Vlaamse overheid

Vlaams minister van Welzijn, Gezondheid en Gelijke Kansen, Adelheid Byttebier, gaf vandaag het startschot voor het tweede deel van de campagne Vinnig Vlaanderen. Dit jaar staat gezonde voeding centraal, als opvolger van 'gezond bewegen'. De campagne loopt dan ook in nauwe samenwerking met de Logo's (Loco-regionaal gezondheidsoverleg).

Vinnig Vlaanderen wil gezonde voeding actief promoten via een positieve campagne: "gezond bewegen en eten doe je om je goed in je vel te voelen". We zetten jong en oud aan het denken over hun eetgewoonten via vier eenvoudige tests: een vochttest, een groente- en fruittest, een vezeltest en een vettest.

Talrijke initiatieven worden ontwikkeld op verschillende niveaus. De actie werd gelanceerd in het Maria- Boodschapsinstituut in Brussel. De minister heeft een model uitgewerkt, waarbij scholen ervoor kunnen zorgen dat leerlingen één keer per week gedurende het hele schooljaar fruit kunnen eten op school. We streven hierbij naar een bijdrage van de ouders van 5 Euro per kind per jaar.

Naast acties op scholen worden er talrijke initiatieven ontwikkeld voor jong en oud. Dit ondermeer in bedrijven, door gemeentebesturen, via lokale dienstencentra en het socio-culturele verenigingsleven.

De campagne Vinnig Vlaanderen 2004 wordt niet gevoerd met advertenties of spots op radio of tv. Ze wordt wel meegedragen door mediapartners als het tijdschrift Klasse en de jongerenzender Ketnet.

Voor alle info kunt U terecht op de website www.vinnigvlaanderen.be.

Minister Byttebier roept iedereen op om van maandag 15 maart een fruitdag te maken.

info : Harry Vanbuel, woordvoerder van
minister Byttebier - gsm 0475/894925
e-mail: harry.vanbuel@vlaanderen.be

---