Gemeente Amerongen


Officiële bekendmakingen
AANGEVRAAGDE BOUWVERGUNNINGEN (ARTIKEL 41)
Deze publicatie vindt plaats op grond van het bepaalde in artikel 41 van de Woningwet en is bedoeld om bekendheid te geven aan het feit, dat genoemde aanvragen om bouwvergunning zijn ingediend. Deze aanvragen liggen niet ter inzage. Nadere informatie kunt u krijgen in het gemeentehuis bij Bouw- en Woningtoezicht (tel 469653).
· Elsterstraatweg 31B verbouwen garage/schuur
· Overstraat 43 verbouwen woning

· Haarweg 5G plaatsen erker

· Lekdijk 14 bouwen woning (vervangende nieuwbouw)
· Lekdijk 18 bouwen machineloods

· Tabakslaan 22 uitbreiden woning

ZITTING WELSTANDSCOMMISSIE
De welstandscommissie heeft zitting in het gemeentehuis van Veenendaal op de volgende maandagen:

· 8 maart 2004

· 22 maart 2004

· 5 april 2004

· 19 april 2004

· 3 mei 2004

· 17 mei 2004

omtrent de aanvang van de zitting wordt op de donderdag hiervoor afgaand de agenda door de secretaris van de welstandscommissie de te behandelen bouwplannen bepaald.
Voor nadere informatie kunt u bellen met het telefoonnummer 0343-469653.

VERLEENDE BOUWVERGUNNING
Burgemeester en wethouders hebben bouwvergunning verleend voor:
· Het engelse werk 77 te Amerongen, voor het bouwen van een serre, verzonden 23 februari 2004. Lichte bouwvergunning.

VERLEENDE AANLEGVERGUNNING
Burgemeester en wethouders hebben een aanlegvergunning verleend voor:
· Nabij het hoogste punt van de Amerongse berg, voor het aanleggen van vier paden ten behoeve van het Sterrenbos op de Utrechtse Heuvelrug, verzonden 18 februari 2004.

VERLEENDE MONUMENTENVERGUNNING
Burgemeester en wethouders hebben monumenten vergunning verleend voor:
· Burg. Jhr.H. van den Boschstraat 66 te Amerongen, voor het veranderen van schuiframen in uitzetramen, verzonden 9 februari 2004.

Ingevolgde de Algemene wet bestuursrecht kan degene wiens belang rechtstreeks bij een of meer bovenstaande besluiten is betrokken hiertegen gedurende zes weken ingaande de dag na die van verzending een of meer bezwaarschriften indienen bij het college van burgemeester en wethouders van Amerongen.

VERGADERING MONUMENTENCOMMISSIE VERVALT
Op 1 maart 2004 om 14.00 uur is een vergadering van de gemeentelijke monumentencommissie gepland. Deze vergadering gaat niet door. De eerstvolgende vergadering is gepland op 26 april 2004.

WELSTANDSNOTA GEMEENTE AMERONGEN / BEELDKWALITEITPLAN OUDE DORP Voor de gehele gemeente is een concept-welstandsnota opgesteld. Voor het oude dorp is een concept-beeldkwaliteitplan opgesteld. Hierover zal een informatieavond plaatsvinden en tevens liggen beide stukken vanaf 27 februari a.s ter inzage met de mogelijkheid tot het inbrengen van zienswijzen.

Huidige situatie voor de beoordeling van bouwplannen. Beoordeling van bouwplannen van nieuwe woningen en voor woninguitbreidingen, bouwen van andere bouwwerken is een bouwvergunning nodig. Een bouwplan wordt daarvoor aan vele zaken getoetst en wordt beoordeeld door de Welstandscommissie PUWC).

Welstandsbeleid.
In de nieuwe Woningwet staat dat vanaf 1 juli 2004 bouwplannen alleen nog maar aan welstand kunnen worden getoetst wanneer de gemeenteraad welstandsbeleid heeft vastgesteld.
Hiervoor is een ontwerp-welstandsnota opgesteld. De noodzaak tot het verkrijgen van een bouwvergunning blijft voor de meeste bouwwerken ongewijzigd en toetsing aan de welstandsnota is dan een eerste vereiste.

