1-3-2004
Hyundai in Genève
Hyundai Tucson primeur in Genève
Avontuur ligt besloten in de naam Tucson, de stad in Arizona die
bekend is van pionierende gelukszoekers en gouddelvers. Een naam die
ook zonder meer de juiste sfeer en emotie oproept bij de nagelnieuwe
SUV van Hyundai. De auto schittert als Europese primeur op de stand in
Genève. In augustus komt hij op de markt met naar keuze twee
benzinemotoren (2.0 CVVT en 2.7 V6) en een dieselmotor (2.0 CRDi).
Hyundai wil er 50.000 per jaar verkopen.
Hyundai heeft de lat hoog gelegd mede geïnspireerd door het enorme
wereldwijde succes van de in 2000 geïntroduceerde Santa Fe. Er is veel
aandacht besteed aan het uiterlijk van de nieuwe Tucson. Smaak en
voorkeuren van Europese SUV-kopers zijn als leidraad genomen bij de
ontwikkeling. Het resultaat is een alleszins atletisch en spannend
uiterlijk, dat extra glans krijgt dankzij de bijzonder complete
uitrusting en bij Hyundai passende hoge value for money. De Tucson
komt fris en sportief voor de dag en past moeiteloos tussen de
stijlvol ogende elite van het SUV-segment.
Oog in oog met de Tucson valt direct zijn aantrekkingskracht op. De
strakke, atletische vormgeving straalt daadkracht uit, mede door de
royale grondspeling. Aan de voorzijde tekent zich het familiegezicht
van Hyundai af, vooral grille en koplampen zijn herkenbare
stijlelementen. Van opzij en van achteren gezien blijkt meteen hoe
doordacht de auto is geproportioneerd en zo de enorme ruimte verhult
met sportieve lijnen. Detaillering van onderdelen als handgrepen en
spiegels dragen bij aan de luxueuze uitstraling.
Flexibiliteit
Het interieur is ontworpen voor comfort en functionele ruimte en
flexibiliteit is daarbij de maatstaf. Letterlijk met een vingertip is
bijvoorbeeld de gescheiden achterbank neer te klappen. Er zijn veel
slimme voorzieningen om allerhande spullen op te bergen. Belangrijk,
omdat een SUV vaak voor gezinsvervoer en vrijtijdsbesteding gebruikt
wordt de Tucson presenteert zich als een veelzijdige, stijlvolle
lifestyle-kameraad die zich moeiteloos vormt naar de wensen van het
moment. Qua ruimte en functionaliteit steekt hij talloze stationwagons
naar de kroon, waarbij gebruikte materialen de kwalitatieve
uitstraling van het interieur versterken.
De Tucson heeft overduidelijk de genen van een stoere terreinauto,
maar blinkt uit op de verharde weg. Hij is ontworpen voor alledaags
gebruik, voor mensen die wel de sportieve uitstraling van een 4x4
zoeken, maar geen enkele concessie willen doen aan comfort en
wegligging.
Een relatief hoge zitpositie en forse ruiten leveren goed zicht rondom
op. De bestuurder zit vorstelijk, het instrumentarium is perfect
afleesbaar en alle knoppen zijn binnen handbereik. Hyundai heeft
kortom veel aandacht gegeven aan ergonomie. Maximaal rijplezier en
flexibiliteit gaan hand in hand. Is er extra ruimte nodig, dan is die
er snel door de rugleuning van de bijrijderstoel neer te klappen.
Samen met de neerklapbare achterbank ontstaat een handige laadruimte
voor lange voorwerpen.
Het veelzijdige en doordachte concept is de uitkomst van Hyundais
System Design. Daarbij worden alle doelen van de verschillende
ontwerpspecialisten samengevoegd en ontstaat een product dat naadloos
past in het leven van de beoogde klanten.
Moderne techniek, energieke motoren
Bij een krachtdadige uitstraling hoort moderne techniek. De Tucson
heeft dan ook een opmerkelijk verfijnd onderstel. De voorwielophanging
bestaat uit McPherson-veerpoten met schroefveren. Een stevige 21 mm
dikke stabilisatorstang waakt over de stabiliteit. Achter is er een
onafhankelijke multilink-wielophanging met schroefveren en
hydraulische schokbrekers gemonteerd. Hier is een stabilisator van 14
mm dikte toegepast.
Voor een SUV is dit een bijzonder moderne constructie die garant staat
voor uitstekende rijeigenschappen. Het onderstel koppelt een stabiele
en koersvaste wegligging op verharde wegen moeiteloos aan standvastige
prestaties in het terrein. De bekrachtigde tandheugelbesturing is
afgestemd op een snelle respons en een precies stuurgedrag.
Deze daadkracht krijgt verder gestalte door het energieke karakter van
een trio beproefde motoren. Aanvoerder in de lijst is een 129 kW/175
pk sterke V6-benzineversie van 2,7 liter, die gekoppeld is aan een
automatische transmissie die de kracht stuwt naar alle vier de wielen.
