Gemeente Utrecht
2004 SCHRIFTELIJKE VRAGEN
22 Vragen van mevrouw drs. M.C. Mos
(ingekomen 2 maart 2004)
Binnenkort verhuist de sociale dienst van de Oudenoord naar de Jacobsstraat. Een nieuw pand biedt nieuwe kansen. Zo is al jaren bekend dat dak- en thuislozen allerlei problemen ondervinden bij het aanvragen van een uitkering. Er bestaat behoefte aan een plek waar noodzakelijke papieren ingevuld kunnen worden, een telefoon om verdwenen documenten te achterhalen van voormalige werkgevers, banken etc., een plek waar dak- en thuislozen de gelegenheid hebben hun aanvraag in orde te maken en daarbij desgewenst begeleiding te krijgen. Tevens blijkt uit onderzoek van Lia van Doorn dat de kans om dak- en thuislozen uit het daklozencircuit te krijgen het grootst is als je dak- en thuislozen de hulp biedt wanneer ze daar aan toe zijn. Op het moment dat een dakloze een aanvraag doet voor een uitkering is het moment aangebroken om meteen hulp aan te bieden bij het zoeken van een dak.
Daarom zou GroenLinks het heel goed vinden als in het nieuwe kantoor van de sociale dienst een loket wordt geopend waar dak- en thuislozen hulp kunnen krijgen bij het vinden van een woning of woonplek. Een loket waar een deskundige achter zit die de vereiste formulieren kan verstrekken, de mogelijkheden voor wonen kan uitleggen en de dakloze in contact kan brengen met de hulpverlening. GroenLinks beschouwt dit als een vooruitgeschoven post van bijvoorbeeld de Tussenvoorziening of een vergelijkbare organisatie. Op die manier wordt het ijzer gesmeed wanneer het heet is. Het is vele malen efficiënter dan een bijstandsconsulent die een dakloze verwijst naar weer een volgende instantie voor het volgende probleem.
Tevens zou GroenLinks het slim vinden om in het nieuwe pand een ruimte in te richten waar alle cliënten gebruik kunnen maken van een telefoon, kopieerapparaat en desgewenst ondersteuning bij het invullen van formulieren.
Aangezien de verhuizing (binnenkort) zal plaatsvinden, hebben wij de volgende vragen:
Is het college met GroenLinks van mening dat het efficiënt is om dak- en thuislozen die een aanvraag doen voor een uitkering meteen in de gelegenheid te stellen een aanvraag te doen of traject in te gaan voor een woning?
Is het college bereid om hiertoe een woonloket in te richten naast de balie voor uitkeringsaanvragen?
Is het college het met GroenLinks eens dat het gepast is om mensen die niet over een dak en allerlei praktische mogelijkheden beschikken, te ondersteunen bij het in orde maken van hun uitkeringsaanvraag door de benodigde faciliteiten (telefoon, kopieerapparaat) bij de uitkeringsbalie ter beschikking te stellen? Is het college bereid hiertoe de mogelijkheden van het nieuwe pand te benutten? En deze faciliteiten voor alle cliënten ter beschikking te stellen, desnoods door een telefoonkaart te verstrekken en die in te houden op de eerste uitkering?
Is het college bereid om op de dagen waarop uitkeringen kunnen worden aangevraagd tevens ondersteuning ter beschikking te stellen voor het in orde maken van de benodigde papieren?
---- --