http://www.evo.nl
Zoetermeer, 1 maart 2004
Persbericht
Bedrijfsleven collectief naar tolcollect
Vandaag zijn de Duitse overheid en Tollcollect - de organisatie die de Duitse Autobahn-belasting ('Maut') moet gaan heffen - het eens geworden over een contractsverlenging. De tolheffing voor vrachtauto's op de Duitse snelwegen kan daarmee naar verwachting op 1 januari 2005 ingaan. Dit houdt in dat alle vrachtauto's, die door of in Duitsland rijden, tegen die tijd moeten zijn voorzien van de nieuwe OBU (het kastje waarmee de tolheffing wordt geregistreerd).
Tollcollect betaalt voor de contractverlenging ook een schadeloosstelling van circa 1 miljard euro aan de Duitse overheid. Het is echter niet alleen de Duitse overheid die financiële schade (gederfde inkomsten) heeft opgelopen. Ook het bedrijfsleven heeft al de (on)nodige kosten gemaakt door te anticiperen op de invoering van de Maut. Voorbeelden zijn het inbouwen van de oude versie van de OBU, het bijwonen van bijeenkomsten, de inzet van juristen voor contractclausules en de berekening van kostprijzen.
Hier komen straks naast de (nieuwe) installatiekosten van 300 euro ook nog eens kosten bij voor het periodiek vernieuwen van de software. Tijdens de inbouw van de OBU, heeft de vervoerder vaak ook nog kosten voor het niet kunnen inzetten van de chauffeur en materieel. Per vrachtauto kan een dergelijke schade oplopen tot 400 euro per dag.
Met het voortbestaan van Tollcollect is er een duidelijke partner waarop de kosten door ondernemers kunnen worden verhaald. De gemaakte kosten zijn een duidelijk gevolg van de rampzalige invoering van het systeem en daarom volgens EVO in beginsel verhaalbaar op Tollcollect. EVO-leden kunnen bij EVO terecht voor rechtshulp en advies.