AutoRai


1-3-2004

Hyundai in Genève

Hyundai Tucson primeur in Genève

Avontuur ligt besloten in de naam Tucson, de stad in Arizona die bekend is van pionierende gelukszoekers en gouddelvers. Een naam die ook zonder meer de juiste sfeer en emotie oproept bij de nagelnieuwe SUV van Hyundai. De auto schittert als Europese primeur op de stand in Genève. In augustus komt hij op de markt met naar keuze twee benzinemotoren (2.0 CVVT en 2.7 V6) en een dieselmotor (2.0 CRDi). Hyundai wil er 50.000 per jaar verkopen.

Hyundai heeft de lat hoog gelegd mede geïnspireerd door het enorme wereldwijde succes van de in 2000 geïntroduceerde Santa Fe. Er is veel aandacht besteed aan het uiterlijk van de nieuwe Tucson. Smaak en voorkeuren van Europese SUV-kopers zijn als leidraad genomen bij de ontwikkeling. Het resultaat is een alleszins atletisch en spannend uiterlijk, dat extra glans krijgt dankzij de bijzonder complete uitrusting en bij Hyundai passende hoge value for money. De Tucson komt fris en sportief voor de dag en past moeiteloos tussen de stijlvol ogende elite van het SUV-segment.

Oog in oog met de Tucson valt direct zijn aantrekkingskracht op. De strakke, atletische vormgeving straalt daadkracht uit, mede door de royale grondspeling. Aan de voorzijde tekent zich het familiegezicht van Hyundai af, vooral grille en koplampen zijn herkenbare stijlelementen. Van opzij en van achteren gezien blijkt meteen hoe doordacht de auto is geproportioneerd en zo de enorme ruimte verhult met sportieve lijnen. Detaillering van onderdelen als handgrepen en spiegels dragen bij aan de luxueuze uitstraling.

Flexibiliteit
Het interieur is ontworpen voor comfort en functionele ruimte en flexibiliteit is daarbij de maatstaf. Letterlijk met een vingertip is bijvoorbeeld de gescheiden achterbank neer te klappen. Er zijn veel slimme voorzieningen om allerhande spullen op te bergen. Belangrijk, omdat een SUV vaak voor gezinsvervoer en vrijtijdsbesteding gebruikt wordt de Tucson presenteert zich als een veelzijdige, stijlvolle lifestyle-kameraad die zich moeiteloos vormt naar de wensen van het moment. Qua ruimte en functionaliteit steekt hij talloze stationwagons naar de kroon, waarbij gebruikte materialen de kwalitatieve uitstraling van het interieur versterken.

De Tucson heeft overduidelijk de genen van een stoere terreinauto, maar blinkt uit op de verharde weg. Hij is ontworpen voor alledaags gebruik, voor mensen die wel de sportieve uitstraling van een 4x4 zoeken, maar geen enkele concessie willen doen aan comfort en wegligging.

Een relatief hoge zitpositie en forse ruiten leveren goed zicht rondom op. De bestuurder zit vorstelijk, het instrumentarium is perfect afleesbaar en alle knoppen zijn binnen handbereik. Hyundai heeft kortom veel aandacht gegeven aan ergonomie. Maximaal rijplezier en flexibiliteit gaan hand in hand. Is er extra ruimte nodig, dan is die er snel door de rugleuning van de bijrijderstoel neer te klappen. Samen met de neerklapbare achterbank ontstaat een handige laadruimte voor lange voorwerpen.

Het veelzijdige en doordachte concept is de uitkomst van Hyundais System Design. Daarbij worden alle doelen van de verschillende ontwerpspecialisten samengevoegd en ontstaat een product dat naadloos past in het leven van de beoogde klanten.

Moderne techniek, energieke motoren
Bij een krachtdadige uitstraling hoort moderne techniek. De Tucson heeft dan ook een opmerkelijk verfijnd onderstel. De voorwielophanging bestaat uit McPherson-veerpoten met schroefveren. Een stevige 21 mm dikke stabilisatorstang waakt over de stabiliteit. Achter is er een onafhankelijke multilink-wielophanging met schroefveren en hydraulische schokbrekers gemonteerd. Hier is een stabilisator van 14 mm dikte toegepast.

Voor een SUV is dit een bijzonder moderne constructie die garant staat voor uitstekende rijeigenschappen. Het onderstel koppelt een stabiele en koersvaste wegligging op verharde wegen moeiteloos aan standvastige prestaties in het terrein. De bekrachtigde tandheugelbesturing is afgestemd op een snelle respons en een precies stuurgedrag.

