Gemeente Utrecht


2004 SCHRIFTELIJKE VRAGEN
11 Vragen van de heer P.F.C. Jansen
(ingekomen 5 februari 2004)


De SP-fractie is vandaag benaderd door een aantal vrijwilligers van cultureel centrum Azotod in De Meern, die verantwoordelijk zijn voor de organisatie van de Night Vibes-avonden.
Azotod maakt voor het bekend maken van zijn activiteiten gebruik van de aanplakborden voor niet-commerciële doeleinden, die verspreid door de gemeente geplaatst zijn.
Onlangs heeft de Dienst Stadsbeheer Azotod bericht dat zij geen gebruik meer mogen maken van de borden, omdat haar activiteiten te commercieel zouden zijn.

De SP-fractie heeft hierover één vraag:

Kan deze maatregel per direct teruggedraaid worden, zodat Azotod en andere non-profit instellingen gewoon weer gratis gebruik kunnen maken van de borden die naar onze mening juist bij uitstek bedoeld zijn om dit soort activiteiten te promoten?


Antwoord van burgemeester en wethouders
(verzonden 2 maart 2004)

Neen, daarvoor zien wij geen mogelijkheden.

De vrije plakplaatsen in de hele stad Utrecht zijn bedoeld om gedachten of gevoelens te kunnen openbaren, zoals bedoeld in artikel 7 van de Grondwet. In het vierde lid van dit grondwetsartikel is het maken van handelsreclame uitdrukkelijk uitgesloten van deze grondwettelijke bescherming. De vrije plakborden zijn niet geplaatst voor het bekendmaken van evenementen, waarvoor een toegangsprijs wordt geheven.

In de praktijk wordt het uiten van gedachten of gevoelens bijvoorbeeld van actiegroepen of maatschappelijke organisaties door het plakken voor evenementen (zie bijlagen) onmogelijk of ongedaan gemaakt. Personen of groeperingen, die dergelijke uitingen (willen) doen, beschikken vaak slechts over beperkte (financiële) middelen (bijv. affiches alleen in zwart wit, formaat A4 of hooguit A3).
Organisatoren van evenementen, waarvoor een toegangsprijs wordt geheven, plakken op de vrije plakplaatsen verscheidene, vaak fel gekleurde en veel grotere affiches. Daarbij nemen zij de ruimte in van of plakken zij heen over de affiches van actiegroepen, maatschappelijke organisaties en anderen, waarvoor de vrije plakplaatsen feitelijk bedoeld zijn en de rechten van wie het aangehaalde grondwetsartikel beoogt te waarborgen. Actiegroepen beklagen zich daarover en gebruiken het als rechtvaardiging om hun affiches te plakken op plaatsen waar dat niet is toegestaan. Het feit dat Azotod een niet-winst beogende instelling is doet naar ons oordeel niet af aan het gegeven dat met affiches voor een betaald evenement de legitieme uitingen van anderen onmogelijk worden gemaakt. Het gedogen van affiches voor deze evenementen, georganiseerd door niet winst beogende instellingen, maakt het onmogelijk om effectief op te treden tegen de affiches voor allerlei commerciële evenementen en van commerciële plakbedrijven. Uit de bijgevoegde foto's van vrije plakplaatsen blijkt, dat die (nagenoeg) uitsluitend voor het aankondigen van betaalde evenementen zijn gebruikt, waardoor het recht om andere gedachten of gevoelens te uiten praktisch niet meer uitvoerbaar is.

Met Azotod rechtstreeks en de directie en het bestuur van de Welzijnsorganisatie, waaronder Azotod valt, is naar aanleiding van eerdere (illegale) plakcampagnes al vanaf maart 1999 meer dan eens over het doel van de vrije plakplaatsen en over de mogelijkheden voor organisaties als Azotod overlegd. Wij hebben daarbij aangegeven welke alternatieven er voor het aankondigen van evenementen beschikbaar zijn, namelijk culturele afficheringsframes, losse evenementsborden om lichtmasten en vaste driehoekszuilen. Hiermee zijn inderdaad kosten gemoeid, maar die kosten moeten alle andere (welzijns)organisaties en culturele instellingen in de stad Utrecht ook opbrengen.

