Provincie Zuid-Holland

Dynamisch Verkeersmanagement: initiatieven voor betere bereikbaarheid

Als uitwerking van het Provinciaal Verkeer en Vervoersplan hebben GS het programma Dynamisch Verkeersmanagement (DVM) vastgesteld. Het programma bevat een aantal initiatieven waarbij het verbeteren van de bereikbaarheid in Zuid-Holland centraal staat. DVM is volgens GS één van de oplossingen voor een betere bereikbaarheid. Bij de ontwikkeling van het programma heeft het denken vanuit het belang van de weggebruiker centraal gestaan. Daarnaast vormde de zogenoemde netwerkgedachte, van A naar B via verschillende vervoermiddelen, het uitgangspunt. Hierbij is samenwerking tussen de verschillende wegbeheerders, het bedrijfsleven en consumentenorganisaties essentieel.

Tegen deze achtergrond is de provincie bezig om met de regionale directie Rijkswaterstaat Zuid-Holland de mogelijkheden te verkennen om verkeersmanagement gezamenlijk verder in te vullen. De directe aanleiding voor deze verkenning is de ingebruikname van de nieuwe verkeerscentrale voor het rijkswegennet in Zuid-Holland in 2005. Dit biedt een uitgelezen kans voor het opzetten van een geïntegreerd beleid en uitvoeringsconcept ten aanzien van dynamisch verkeersmanagement op het rijks- en het provinciaal wegennet in Zuid-Holland.

Om een programma voor verkeersmanagement te ontwikkelen, en uiteindelijk de verkeersstromen beter over het totale netwerk te kunnen verdelen, is inzicht in het actuele verkeersbeeld (real-time) noodzakelijk. Op dit moment ontbreekt dit nog. Door Rijkswaterstaat is in het verleden op het rijkswegennet geïnvesteerd in de aanleg van lussen om inzicht te hebben in het verkeersaanbod. De provincie wil ook ervaring opdoen met nieuwe technieken op het gebied van data-inwinning via vaste meetpunten en floating car data (FDC):

Op de N206 tussen Katwijk en Leiden en op de N207 tussen Alphen aan den Rijn en Leimuiden worden in totaal 11 snelheids-/intensiteitsmeetpunten geplaatst. De gegevens van deze punten worden door de ANWB gebruikt voor verkeersinformatie. Dit initiatief start naar verwachting eind maart. In het gebied op en rond de N207 wordt een pilot gestart met inwinning van actuele verkeersgegevens op basis van FDC. Naar verwachting zal deze proef in september 2004 starten. Ook de actualisatie van het programma Verkeersmanagement Provinciale Wegen is in de plannen van GS opgenomen. Het is gericht op maatregelen die op korte termijn kunnen worden ingevoerd. Voorbeelden hiervan zijn: betere afstelling verkeersregelinstallaties, vervanging van deze installaties door rotondes en aanpassing van de snelheidslimiet. In overleg met verschillende wegbeheerders, het bedrijfsleven en consumentenorganisaties zal worden bezien waar en wanneer bepaalde maatregelen worden ingezet.

Gezien de ernst van de bereikbaarheidsproblemen vinden GS dat het succes van de initiatieven zo snel mogelijk zichtbaar moet zijn. De initiatieven uit het programma gaan nog dit jaar, op verschillende momenten, van start. Daarom is voor de periode 2004-2007 een extra investeringsimpuls van ¤ 13,7 miljoen beschikbaar gesteld.

Bron: afdeling Communicatie 070 - 441 66 22