Ingezonden persbericht


Persbericht

Dordrecht, 2 maart 2004

YIGGERS MAAKT JURIDISCH DOSSIER VAN KPN-GESCHIL OPENBAAR

Yiggers, een inkoopcombinatie voor particulieren, heeft in haar conflict met KPN over het gebruik van de domeinnaam www.kpn-medewerker.nl een volgende stap gezet. Yiggers heeft het volledige juridische dossier over het geschil op haar website gepubliceerd. Ook de aangekondigde dagvaarding wordt op internet gepubliceerd zodra KPN die uitbrengt. Op dat moment zullen juristen uit den lande worden uitgenodigd om via een openbare denktank op de website van Yiggers advies uit te brengen over de te voeren verdediging.

Het geschil met KPN Telecom gaat over de intrigerende vraag of KPN het gebruik van woorden als KPN-medewerker, KPN-netwerk en KPN-hoofdkantoor mag monopoliseren of niet. Ook staat de vraag centraal of KPN-medewerkers onder het merkenrechtelijk eigendom van KPN vallen.

Onder de oppervlakte speelt echter een heel andere vraag. Dit is de vraag of grote bedrijven als KPN willen accepteren dat consumenten zich verenigen om gezamenlijk lagere prijzen te bedingen. De opstelling van KPN lijkt erop te wijzen dat haar er veel aan gelegen is te voorkomen dat inkoopcombinatie Yiggers blijvend voet aan de grond krijgt. Wat dit betekent ten aanzien van haar dreigement een kort geding te zullen aan te spannen zal de komende dagen duidelijk worden.

Yiggers heeft het juridisch dossier gepubliceerd omdat het bedrijf transparantie hoog in het vaandel heeft staan. Zo publiceert Yiggers haar volledige boekhouding op internet. Het bedrijf wil hiermee laten zien dat zij doet wat zij zegt, en inderdaad 60% van het gerealiseerde inkoopvoordeel doorgeeft aan haar 6.000 deelnemers. Uit de resterende 40% van het voordeel moet Yiggers eerst haar eigen kosten betalen voordat er geld wordt verdiend. Dit dwingt de inkoopcombinatie de kosten laag te houden. Daarom kiest Yiggers er in het geschil met KPN voor haar eigen verdediging te voeren en kosteloos juridisch advies in te winnen via de denktank op haar website.

De oorsprong van het geschil met KPN ligt in een speciale voordeelregeling voor het KPN-personeel die door Yiggers wordt aangeboden. KPN-medewerkers krijgen privé geen korting op hun gesprekskosten omdat KPN van de Opta geen ruimte krijgt om aanzienlijke kortingen te bieden, ook niet aan haar eigen personeel. Yiggers is sinds eind 2003 in gesprek geweest met de personeelsdirecteur van KPN Telecom, de heer Nieuwenhoven, over een gezamenlijk aanbod richting het personeel. De heer Nieuwenhoven heeft het voorstel van Yiggers uiteindelijk afgewezen omdat in de nieuwe CAO, die medio februari is ingegaan, al een voordeelregeling voor het personeel zou zijn opgenomen. Nader onderzoek van deze regeling wees echter uit dat nog steeds geen korting op vaste telefonie werd geboden. Daarop heeft Yiggers de eigen voordeelregeling alsnog aan het KPN-personeel aangeboden, buiten KPN om.

KPN beticht Yiggers nu van merkinbreuk. Ook zou Yiggers de indruk hebben gewekt dat KPN haar goedkeuring aan de lancering van KPN-Medewerkers Telefonie heeft gegeven. Yiggers stelt echter dat haar uitingen er geen twijfel over laten bestaan dat KPN geen medewerking aan de voordeelregeling wilde verlenen, en dat het woord KPN-medewerker niet merkenrechtelijk is beschermd.

Yiggers is de enige telecomaanbieder die vaste kortingspercentages op de KPN-tarieven hanteert. Andere aanbieders hanteren eigen tarieven en laten daarmee in het midden hoeveel er wordt bespaard. De besparing bij Yiggers bedraagt gemiddeld 25%. Het bedrijf stelt dat een aanbieder als Tele2 op gesprekken binnen Nederland gemiddeld 12 à 13% voordeliger is dan KPN.

EINDE BERICHT