Om de hierboven geschetste redenen zien wij geen mogelijkheden tegemoet te komen aan het verzoek van de SP fractie tot het gratis op de vrije plakplaatsen toelaten van affiches voor betaalde evenementen. Gezien het tot op heden redelijk succesvolle beleid tegen illegaal plakken en de consequenties op dit beleid die een wijziging daarvan m.b.t. de vrije plakplaatsen mogelijk kan hebben zijn wij dan ook niet voornemens de genomen maatregel en de toepassing daarvan in de praktijk terug te draaien.

Wel hebben wij ons bereid verklaard in overleg met Azotod te willen bezien welke knelpunten bij het gebruik van de beschikbare, legale vormen van reclame voor Night Vibes zouden ontstaan. Daarbij spelen onder andere zaken als kleurgebruik van de affiches, totaal aantal affiches maar ook zaken als inzet van andere media (lokale omroep, mailuitnodigingen, meer plaatselijke publiciteit) een rol.

Onlangs heeft Azotod informatie gevraagd over de tarieven voor culturele afficheringsframes, losse evenementborden om lichtmasten en driehoekszuilen (drie vormen van reclame waarbinnen op het A-O formaat van tenminste 10 tot maximaal 60 frames in diverse prijsklassen ingeboekt kan worden). Dit heeft geresulteerd in een formele aanvraag bij onze gemeentelijke dienst Stadsbeheer voor de eerste campagne van "The Night Vibes" in 2004 (evenementborden om lichtmasten; periode eind januari / begin februari). Het wegvallen van de vrije plakplaatsen als mogelijkheid voor uw aankondigingen is daarmee tenminste voor een deel opgevangen.

Ons aanbod blijft staan. Tot nu toe is niet verder ingegaan op het aanbod te overleggen over de mogelijke knelpunten bij de inzet van legale mogelijkheden en over de beschikbare/eventueel gewenste locaties in met name Leidsche Rijn teneinde daar voor het jaar 2004 concrete afspraken over te maken. Binnen de kaders van de huidige, legale vormen van tijdelijke reclame moet immers alsnog een oplossing te vinden zijn voor de promotie van deze evenementen in onze gemeente.


---- --

|                                    |         |Adres: Stadhuisbrug 1          |
|                                    |         |Postadres: Postbus 16200, 3500 |
|                                    |         |CE Utrecht                     |
|                                    |         |Bezoekadres: Korte             |
|                                    |         |Minrebroederstraat 2, Utrecht  |
|                                    |         |Telefoon: 030 - 286 11 18      |
|                                    |         |Fax: 030 - 286 14 75           |
|                                    |         |e-mail:  J.van.Zanen@utrecht.nl|
|                                    |         |                               |
|                                    |         |Internet: www.utrecht.nl       |
|Werkgroep NightVibes-vrijwilligers  |         |                               |
|Werkgroep NightVibes-vrijwilligers  |         |                               |
|t.a.v. de heer R. van Buuren t.a.v. |         |                               |
|de heer R. van Buuren               |         |                               |
|Bakerlaan 10 Bakerlaan 10           |         |                               |
|3454 WB De Meern 3454 WB De Meern   |         |                               |
|                                    |         |                               |
|                                    |         |                               |
|          |                          |Datum:  |                               |
|          |                          |Ons     |                               |
|          |                          |kenmerk:|                               |
|          |                          |Onderwer|aankondigingen op vrije        |
|          |                          |p:      |plakborden aankondigingen op   |
|          |                          |        |vrije plakborden               |
|          |                          |        |                               |
|          |                          |Verzonde|                               |
|          |                          |n:      |                               |
|          |                          |Bij antwoord datum, ons kenmerk en      |
|          |                          |onderwerp vermelden                     |

Geachte heer Van Buuren,

Dank voor uw e-mailbericht van 22 januari 2004 aan de burgemeester, waarin u aandacht vraagt voor de mogelijkheden uw activiteiten aan te kondigen met affiches. De burgemeester heeft mij als portefeuillehouder voor onder meer de openbare ruimte en het reclamebeleid gevraagd te reageren op uw brief.

De betrokkenheid van vrijwilligers bij het organiseren van sociaal-culturele activiteiten, gericht op jongeren, stelt de gemeente op hoge prijs; daar mag geen misverstand over ontstaan. Binnen de mogelijkheden, die we als gemeente hebben, willen we dan ook graag uw activiteiten ondersteunen.

