Gemeente Amerongen
Officiële bekendmakingen
AANGEVRAAGDE BOUWVERGUNNINGEN (ARTIKEL 41)
Deze publicatie vindt plaats op grond van het bepaalde in artikel 41
van de Woningwet en is bedoeld om bekendheid te geven aan het feit,
dat genoemde aanvragen om bouwvergunning zijn ingediend. Deze
aanvragen liggen niet ter inzage. Nadere informatie kunt u krijgen in
het gemeentehuis bij Bouw- en Woningtoezicht (tel 469653).
· Elsterstraatweg 31B verbouwen garage/schuur
· Overstraat 43 verbouwen woning
· Haarweg 5G plaatsen erker
· Lekdijk 14 bouwen woning (vervangende nieuwbouw)
· Lekdijk 18 bouwen machineloods
· Tabakslaan 22 uitbreiden woning
ZITTING WELSTANDSCOMMISSIE
De welstandscommissie heeft zitting in het gemeentehuis van Veenendaal
op de volgende maandagen:
· 8 maart 2004
· 22 maart 2004
· 5 april 2004
· 19 april 2004
· 3 mei 2004
· 17 mei 2004
omtrent de aanvang van de zitting wordt op de donderdag hiervoor
afgaand de agenda door de secretaris van de welstandscommissie de te
behandelen bouwplannen bepaald.
Voor nadere informatie kunt u bellen met het telefoonnummer
0343-469653.
VERLEENDE BOUWVERGUNNING
Burgemeester en wethouders hebben bouwvergunning verleend voor:
· Het engelse werk 77 te Amerongen, voor het bouwen van een serre,
verzonden 23 februari 2004. Lichte bouwvergunning.
VERLEENDE AANLEGVERGUNNING
Burgemeester en wethouders hebben een aanlegvergunning verleend voor:
· Nabij het hoogste punt van de Amerongse berg, voor het aanleggen van
vier paden ten behoeve van het Sterrenbos op de Utrechtse Heuvelrug,
verzonden 18 februari 2004.
VERLEENDE MONUMENTENVERGUNNING
Burgemeester en wethouders hebben monumenten vergunning verleend voor:
· Burg. Jhr.H. van den Boschstraat 66 te Amerongen, voor het
veranderen van schuiframen in uitzetramen, verzonden 9 februari 2004.
Ingevolgde de Algemene wet bestuursrecht kan degene wiens belang
rechtstreeks bij een of meer bovenstaande besluiten is betrokken
hiertegen gedurende zes weken ingaande de dag na die van verzending
een of meer bezwaarschriften indienen bij het college van burgemeester
en wethouders van Amerongen.
VERGADERING MONUMENTENCOMMISSIE VERVALT
Op 1 maart 2004 om 14.00 uur is een vergadering van de gemeentelijke
monumentencommissie gepland. Deze vergadering gaat niet door.
De eerstvolgende vergadering is gepland op 26 april 2004.
WELSTANDSNOTA GEMEENTE AMERONGEN / BEELDKWALITEITPLAN OUDE DORP
Voor de gehele gemeente is een concept-welstandsnota opgesteld. Voor
het oude dorp is een concept-beeldkwaliteitplan opgesteld. Hierover
zal een informatieavond plaatsvinden en tevens liggen beide stukken
vanaf 27 februari a.s ter inzage met de mogelijkheid tot het inbrengen
van zienswijzen.
Huidige situatie voor de beoordeling van bouwplannen.
Beoordeling van bouwplannen van nieuwe woningen en voor
woninguitbreidingen, bouwen van andere bouwwerken is een
bouwvergunning nodig. Een bouwplan wordt daarvoor aan vele zaken
getoetst en wordt beoordeeld door de Welstandscommissie PUWC).
Welstandsbeleid.
In de nieuwe Woningwet staat dat vanaf 1 juli 2004 bouwplannen alleen
nog maar aan welstand kunnen worden getoetst wanneer de gemeenteraad
welstandsbeleid heeft vastgesteld.
Hiervoor is een ontwerp-welstandsnota opgesteld.
De noodzaak tot het verkrijgen van een bouwvergunning blijft voor de
meeste bouwwerken ongewijzigd en toetsing aan de welstandsnota is dan
een eerste vereiste.