De tweede benzinemotor heeft een inhoud van 2,0 liter en telt vier
cilinders. Hij levert 104 kW/140 pk en biedt over een groot
toerenbereik veel trekkracht dankzij CVVT (continu variabele
kleptiming). Deze motor is gekoppeld aan een handgeschakelde
vijfversnellingsbak. De CRDi-dieselmotor (common rail) met een inhoud
van 2,0 liter is goed voor een vermogen van 82,5 kW/112 pk. Bij deze
krachtbron is te kiezen uit een handgeschakelde bak of als optie de
automaat.
De Tucson is verkrijgbaar met twee- of met vierwielaandrijving. De
laatste is een geavanceerd en bijzonder gebruiksvriendelijk systeem
met het slimme Interactive Torque Management. Het loodst 100 procent
van de aandrijfkracht naar de voorwielen. Slippen die door, dan
dirigeert het systeem tot aan 50 procent van de aandrijfkracht naar de
achterwielen. De elektronische controle unit signaleert wielslip en
met behulp van andere signalen zoals de stand van de gasklep en het
stuursignaal wordt de krachtverdeling aangepast. Door Interactive
Torque Management gaat de meeste kracht naar de wielen met de beste
grip. Dat bevordert tractie op gladde wegen en draagt bij aan de
stabiliteit en dus de veiligheid van de auto.
Met een schakelaar is het centrale differentieel te vergrendelen,
waardoor een vaste krachtsverdeling voor/achter van 50/50 ontstaat. De
Tucson is verder optioneel leverbaar met de tweede generatie ESP
(elektronisch stabiliteitsprogramma). En er is ook ABS met
elektronische TCS (tractiecontrolesysteem), dat met behulp van het
remsysteem één of meerdere wielen onafhankelijk kan afremmen om
daarmee de auto op koers te houden. Samen met de slimme
vierwielaandrijving biedt de Tucson een maximum aan actieve
veiligheid. De remmen zijn bovendien van fors formaat met
geventileerde schijven voor van 280 mm diameter en massieve schijven
achter van 262 mm diameter (2WD) en 284 mm diameter (4WD).
Veiligheid
De carrosserie is met de grootst mogelijke precisie geconstrueerd om
een maximum aan bescherming te bieden bij een aanrijding. Talrijke
onderdelen zijn met de computer ontworpen en getest, zodat ze
botskrachten goed absorberen en dan verdelen over de carrosserie. De
constructie vangt daarmee de klap op en dat minimaliseert de kans op
letsel aanzienlijk. Afhankelijk van de uitvoering is de Tucson met
maximaal zes airbags uitgerust. Er zijn twee airbags voorin, twee
zijairbags voorin en gordijnairbags die voor en achter bij de dakrand
zitten.
Complete uitrusting
SUV-rijders zijn gesteld op comfort en de Tucson beantwoordt daaraan.
De uitrusting bestaat onder meer uit elektrisch te bedienen ramen en
buitenspiegels en centrale portiervergrendeling. Verder zijn extra
zaken als airconditioning, verwarmbare buitenspiegels, cruise en
climate control en afstandsbediening voor de centrale
portiervergrendeling mogelijk.
De lijst opties vermeldt o.a. lederen bekleding, een elektrisch te
bedienen zonnedak, stoelverwarming voor en donker getint privacy glas
achter.
E3: Europees concept
De Hyundai E3 is een conceptauto die eveneens als primeur schittert in
Genève. Het is een ontwerp van Hyundais Europese designcenter. Met het
studiemodel toont de Koreaanse autoproducent aan dat design en
topkwaliteit in afwerking volop in de schijnwerpers staan. Verder is
deze auto een enorme etalage van ideeën voor interieur en techniek.
E tot de derde macht staat bij Hyundai voor Excellente uitrusting,
Excellente aantrekkingskracht en Excellente veelzijdigheid.
Rijplezier, milieuzorg en onderscheid waren in het ontwikkelingsproces
de leidraad. Daarbij werd gestreefd naar een auto te ontwikkelen,
waarbij de interieurruimte zich ontpopt tot een verplaatsbare,
persoonlijke omgeving.
De E3 is van binnen naar buiten ontworpen, stelt Michael Fink, hoofd
design van Hyundais Europese designcenter. We hebben gekozen voor een
aanpak waarin we eerst wensen en smaak van autorijders hebben
geëvalueerd. Extra comfort, meer kwaliteit en meer
gebruiksmogelijkheden staan voorop. Verder telt probleemloos rijden,
dus de betrouwbaarheid.
Interieur hoofdzaak
Het gedachtegoed van de designers komt tot leven zodra de deur van de
conceptauto geopend wordt. Materialen in het interieur zijn van een
opmerkelijk hoge klasse. Zacht, geprononceerd leer is gecombineerd met
eigentijdse andere materialen. De verfijning straalt ervan af, ook
door de kleurcombinaties met veel pastelgroen. Traditioneel Koreaans
keramiek vormde de inspiratiebron.