U bent 'gewend' vrije plakplaatsen te gebruiken voor het aankondigen van de activiteiten, die de vrijwilligers van Night Vibes hebben georganiseerd. Naar aanleiding van dergelijke plakcampagnes van AZOTOD hebben medewerkers van de dienst Stadsbeheer sinds maart 1999 gecorrespondeerd en overlegd met de leiding van AZOTOD (de heer A. van den Heuvel, de heer H. Oudeman) en met directie en bestuur van de overkoepelende Stichting Integraal Welzijn (de heer J. de Bruijn, de heer G.E. Schurink). De heren De Bruijn en Schurink hebben daarnaast op het spreekuur van 4 maart 2002 het AZOTOD standpunt nog eens uiteengezet. Aangegeven is, dat de vrije plakplaatsen niet bedoeld zijn voor het aankondigen van evenementen, waarvoor een toegangsprijs wordt gevraagd. Uiteraard zijn daarbij ook de alternatieven aan de orde geweest.

Tijdens het gesprek met een aantal sociaal culturele instellingen, gehouden op 29 oktober 2003 in het Wijkservicecentrum Vleuten - De Meern is nogmaals uiteengezet waarvoor de vrije plakborden dienen, die in het grondgebied van de gehele gemeente zijn geplaatst. Dat is namelijk om te waarborgen dat gedachten of gevoelens als bedoeld in artikel 7 van de grondwet kunnen worden geopenbaard. Actiegroepen of maatschappelijke bewegingen kunnen zo op de vrije plakplaatsen oproepen tot actie, demonstraties aankondigen of hun oordeel over actuele onderwerpen kenbaar maken. Wanneer wij bij wijze van uitzondering aan u toestaan de vrije plakplaatsen te gebruiken voor het aankondigen van evenementen, waarbij toegang wordt geheven, dan kunnen wij dat in de hele stad niet meer voorkomen en zien de groepen, waarvoor de vrije plakplaatsen zijn bedoeld hun mogelijkheden verdwijnen. Bij het loslaten van de richtlijn worden ongewenste precedenten geschapen en doen wij tegelijk afbreuk aan de tot nu toe redelijk succesvolle bestrijding van illegaal plakwerk in de gehele gemeente. Bij brief van 19 december 2003, kenmerk DSB 03.158155 is dat aan onder meer AZOTOD bevestigd.

De dienst Stadsbeheer heeft zich bereid verklaard in overleg met u te willen bezien welke knelpunten bij het gebruik van de beschikbare, legale vormen van reclame voor u zouden ontstaan. Daarbij spelen onder meer zaken als kleurgebruik van de affiches, totaal aantal affiches maar ook zaken als inzet van andere media (lokale omroep, mailuitnodigingen, meer plaatselijke publiciteit) een rol.

Onlangs heeft AZOTOD informatie gevraagd over de tarieven voor culturele afficheringsframes, losse evenementborden om lichtmasten en driehoekszuilen (drie vormen van reclame waarbinnen op het A-O formaat van tenminste 10 tot maximaal 60 frames in diverse prijsklassen ingeboekt kan worden). Dit heeft geresulteerd in een formele aanvraag bij Stadsbeheer voor de eerste campagne van "The Night Vibes" in 2004 (evenementborden om lichtmasten; periode eind januari / begin februari). Het wegvallen van de vrije plakplaatsen als mogelijkheid voor uw aankondigingen is daarmee tenminste voor een deel opgevangen.

Het aanbod van de gemeentelijke dienst Stadsbeheer blijft staan. Tot nu toe is verder niet ingegaan op het aanbod van de Dienst Stadsbeheer, groep Bijzonder Gebruik Openbare Ruimte-reclame (030-2864856, de heer G. van der Tol) om te overleggen over de mogelijke knelpunten bij de inzet van legale mogelijkheden en over de beschikbare/eventueel gewenste locaties in met name Leidsche Rijn teneinde daar voor het jaar 2004 concrete afspraken over te maken. Ik geef u in overweging daarvan alsnog gebruik te maken.

Binnen de kaders van de huidige, legale vormen van tijdelijke reclame moet immers alsnog een oplossing te vinden zijn voor de promotie van uw evenementen in de gemeente.

In de hoop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Hoogachtend,


mr J.H.C. van Zanen


---- --