De welstandsnota is opgesteld door een adviesbureau in een
samenwerkingsverband met een zestal andere gemeenten. Dit zijn Doorn,
Driebergen-Rijssenburg, Maarn, Leersum, Rhenen en Zeist.
De notas hebben daardoor nagenoeg eenzelfde opzet en
indeling/afstemming over criteria voor de bebouwing in het
buitengebied, voor de bebouwing langs de Stichtse Lustwarande (de N225
die als ruggengraat door deze gemeenten loopt) en voor de kleinere,
ondergeschikte verbouwingen als dakkapellen, kozijnen, erfscheidingen
en aan- en bijgebouwen.
De welstandsnota ligt ter inzage van 27 februari 2004 tot 26 maart
2004, gedurende de kantooruren op de afdeling Grondgebiedzaken.
Tijdens deze periode van 4 weken bestaat de mogelijkheid om
schriftelijk of mondeling zienswijzen naar voren te brengen bij het
college van burgemeester en wethouders.
Beeldkwaliteitplan Oude Kern.
In samenwerking met Pouderoyen Compagnons is voor de oude kern, ten
zuiden van de Koningin Wilhelminaweg, een beeldkwaliteitplan
opgesteld. Een dergelijk plan kan gebruikt worden voor een
gebiedsaanpassing van het beschermd dorpsgezicht, de opstelling en
toepassing van een bestemmingsplan, toetsingscriteria voor de
beoordeling van bouw- en inrichtingsplannen en de bepaling van
kwaliteitscriteria voor het beheer en onderhoud van de openbare
ruimte.
Het beeldkwaliteitplan ligt gelijktijdig op de afdeling
Grondgebiedzaken ter inzage met tevens de mogelijkheid om gedurende
deze periode schriftelijk of mondeling zienswijzen naar voren te
brengen bij het college van burgemeester en wethouders.
Informatieavond.
Op dinsdag 2 maart 2004, aanvang 19.30 uur zal in de raadzaal van het
gemeentehuis van Amerongen een informatieavond over de welstandsnota
en beeldkwaliteitplan worden gehouden.
Hiervoor wordt u van harte uitgenodigd.
RAADSPREEKUUR OP MAANDAG 1 MAART 2004
Het raadspreekuur; een maandelijks ontmoetingspunt van individuele
burgers, verenigingen en maatschappelijke groeperingen met leden van
de Raad. Het voorzitterschap rouleert, de griffier noteert.
De vergadering vindt plaats op maandag 1 maart 2004, duurt normaal 30
minuten, aanvang 19.00 uur.
U kunt thema's met een algemene strekking aandragen. Die moeten passen
binnen de beleidsvormende of controlerende taken van de Raad.
Specifieke individuele zaken, klachten en juridische kwesties dienen
direct aan het College van B&W of aan de verantwoordelijke ambtenaar
te worden gericht. Voor klachten kan gebruik worden gemaakt van de
klachtenprocedure.
Wel horen op de agenda:
Suggesties voor nieuw of aangepast beleid
Overwegingen m.b.t bestaand beleid
Opmerkingen cq. kritiek m.b.t. het uitvoerend beleid
Voorstellen voor projecten
Verzoeken om advies hoe zaken met de gemeente af te handelen
Wat gebeurt er na het spreekuur?
Onder leiding van de voorzitter overleggen de raadsleden hoe de
aangedragen zaak het beste kan worden afgehandeld.
De indiener ontvangt indien wenselijk binnen 7 dagen bericht hierover
De voorzitter geeft een kort verslag in de eerst volgende
raadsvergadering
Een overzicht van de voorgestelde afhandeling wordt gepubliceerd op de
gemeentepagina in de Kaap. (Tenzij de indiener bezwaar heeft tegen
publicatie!).
Wat te doen indien u de raadsleden wenst te spreken:
Meldt u vooraf bij de griffier van de Raad (Mevr. A. Geijtenbeek,
tel.: 0343-469600) voor een afspraak op het eerstvolgende
raadspreekuur. Bij haar kunt u ook terecht voor meer informatie over
het raadspreekuur.
Wees tijdig op de afgesproken datum aanwezig.