Deze daadkracht krijgt verder gestalte door het energieke karakter van een trio beproefde motoren. Aanvoerder in de lijst is een 129 kW/175 pk sterke V6-benzineversie van 2,7 liter, die gekoppeld is aan een automatische transmissie die de kracht stuwt naar alle vier de wielen. De tweede benzinemotor heeft een inhoud van 2,0 liter en telt vier cilinders. Hij levert 104 kW/140 pk en biedt over een groot toerenbereik veel trekkracht dankzij CVVT (continu variabele kleptiming). Deze motor is gekoppeld aan een handgeschakelde vijfversnellingsbak. De CRDi-dieselmotor (common rail) met een inhoud van 2,0 liter is goed voor een vermogen van 82,5 kW/112 pk. Bij deze krachtbron is te kiezen uit een handgeschakelde bak of als optie de automaat.

De Tucson is verkrijgbaar met twee- of met vierwielaandrijving. De laatste is een geavanceerd en bijzonder gebruiksvriendelijk systeem met het slimme Interactive Torque Management. Het loodst 100 procent van de aandrijfkracht naar de voorwielen. Slippen die door, dan dirigeert het systeem tot aan 50 procent van de aandrijfkracht naar de achterwielen. De elektronische controle unit signaleert wielslip en met behulp van andere signalen zoals de stand van de gasklep en het stuursignaal wordt de krachtverdeling aangepast. Door Interactive Torque Management gaat de meeste kracht naar de wielen met de beste grip. Dat bevordert tractie op gladde wegen en draagt bij aan de stabiliteit en dus de veiligheid van de auto.

Met een schakelaar is het centrale differentieel te vergrendelen, waardoor een vaste krachtsverdeling voor/achter van 50/50 ontstaat. De Tucson is verder optioneel leverbaar met de tweede generatie ESP (elektronisch stabiliteitsprogramma). En er is ook ABS met elektronische TCS (tractiecontrolesysteem), dat met behulp van het remsysteem één of meerdere wielen onafhankelijk kan afremmen om daarmee de auto op koers te houden. Samen met de slimme vierwielaandrijving biedt de Tucson een maximum aan actieve veiligheid. De remmen zijn bovendien van fors formaat met geventileerde schijven voor van 280 mm diameter en massieve schijven achter van 262 mm diameter (2WD) en 284 mm diameter (4WD).

Veiligheid
De carrosserie is met de grootst mogelijke precisie geconstrueerd om een maximum aan bescherming te bieden bij een aanrijding. Talrijke onderdelen zijn met de computer ontworpen en getest, zodat ze botskrachten goed absorberen en dan verdelen over de carrosserie. De constructie vangt daarmee de klap op en dat minimaliseert de kans op letsel aanzienlijk. Afhankelijk van de uitvoering is de Tucson met maximaal zes airbags uitgerust. Er zijn twee airbags voorin, twee zijairbags voorin en gordijnairbags die voor en achter bij de dakrand zitten.

Complete uitrusting
SUV-rijders zijn gesteld op comfort en de Tucson beantwoordt daaraan. De uitrusting bestaat onder meer uit elektrisch te bedienen ramen en buitenspiegels en centrale portiervergrendeling. Verder zijn extra zaken als airconditioning, verwarmbare buitenspiegels, cruise en climate control en afstandsbediening voor de centrale portiervergrendeling mogelijk.

De lijst opties vermeldt o.a. lederen bekleding, een elektrisch te bedienen zonnedak, stoelverwarming voor en donker getint privacy glas achter.

E3: Europees concept

De Hyundai E3 is een conceptauto die eveneens als primeur schittert in Genève. Het is een ontwerp van Hyundais Europese designcenter. Met het studiemodel toont de Koreaanse autoproducent aan dat design en topkwaliteit in afwerking volop in de schijnwerpers staan. Verder is deze auto een enorme etalage van ideeën voor interieur en techniek.

E tot de derde macht staat bij Hyundai voor Excellente uitrusting, Excellente aantrekkingskracht en Excellente veelzijdigheid. Rijplezier, milieuzorg en onderscheid waren in het ontwikkelingsproces de leidraad. Daarbij werd gestreefd naar een auto te ontwikkelen, waarbij de interieurruimte zich ontpopt tot een verplaatsbare, persoonlijke omgeving.

De E3 is van binnen naar buiten ontworpen, stelt Michael Fink, hoofd design van Hyundais Europese designcenter. We hebben gekozen voor een aanpak waarin we eerst wensen en smaak van autorijders hebben geëvalueerd. Extra comfort, meer kwaliteit en meer gebruiksmogelijkheden staan voorop. Verder telt probleemloos rijden, dus de betrouwbaarheid.

Interieur hoofdzaak
Het gedachtegoed van de designers komt tot leven zodra de deur van de conceptauto geopend wordt. Materialen in het interieur zijn van een opmerkelijk hoge klasse. Zacht, geprononceerd leer is gecombineerd met eigentijdse andere materialen. De verfijning straalt ervan af, ook door de kleurcombinaties met veel pastelgroen. Traditioneel Koreaans keramiek vormde de inspiratiebron.

