C-Airlounge opnieuw zijn vermogen innovatie en rijplezier op creatieve wijze te combineren.

Citroën Sport C4 Concept Car
De C4 Citroën Sport concept car beleeft zijn wereldpremière tijdens de 74e Salon van Genève. Dit model, dat de hernieuwde vitaliteit van Citroën onderstreept, is het resultaat van hechte samenwerking tussen de ontwerpers van Citroën en de mensen van Citroën Sport. De C4 Citroën Sport is een voorbode van hetgeen gaat komen. Hij wordt onthuld op het moment dat de Wereldkampioen Rally van 2003, de Xsara WRC, in topvorm verkeert. Dat blijkt wel uit de achtereenvolgende overwinningen tijdens de eerste twee rally's in Monte Carlo en Zweden van het WRC-kampioenschap 2004. De presentatie van de C4 Citroën Sport toont overduidelijk dat Citroën zijn sportieve aspiraties op het allerhoogste wereldniveau een vervolg geeft.

De ontwikkeling van de C4 Citroën Sport concept car werd niet gehinderd door allerlei reglementaire beperkingen, maar de studie geeft toch een duidelijke indruk van de plannen die Citroën heeft na de Xsara WRC. De C4 Citroën Sport is een karakteristiek project met een sterke persoonlijkheid, georiënteerd op de beleving van vitaliteit en expressiviteit die kenmerkend zijn voor de wereld van de autosport. Het concept profiteert van een flamboyant, emotioneel karakter, dat deze auto een uitstraling van mechanische kracht geeft.

Met deze nieuwe auto gaat Citroën duidelijk verder op de weg van de vernieuwing, volledig in lijn met de dynamische wetten van de autosport.