Kamerstuk, 1-3-2004
De kosten van clientenraden
De Voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Postbus 20018
2500 EA DEN HAAG
IBE/E-2456783
1 maart 2004
In het kader van de uitvoering van de motie van het Kamerlid mw. Arib
(TK 28600 XVI nr. 52) heb ik, in nauw overleg met de koepels van
cliëntenraden, onderzoek laten doen naar de kosten van cliëntenraden.
De bedoeling hiervan was om enig idee te krijgen hoe het in de
praktijk met deze kosten is gesteld. Ter voorbereiding van dit
onderzoek zijn binnen het overleg met de koepels van cliëntenraden de
onderzoeksvragen voor een dergelijk onderzoek geïnventariseerd. Zo zou
het onderzoek inzicht dienen te geven in de kosten voor het dagelijks
functioneren (hieronder vallen vergaderkosten, representatiekosten,
kosten voor communicatie met de achterban, abonnementen, lidmaatschap
cliëntenraadkoepel), de kosten voor structurele ondersteuning, de
kosten voor scholing en deskundigheidsbevordering, de kosten voor
deelname aan een netwerk, de kosten voor advies in bijzondere
situaties en de kosten voor juridische bijstand. Het onderzoek is
uitgevoerd door de firma KPMG uit Amstelveen. Het resultaat van het
onderzoek doe ik u hierbij toekomen.
Uit dit onderzoek blijkt dat de praktijk zo gevarieerd en divers is,
dat men onrecht zou doen aan die diversiteit wanneer men zou trachten
hiervoor een uniforme regeling te maken.
In de tussentijd ben ik in overleg met de diverse veldpartijen om de
diverse mogelijkheden en problemen te bespreken. Daarbij spreek ik de
veldpartijen op hun verantwoordelijkheden aan. Ik heb er alle
vertrouwen in dat de diverse betrokken partijen erin zullen slagen om
op het punt van de financiering van cliëntenraden goede afspraken te
maken. In ieder geval zullen ik en de staatssecretaris er alles aan
doen om op dit punt concrete resultaten te boeken.
Ik hoop u hierover in september nader te kunnen berichten.
De Minister van Volksgezondheid,
Welzijn en Sport,
H. Hoogervorst
Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport