Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport

Kamerstuk, 1-3-2004

De kosten van clientenraden

De Voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Postbus 20018
2500 EA DEN HAAG

IBE/E-2456783

1 maart 2004

In het kader van de uitvoering van de motie van het Kamerlid mw. Arib (TK 28600 XVI nr. 52) heb ik, in nauw overleg met de koepels van cliëntenraden, onderzoek laten doen naar de kosten van cliëntenraden. De bedoeling hiervan was om enig idee te krijgen hoe het in de praktijk met deze kosten is gesteld. Ter voorbereiding van dit onderzoek zijn binnen het overleg met de koepels van cliëntenraden de onderzoeksvragen voor een dergelijk onderzoek geïnventariseerd. Zo zou het onderzoek inzicht dienen te geven in de kosten voor het dagelijks functioneren (hieronder vallen vergaderkosten, representatiekosten, kosten voor communicatie met de achterban, abonnementen, lidmaatschap cliëntenraadkoepel), de kosten voor structurele ondersteuning, de kosten voor scholing en deskundigheidsbevordering, de kosten voor deelname aan een netwerk, de kosten voor advies in bijzondere situaties en de kosten voor juridische bijstand. Het onderzoek is uitgevoerd door de firma KPMG uit Amstelveen. Het resultaat van het onderzoek doe ik u hierbij toekomen.
Uit dit onderzoek blijkt dat de praktijk zo gevarieerd en divers is, dat men onrecht zou doen aan die diversiteit wanneer men zou trachten hiervoor een uniforme regeling te maken.

In de tussentijd ben ik in overleg met de diverse veldpartijen om de diverse mogelijkheden en problemen te bespreken. Daarbij spreek ik de veldpartijen op hun verantwoordelijkheden aan. Ik heb er alle vertrouwen in dat de diverse betrokken partijen erin zullen slagen om op het punt van de financiering van cliëntenraden goede afspraken te maken. In ieder geval zullen ik en de staatssecretaris er alles aan doen om op dit punt concrete resultaten te boeken.

Ik hoop u hierover in september nader te kunnen berichten.

De Minister van Volksgezondheid,
Welzijn en Sport,

H. Hoogervorst