De welstandsnota is opgesteld door een adviesbureau in een samenwerkingsverband met een zestal andere gemeenten. Dit zijn Doorn, Driebergen-Rijssenburg, Maarn, Leersum, Rhenen en Zeist. De notas hebben daardoor nagenoeg eenzelfde opzet en indeling/afstemming over criteria voor de bebouwing in het buitengebied, voor de bebouwing langs de Stichtse Lustwarande (de N225 die als ruggengraat door deze gemeenten loopt) en voor de kleinere, ondergeschikte verbouwingen als dakkapellen, kozijnen, erfscheidingen en aan- en bijgebouwen.

De welstandsnota ligt ter inzage van 27 februari 2004 tot 26 maart 2004, gedurende de kantooruren op de afdeling Grondgebiedzaken. Tijdens deze periode van 4 weken bestaat de mogelijkheid om schriftelijk of mondeling zienswijzen naar voren te brengen bij het college van burgemeester en wethouders.

Beeldkwaliteitplan Oude Kern.
In samenwerking met Pouderoyen Compagnons is voor de oude kern, ten zuiden van de Koningin Wilhelminaweg, een beeldkwaliteitplan opgesteld. Een dergelijk plan kan gebruikt worden voor een gebiedsaanpassing van het beschermd dorpsgezicht, de opstelling en toepassing van een bestemmingsplan, toetsingscriteria voor de beoordeling van bouw- en inrichtingsplannen en de bepaling van kwaliteitscriteria voor het beheer en onderhoud van de openbare ruimte.
Het beeldkwaliteitplan ligt gelijktijdig op de afdeling Grondgebiedzaken ter inzage met tevens de mogelijkheid om gedurende deze periode schriftelijk of mondeling zienswijzen naar voren te brengen bij het college van burgemeester en wethouders.

Informatieavond.
Op dinsdag 2 maart 2004, aanvang 19.30 uur zal in de raadzaal van het gemeentehuis van Amerongen een informatieavond over de welstandsnota en beeldkwaliteitplan worden gehouden.
Hiervoor wordt u van harte uitgenodigd.

RAADSPREEKUUR OP MAANDAG 1 MAART 2004
Het raadspreekuur; een maandelijks ontmoetingspunt van individuele burgers, verenigingen en maatschappelijke groeperingen met leden van de Raad. Het voorzitterschap rouleert, de griffier noteert.

De vergadering vindt plaats op maandag 1 maart 2004, duurt normaal 30 minuten, aanvang 19.00 uur.

U kunt thema's met een algemene strekking aandragen. Die moeten passen binnen de beleidsvormende of controlerende taken van de Raad. Specifieke individuele zaken, klachten en juridische kwesties dienen direct aan het College van B&W of aan de verantwoordelijke ambtenaar te worden gericht. Voor klachten kan gebruik worden gemaakt van de klachtenprocedure.
Wel horen op de agenda:
Suggesties voor nieuw of aangepast beleid
Overwegingen m.b.t bestaand beleid
Opmerkingen cq. kritiek m.b.t. het uitvoerend beleid Voorstellen voor projecten
Verzoeken om advies hoe zaken met de gemeente af te handelen

Wat gebeurt er na het spreekuur?
Onder leiding van de voorzitter overleggen de raadsleden hoe de aangedragen zaak het beste kan worden afgehandeld. De indiener ontvangt indien wenselijk binnen 7 dagen bericht hierover De voorzitter geeft een kort verslag in de eerst volgende raadsvergadering
Een overzicht van de voorgestelde afhandeling wordt gepubliceerd op de gemeentepagina in de Kaap. (Tenzij de indiener bezwaar heeft tegen publicatie!).

Wat te doen indien u de raadsleden wenst te spreken: Meldt u vooraf bij de griffier van de Raad (Mevr. A. Geijtenbeek, tel.: 0343-469600) voor een afspraak op het eerstvolgende raadspreekuur. Bij haar kunt u ook terecht voor meer informatie over het raadspreekuur.
Wees tijdig op de afgesproken datum aanwezig.