BedrijfsautoRAI


01-03-2004

Eerste TGA 8x8 is voor Hendriks-Infra

Hendriks-Infra in Oud-Gastel heeft als eerste Nederlandse onderneming een TGA 8x8 in gebruik genomen.

Hendriks-Infra BV houdt zich bezig met weg- en waterbouw. Het bedrijf werkte tot voor kort met een MAN 8x8 met haakarmsysteem en een MAN 6x6-uitvoering. Deze voertuigen waren niet voor de volle 100 procent flexibel inzetbaar. Daarom heeft de firma Hendriks ze nu ingeruild voor een multifunctionele TGA.
Deze truck, een 41.413 FFDAK 8x8 met M-cabine, is voorzien van een Tirre 131-2 laadkraan en een VDL haakarmsysteem. Het gaat hier om een rondom aangedreven bouwvoertuig met een maximaal toegelaten gewicht van 37 ton, voorzien van paraboolvering en stabilisatoren op de voor- en achterassen. De naafreductieassen en de grote oploophoeken aan voor- en achterzijde van het voertuig zorgen voor een grote terreinwaardigheid. De ruime dagcabine is voorzien van dakrailing en een loopvlak op het spatbord aan de bestuurderskant, zodat de chauffeur gemakkelijk en veilig op het werkplatform van de kraan kan komen. Andere kenmerken van deze truck zijn de vanwege de kraanopbouw laaggeplaatste uitlaat aan de rechterzijde, de stalen voorbumper uit drie delen en de speciale radiatorbescherming.

Hendriks-Infra rijdt er containers mee voor de aan- en afvoer van zand, grond, puin, bestratings- en rioleringsmaterialen, en van hulpmiddelen zoals pompen, compressoren en afzettingsmaterialen. In combinatie met een Nooteboom dieplader wordt de MAN tevens ingezet voor het transport van mobiele bouwkranen.
De TGA 8x8 is geleverd door MAN dealer Thieu van Dorst Bedrijfswagens BV in Roosendaal. De opbouw is verzorgd door P. Ruizeveld BV in s-Gravendeel.