Ingezonden persbericht
Persbericht
Biologische varkenshouders hoeven niet gedwongen te stoppen
Reguleren van het aanbod biologische vleesvarkens is rond
De regulering van de biologische varkenshouderij is rond: 35 biologische varkensboeren zullen met hun bedrijf stoppen of terugschakelen naar de gangbare bedrijfsvoering. De bedrijven hebben zich vrijwillig aangemeld en ontvangen een uitkoopsom. De vergoeding wordt betaald door de supermarkten, De Groene Weg en door de overblijvende 57 varkensboeren zelf via een reguleringsfonds.
De regulering is een pijnlijke hobbel in de ontwikkeling van de biologische varkenshouderij en werpt een schaduw over de goede groeicijfers. De afzet van de biologische vleessector groeit namelijk nog steeds met tientallen procenten per jaar. Individuele winkels - waaronder enkele filialen van Albert Heijn en Plus - halen zelfs al een omzet van 10%. De regulering is echter nodig om het productieoverschot van biologisch varkensvlees weg te werken. Dit productieoverschot is ontstaan doordat de economische recessie de marktsituatie heeft veranderd. De prognoses voor de markt - op basis waarvan er afgelopen jaar veel gangbare varkenshouders zijn omgeschakeld naar biologisch - waren gemaakt in 2001 in tijden van hoogconjunctuur en vlak na de BSE- en MKZ-crisis.
De 35 biologische varkenshouders die zich laten uitkopen, zijn grotendeels de relatief kleinere bedrijven. Ze hebben zich vrijwillig aangemeld. Om te voorkomen dat er ook bedrijven gedwongen moeten stoppen, heeft De Groene Weg de markt voor 2004 ingeschat en besloten om de productie niet verder af te bouwen maar in stand te houden via een aanpassing van de uitbetaalprijs naar de boeren. Als de varkens niet biologisch vermarkt kunnen worden, ontvangen de boeren een reguliere uitbetaalprijs in plaats van een biologische opbrengstprijs. Hiermee wordt er ruimte gelaten voor een verdere groei van de markt. Om de marktontwikkeling te stimuleren, zal er de komende tijd veel energie gestoken worden in promotie. De Groene Weg verwacht met name afzetgroei van het biologisch vlees en vleeswaren onder het nieuwe merk Bio+ dat samen met Dumeco Retail en Encebe Vleeswaren op de markt wordt gebracht.
Biologica en de Vakgroep Biologische Landbouw LTO/Biologica betreuren het zeer dat de biologische varkenshouderij zo'n grote stap terug heeft moeten zetten. De volgende stap moet weer vooruit. Daarom zullen de partijen zich intensief richten op het verder uitbouwen van de afzetmarkt in 2004 in samenwerking met de Task Force Marktontwikkeling Biologische Landbouw. De supermarktorganisaties zoals Laurus en Schuitema hebben toegezegd om concreet actie te ondernemen en te investeren in de afzet van biologisch vlees. Ook Albert Heijn en Plus blijven zich actief inzetten onder andere door reclamespotjes op tv. De maatschappelijke organisaties waaronder Stichting Natuur en Milieu en de Dierenbescherming hebben toegezegd hun leden aan te spreken om ook via de boodschappentas steun te geven aan de biologische varkenshouderij.
Biologica was samen met Stichting Natuur en Milieu initiatiefnemer van het opschalingproject biologisch varkensvlees waarbij uiteindelijk het convenant biologische varkenshouderij is gesloten met supermarkten, slachterijen en maatschappelijke organisaties. Biologisch varkensvlees is hoe dan ook niet meer weg te denken uit de schappen. Ondanks de uiterst vervelende situatie voor een aantal individuele bedrijven, zijn de stappen die nu worden genomen voor zowel de regulering als de promotie toch een goed voorbeeld van hoe partijen bij tegenslagen een collectieve verantwoordelijkheid nemen voor de ontwikkeling van duurzame vleesproductie.
Einde persbericht
Meer informatie: Biologica, Annelijn Steenbruggen, Coördinator Voorlichting en PR, tel. 06-51986693; Vakgroep Biologische Landbouw LTO/Biologica, Huib Bor, Voorzitter, tel. 06-11365626.
Aanvragen beeldmateriaal van biologische varkens: www.platformbiologica.nl/varkens, zie beeldbank.