Ingezonden persbericht


Afdeling Communicatie
Hilversum, 01-03-2004

Televisie
RADAR
Uitzending maandag 1 maart
Nederland 2 ­ 20.25 uur

Radar plaatst nepfolder bij huisartsen

Voor 30.000 euro per jaar kan een bedrijf een 'informatieve folder' plaatsen bij huisartsen, via een gespecialiseerd bureau. Veel van de folders in de wachtkamer bij huisartsen hebben echter een commercieel karakter en sommigen hebben een twijfelachtige inhoud. Het TROS-consumentenprogramma RADAR onderzocht in hoeverre de inhoud van folders gescreend wordt.

Het programma maakte een eigen folder over wijn, waarin de nadruk alleen maar wordt gelegd op alle voordelen. Zo zou het volgens de folder een vooroordeel zijn dat wijn verslavend is, blijft uw lichaam langer jong door wijn en zou de consumptie van een fles wijn per dag beschermen tegen kanker. De teksten worden opgevrolijkt door foto's van lachende mensen met glazen wijn. (Volledige folder is bijgesloten, zie attachments).

De misleidende folder werd zonder problemen geplaatst bij een aantal huisartsen in Den Haag. Vanavond in RADAR de reacties van huisartsen en betrokkenen. In hoeverre kan de wachtkamer van de huisarts het verlengstuk zijn van commerciële bedrijven?

De presentatie en eindredactie is in handen van Antoinette Hertsenberg.

Voor meer informatie: www.trosradar.nl