Gemeente Eindhoven

Persbericht: 1 maart 2004, no 51

Kruispunt Genneperweg blijft wel open voor gemotoriseerd verkeer

De oversteek Genneperweg-Bayeuxlaan blijft wel mogelijk voor gemotoriseerd verkeer. Nader onderzoek naar de verkeerssituatie in de omgeving in reactie op bezwaren uit de buurt heeft geleid tot een aangepast ontwerp van de kruising. Daarmee wordt de verkeersveiligheid verbeterd en blijft de oversteek van autos mogelijk. Afsluiting van de kruising zou tot teveel verkeersoverlast op met name het Franz Leharplein hebben geleid.

De kruising wordt heringericht als onderdeel van de aanpak van de Bayeuxlaan die najaar 2003 begon. De rijbaan van de Bayeuxlaan was sterk versleten en moest in het kader van groot asfalt onderhoud worden aangepakt.
Aanvankelijk was de bedoeling de oversteek van gemotoriseerd verkeer van de Genneperweg over de Bayeuxlaan af te sluiten. Aanleiding daarvoor was het grote aantal verkeersongelukken op dit kruispunt. Een eerdere enquête onder omwonenden had aangetoond dat een meerderheid voor een dergelijke afsluiting zou zijn in verband met de verkeersveiligheid. Nadat via een wijkinfo de afsluiting bekend was gemaakt, kwamen er echter verrassend veel negatieve reacties uit de buurt. Het daarop volgende overleg met vertegenwoordigers van de stichting Rapelenburg , de stichting Oud Gestel en het stadsdeelkantoor Gestel gaf aanleiding de plannen te heroverwegen. Een tijdelijke kerstpauze in de werkzaamheden gaf daar ook de tijd voor. De belangrijkste argumenten om de kruising open te houden voor gemotoriseerd verkeer zijn de verminderde bereikbaarheid van een aantal woningen, bedrijven en winkels, de verminderde bereikbaarheid voor de hulpdiensten en de verkeersdruk op de alternatieve route Hoogstraat- Franz Leharplein. De gewenste verbetering van de verkeersveiligheid op de kruising bleef in de afweging uiteraard een belangrijke rol spelen.
Uit de ongevallenanalyse blijkt dat de meeste ongevallen worden veroorzaakt door kruisend verkeer. Door dit kruisend verkeer de mogelijkheid te bieden om de Bayeuxlaan in twee fasen over te steken, zal het aantal ongevallen naar verwachting fors afnemen. Hiervoor zal de middenberm worden verbreed naar zeven meter, en dus breed genoeg zijn voor het opstellen van autos. Verder worden op de oversteek vrijliggende fietspaden gerealiseerd, zodat de fiets en de auto elkaar niet meer hinderen. Door de Bayeuxlaan op deze plaats uit te buigen ontstaat er ook een kromming in de weg die een remmend effect heeft op de snelheid. Tenslotte zal het overstekende verkeer verplicht worden te stoppen alvorens de Bayeuxlaan over te steken. Hiertoe wordt de voorrangssituatie gewijzigd in een zogenaamde stopkruising. Al deze maatregelen zijn gericht op verbeteren van de verkeersveiligheid op de oversteek. Na de aanleg zal dit nauwlettend worden gevolgd . Met de stichtingen Rapelenburg en Oud Gestel is afgesproken de genoemde maatregelen te evalueren en, indien noodzakelijk, aan te passen. De omwonenden zijn inmiddels met een wijkinfo over de aanpassing van de plannen geïnformeerd. De uitvoering van de aanleg van de aangepaste oversteek en het laatste gedeelte van de Bayeuxlaan start op 1 maart en zal, afhankelijk van de weersomstandigheden, circa 8 weken in beslag nemen. Het verkeer volgt de bewegwijzerde omleidingsroutes.

© 2004 Gemeente Eindhoven