Consumentenbond

Start bemiddelingsactie voor Essent-gedupeerden


1 maart 2004

Consumenten dienen honderden klachten in over energienota

De Consumentenbond komt in actie voor consumenten die klachten hebben over energiebedrijf Essent. Leden van de Consumentenbond kunnen hun klacht indienen bij de vereniging. De bond zal voor deze mensen bemiddelen.

Bij de Consumentenbond komen sinds een paar maanden honderden klachten binnen over de dienstverlening van energiebedrijf Essent. Consumenten zijn ontevreden over onjuiste en hoge rekeningen, dubbele rekeningen, onjuiste adressering van een energienota na een verhuisbericht, betalingen die niet goed zijn verwerkt en de slechte telefonische en schriftelijke bereikbaarheid van het energiebedrijf. Ook de klachtafhandeling door Essent is niet optimaal.

Daarom start de Consumentenbond een bemiddelingsactie voor gedupeerde Essent-klanten. Leden van de Consumentenbond die problemen hebben met het energiegedeelte van Essent kunnen hun klacht indienen bij de bond. De bond zal voor deze mensen bemiddelen. De Consumentenbond heeft met Essent afgesproken om tot een snelle en goede oplossing van deze problemen te komen.

Voor de bemiddeling zal een bedrag van EUR11 als bijdrage in de kosten in rekening worden gebracht. Essent heeft toegezegd deze kosten bij terechte klachten te vergoeden. Leden van de Consumentenbond die zich willen aanmelden, kunnen dit doen met het speciale formulier op de website van de Consumentenbond. Ook kunnen leden zich telefonisch aanmelden bij de Consumentenbond.

Eerdere bemiddelingsacties van de Consumentenbond voor Nuon- en UPC-gedupeerden zijn naar tevredenheid van consumenten verlopen en succesvol afgerond.

De Consumentenbond vindt het onbestaanbaar dat consumenten de dupe zijn van de chaotische situatie op dit moment bij energiebedrijven. Als de bedrijven niets doen aan de administratie systemen dan verwacht de bond dat de energieliberalisering per 1 juli 2004 een puinhoop wordt. De bond roept daarom alle energiebedrijven op openheid te geven over wat consumenten kunnen verwachten van de overstap naar een andere energieleverancier. Bovendien moet minister Brinkhorst een datum stellen waarop energiebedrijven hun administratie op orde hebben. Halen de energiebedrijven die datum niet dan moet de minister sancties op kunnen leggen.

Journalisten kunnen voor meer informatie mailen naar: pers@consumentenbond.nl

Essent >