Er is plaats voldoende voor vier volwassen inzittenden. Het dak is van
sterk getint glas. Bijzonder is het hangende paneel met
interieurverlichting en zonnekleppen. Door de lichtinval (gedempt) en
de stoelopstelling ontstaat een beeld van ruimte. Tussen de
voorstoelen zit een flinke console met veel verschillende
opbergmogelijkheden.
Bij de vormgeving van het instrumentarium is gekozen voor eenvoud en
logica, zodat de bestuurder zijn aandacht bij het rijden kan houden.
De snelheidsmeter heeft meerder functies en centraal in het dashboard
is een LCD-beeldscherm geplaatst. Verder is er een verticaal
verplaatsbaar communicatiecentrum met daarin talrijke
infotainmentsystemen.
Voor bedieningsgemak zijn alle knoppen voor audio en de climate
control gegroepeerd in één paneel. Door hun vorm is de bediening zo
logisch mogelijk gemaakt voor verreweg de meeste automobilisten. De
hang naar eenvoud tekent zich ook af in het enkelspaaks stuurwiel, dat
is voorzien van een airbag.
Uiterlijk past bij interieur
Van buiten oogt de E3 slank en sterk. Voor de koplampen en
achterlichten is LED-technologie gebruikt. Ze zijn daardoor opvallend
compact en sluiten volledig aan bij de gestroomlijnde carrosserie. De
technologie biedt designers flink wat vrijheid om de verlichting op
diverse plaatsen in het ontwerp te integreren. Zo zijn de
richtingaanwijzers gecombineerd met kleine achteruitkijkcameras, die
de buitenspiegels overbodig maken. De portieren openen ver in een hoek
van maar liefst 90 graden dankzij vernuftig geconstrueerde
scharnieren. En achter in de nummerplaathouder is een elektrisch te
bedienen fietsdrager geïntegreerd.
Krachtige motor
De 1,8-litermotor levert 140 pk. Deze benzinemotor prijkt in de E3.
Letterlijk prijkt, want onder de motorkap is duidelijk veel aandacht
gegeven aan vormgeving. De interieurkleur is bijvoorbeeld
doorgetrokken. Het is een detail dat past in het streven van Hyundai
om de voelbare en zichtbare kwaliteit verder op te schroeven.
De wielophanging oogt vertrouwd. Voor heeft de conceptauto beproefde
McPherson-veerpoten en achter is gekozen voor een multilink-principe.
Het remsysteem is ontworpen in samenwerking met Brembo. Achter de
enorme 19-inchwielen zijn forse remschijven te zien.
Qua afmetingen past de E3 in het segment van middenklasse autos. Met
zijn uiterlijk en ruime interieur lijkt hij echter een klasse hoger
uit te komen. De lengte van de carrosserie komt aan 4.150 mm en de
wielbasis bedraagt maar liefst 2.650 mm.
De E3 is meer dan alleen een studiemodel, het is een serieuze
wegwijzer voor de onderscheidende koers die Hyundai heeft ingezet. Het
Europese designcentrum speelt hierin een hoofdrol.
Hyundai boekt uitstekende resultaten
Hyundai Motor kijkt uiterst tevreden terug op het afgelopen jaar. Want
ondanks de aanhoudende recessie in het thuisland Korea, boekte het
bedrijf een recordwinst van 1,2 miljard euro. Bovendien steeg het
aantal geëxporteerde autos tot 1,01 miljoen, dat is 61 procent van de
totale productie van Hyundai. Deze groei is het gevolg van de
strategie die Hyundai voert om in 2010 tot de vijf grootste
autofabrikanten ter wereld te behoren.
De nettowinst van Hyundai is vorig jaar met 21 procent toegenomen ten
opzichte van 2002 tot het recordbedrag van 1,2 miljard euro. In het
voorgaande jaar was dit bedrag bijna 1 miljard euro. Vooral de export
droeg bij aan het resultaat en compenseerde daarmee de aanhoudende
economische crisis in het thuisland. Het aantal geëxporteerde autos
nam het afgelopen jaar met 8,9 procent toe tot 1,01 miljoen stuks.
Ruim 61 procent van de in 2003 geproduceerde 1,65 miljoen Hyundais was
bestemd voor buitenlandse markten. Omdat de Koreaanse economie nog
steeds in het slop zit, daalden de verkopen op de thuismarkt met 19,6
procent naar 635.269 stuks.
Omzetgroei
De totale omzet van Hyundai Motor steeg in 2003 met 1,6 procent naar
17,1 miljard euro, waarbij de operationele winst een toename van 39
procent liet zien tot 1,5 miljard euro. De totale winst voor belasting
viel 18 procent hoger uit en bedroeg 1,6 miljard euro.
Uiteraard ziet Hyundai de toekomst vol vertrouwen tegemoet. Voor 2004
is een aantal van 1,76 miljoen verkochte autos gepland, waaronder 1,05
miljoen door export. De verwachte omzet bedraagt dit jaar 18,4 miljard
euro en de winstprognose bedraagt 1,7 miljard e
AutoRai