Persbericht: 1 maart 2004, no 51
Kruispunt Genneperweg blijft wel open voor gemotoriseerd verkeer
De oversteek Genneperweg-Bayeuxlaan blijft wel mogelijk voor
gemotoriseerd verkeer. Nader onderzoek naar de verkeerssituatie in de
omgeving in reactie op bezwaren uit de buurt heeft geleid tot een
aangepast ontwerp van de kruising. Daarmee wordt de verkeersveiligheid
verbeterd en blijft de oversteek van autos mogelijk. Afsluiting van de
kruising zou tot teveel verkeersoverlast op met name het Franz
Leharplein hebben geleid.
De kruising wordt heringericht als onderdeel van de aanpak van de
Bayeuxlaan die najaar 2003 begon. De rijbaan van de Bayeuxlaan was
sterk versleten en moest in het kader van groot asfalt onderhoud
worden aangepakt.
Aanvankelijk was de bedoeling de oversteek van gemotoriseerd verkeer
van de Genneperweg over de Bayeuxlaan af te sluiten. Aanleiding
daarvoor was het grote aantal verkeersongelukken op dit kruispunt. Een
eerdere enquête onder omwonenden had aangetoond dat een meerderheid
voor een dergelijke afsluiting zou zijn in verband met de
verkeersveiligheid. Nadat via een wijkinfo de afsluiting bekend was
gemaakt, kwamen er echter verrassend veel negatieve reacties uit de
buurt. Het daarop volgende overleg met vertegenwoordigers van de
stichting Rapelenburg , de stichting Oud Gestel en het
stadsdeelkantoor Gestel gaf aanleiding de plannen te heroverwegen. Een
tijdelijke kerstpauze in de werkzaamheden gaf daar ook de tijd voor.
De belangrijkste argumenten om de kruising open te houden voor
gemotoriseerd verkeer zijn de verminderde bereikbaarheid van een
aantal woningen, bedrijven en winkels, de verminderde bereikbaarheid
voor de hulpdiensten en de verkeersdruk op de alternatieve route
Hoogstraat- Franz Leharplein. De gewenste verbetering van de
verkeersveiligheid op de kruising bleef in de afweging uiteraard een
belangrijke rol spelen.
Uit de ongevallenanalyse blijkt dat de meeste ongevallen worden
veroorzaakt door kruisend verkeer. Door dit kruisend verkeer de
mogelijkheid te bieden om de Bayeuxlaan in twee fasen over te steken,
zal het aantal ongevallen naar verwachting fors afnemen. Hiervoor zal
de middenberm worden verbreed naar zeven meter, en dus breed genoeg
zijn voor het opstellen van autos. Verder worden op de oversteek
vrijliggende fietspaden gerealiseerd, zodat de fiets en de auto elkaar
niet meer hinderen. Door de Bayeuxlaan op deze plaats uit te buigen
ontstaat er ook een kromming in de weg die een remmend effect heeft op
de snelheid. Tenslotte zal het overstekende verkeer verplicht worden
te stoppen alvorens de Bayeuxlaan over te steken. Hiertoe wordt de
voorrangssituatie gewijzigd in een zogenaamde stopkruising.
Al deze maatregelen zijn gericht op verbeteren van de
verkeersveiligheid op de oversteek. Na de aanleg zal dit nauwlettend
worden gevolgd . Met de stichtingen Rapelenburg en Oud Gestel is
afgesproken de genoemde maatregelen te evalueren en, indien
noodzakelijk, aan te passen. De omwonenden zijn inmiddels met een
wijkinfo over de aanpassing van de plannen geïnformeerd. De uitvoering
van de aanleg van de aangepaste oversteek en het laatste gedeelte van
de Bayeuxlaan start op 1 maart en zal, afhankelijk van de
weersomstandigheden, circa 8 weken in beslag nemen. Het verkeer volgt
de bewegwijzerde omleidingsroutes.
© 2004 Gemeente Eindhoven
Gemeente Eindhoven