Er is plaats voldoende voor vier volwassen inzittenden. Het dak is van sterk getint glas. Bijzonder is het hangende paneel met interieurverlichting en zonnekleppen. Door de lichtinval (gedempt) en de stoelopstelling ontstaat een beeld van ruimte. Tussen de voorstoelen zit een flinke console met veel verschillende opbergmogelijkheden.

Bij de vormgeving van het instrumentarium is gekozen voor eenvoud en logica, zodat de bestuurder zijn aandacht bij het rijden kan houden. De snelheidsmeter heeft meerder functies en centraal in het dashboard is een LCD-beeldscherm geplaatst. Verder is er een verticaal verplaatsbaar communicatiecentrum met daarin talrijke infotainmentsystemen.

Voor bedieningsgemak zijn alle knoppen voor audio en de climate control gegroepeerd in één paneel. Door hun vorm is de bediening zo logisch mogelijk gemaakt voor verreweg de meeste automobilisten. De hang naar eenvoud tekent zich ook af in het enkelspaaks stuurwiel, dat is voorzien van een airbag.

Uiterlijk past bij interieur
Van buiten oogt de E3 slank en sterk. Voor de koplampen en achterlichten is LED-technologie gebruikt. Ze zijn daardoor opvallend compact en sluiten volledig aan bij de gestroomlijnde carrosserie. De technologie biedt designers flink wat vrijheid om de verlichting op diverse plaatsen in het ontwerp te integreren. Zo zijn de richtingaanwijzers gecombineerd met kleine achteruitkijkcameras, die de buitenspiegels overbodig maken. De portieren openen ver in een hoek van maar liefst 90 graden dankzij vernuftig geconstrueerde scharnieren. En achter in de nummerplaathouder is een elektrisch te bedienen fietsdrager geïntegreerd.

Krachtige motor
De 1,8-litermotor levert 140 pk. Deze benzinemotor prijkt in de E3. Letterlijk prijkt, want onder de motorkap is duidelijk veel aandacht gegeven aan vormgeving. De interieurkleur is bijvoorbeeld doorgetrokken. Het is een detail dat past in het streven van Hyundai om de voelbare en zichtbare kwaliteit verder op te schroeven.

De wielophanging oogt vertrouwd. Voor heeft de conceptauto beproefde McPherson-veerpoten en achter is gekozen voor een multilink-principe. Het remsysteem is ontworpen in samenwerking met Brembo. Achter de enorme 19-inchwielen zijn forse remschijven te zien.

Qua afmetingen past de E3 in het segment van middenklasse autos. Met zijn uiterlijk en ruime interieur lijkt hij echter een klasse hoger uit te komen. De lengte van de carrosserie komt aan 4.150 mm en de wielbasis bedraagt maar liefst 2.650 mm.

De E3 is meer dan alleen een studiemodel, het is een serieuze wegwijzer voor de onderscheidende koers die Hyundai heeft ingezet. Het Europese designcentrum speelt hierin een hoofdrol.

Hyundai boekt uitstekende resultaten

Hyundai Motor kijkt uiterst tevreden terug op het afgelopen jaar. Want ondanks de aanhoudende recessie in het thuisland Korea, boekte het bedrijf een recordwinst van 1,2 miljard euro. Bovendien steeg het aantal geëxporteerde autos tot 1,01 miljoen, dat is 61 procent van de totale productie van Hyundai. Deze groei is het gevolg van de strategie die Hyundai voert om in 2010 tot de vijf grootste autofabrikanten ter wereld te behoren.

De nettowinst van Hyundai is vorig jaar met 21 procent toegenomen ten opzichte van 2002 tot het recordbedrag van 1,2 miljard euro. In het voorgaande jaar was dit bedrag bijna 1 miljard euro. Vooral de export droeg bij aan het resultaat en compenseerde daarmee de aanhoudende economische crisis in het thuisland. Het aantal geëxporteerde autos nam het afgelopen jaar met 8,9 procent toe tot 1,01 miljoen stuks. Ruim 61 procent van de in 2003 geproduceerde 1,65 miljoen Hyundais was bestemd voor buitenlandse markten. Omdat de Koreaanse economie nog steeds in het slop zit, daalden de verkopen op de thuismarkt met 19,6 procent naar 635.269 stuks.

Omzetgroei
De totale omzet van Hyundai Motor steeg in 2003 met 1,6 procent naar 17,1 miljard euro, waarbij de operationele winst een toename van 39 procent liet zien tot 1,5 miljard euro. De totale winst voor belasting viel 18 procent hoger uit en bedroeg 1,6 miljard euro.

Uiteraard ziet Hyundai de toekomst vol vertrouwen tegemoet. Voor 2004 is een aantal van 1,76 miljoen verkochte autos gepland, waaronder 1,05 miljoen door export. De verwachte omzet bedraagt dit jaar 18,4 miljard euro en de winstprognose bedraagt 1,7 miljard e