Gemeente Eindhoven

Persbericht: 2 maart 2004, no. 52

Eén pedagogische visie, basis voor spilcentrum - plannen voor vier centra

Eén pedagogische visie is de basis van Spilcentra, wijkgerichte voorzieningen in Eindhoven waar onderwijs en ontmoeting samenkomen. Volgens die visie wordt in de spilcentra een op het kind gericht en op het gezin aanvullend opvoedingsarrangement geboden.

Het staat in de notitie De Spilcentra voorzien van pijlers, uitgangspunten voor standaardisatie van het spilconcept. Andere pijlers onder dit concept, waarmee Eindhoven voorop loopt, zijn: spreiding en fasering , samenwerking op bestuurs en beheersniveau en financiëring.

Stappen
De notitie, opgesteld door de Regiegroep Spil, beschrijft de stappen die tot een pedagogische visie moeten leiden. Is het plan klaar, is het profiel helder, zijn aanbod en vraag uit de buurt duidelijk, dan wordt het voorgelegd aan de instellingen en het schoolbestuur. Na inspraak van de ouders wordt het vertaald in een pedagogisch jaarplan per spilcentrum met de concrete werkplannen voor het betreffende jaar. De notitie, die naar de gemeenteraad gaat, wordt nu voorgelegd aan de private partners in de stad. Ze krijgen tot 1 juli 2004 de tijd om erop te reageren.

Nominatie
Tegelijk met de blauwdruk voor spilcentra, gaat het college de gemeenteraad voorstellen. Vier scholen te nomineren als spilcentrum. Het zijn: Karel de Grote, De Vrije School Brabant, De Trinoom en De Boog of Rapenland. Welke van de twee laatstgenoemden voor de nominatie in aanmerking komt, is nog niet gezegd. Dat hangt van de afloop van een RO-procedure af.

Tevens wordt de gemeenteraad een notitie aangeboden waarin de opzet staat voor een integraal huisvestingsplan voor spilcentra. Het plan zal analyses bevatten over de activiteiten die in spilcentra plaats vinden, maar ook een spreidings en faseringsplan omvatten. Door middel van bevolkingsprognoses worden de behoeftes vanuit de buurt en de wijk in beeld gebracht.

© 2004 Gemeente Eindhoven