AUDAX

Wederom een succesvol jaar voor Audax

Het jaar 2003 is voor Audax wederom succesvol geweest. Het bedrijfsresultaat is ten opzichte van het jaar 2002 met 24% gestegen tot net iets onder de 20 miljoen Euro(15,6 miljoen Euro in 2002). De netto omzet steeg in 2003 met 6,5% tot 266 miljoen Euro. Het netto resultaat steeg met 13% van 11 miljoen Euro naar ruim 12 miljoen Euro in 2003.

Carel Bikkers, Voorzitter Hoofddirectie: De omzet steeg in alle geledingen en is met name de resultante van de vorig jaar gemelde verdergaande samenwerking tussen de verschillende onderdelen van Audax. De resultaten werden mede gehaald door een groot aantal investeringen in mechanisering en automatisering en uiteraard door de inzet van al onze medewerkers.

Alle werkmaatschappijen droegen bij aan de verbeterde resultaten over 2003. Bij Audax Publishing namen de omzetten op zowel de lezersmarkt als op de advertentiemarkt toe. Over de gehele breedte van het assortiment werden de extra omzetten behaald, met als speerpunten Vriendin, HP/de Tijd en Glossy. Tegengesteld aan de algehele marktsituatie manifesteert Audax Media zich met licht stijgende omzetten. Mediaplanners en adverteerders riepen Audax Media uit tot de nummer één exploitant in alle categorieën in vakblad Adformatie.

In het cluster Groothandels vormen de tijdschriften nog steeds de kern; de boeken winnen steeds meer terrein. In 2003 werden nieuwe - omvangrijke - titels toegevoegd aan het assortiment en werd de efficiency in de logistieke processen verder verhoogd. Van Ditmar Boeken wist een aantal Nederlandse boekenuitgevers aan zich te binden en gaat dit in 2004 verder voortzetten. Imapress is in 2003 succesvol gestart met de distributie in Wallonië, waarmee zij nu heel België bedient.

AKO, behorend tot het Retailcluster, sloot 2003 met zowel een omzet- als resultaatgroei af. AKO werd tevens uitgeroepen tot Schiphol Retailer of the Year 2003. Daarnaast werd het aantal winkels met 15 uitgebreid. Hiermee komt het totaal aantal vestigingen op ruim 80.

Het logistieke bedrijf Media Logistics heeft in 2003 verdergaand geïnvesteerd in de optimalisatie van haar bedrijfsprocessen. Om de toenemende vraag - van met name derde - te kunnen opvangen, werd de verwerkingscapaciteit opgevoerd.

De strategie van Audax blijft gericht op een verdere versteviging van haar marktaandeel over de gehele breedte van het bedrijf en op het behouden van haar zelfstandigheid en familiale karakter. Het gezamenlijk ondernemen blijft er op gericht bedrijfsmiddelen optimaal in te zetten, waarbij een goed sociaal klimaat een belangrijke randvoorwaarde vormt. Gezien de verantwoordelijkheid en de enthousiaste instelling van onze medewerkers, zien we het jaar 2004 met vertrouwen tegemoet, waardoor voor 2004 een resultaat verwacht wordt, dat op het zelfde niveau ligt als het afgelopen jaar.

Audax is een veelzijdige organisatie die zich in de breedste zin van het woord bezighoudt met het uitgeven en verspreiden van media- en aanverwante producten. Vanuit het Audax-complex in Gilze worden dagelijks circa 3 miljoen exemplaren tijdschriften, Nederlandse- en buitenlandse kranten, boeken en kantoorartikelen verzonden.

(einde persbericht)