2003 beste jaar ooit voor SAS Nederland

Omzet nieuwe software groeit met 36%; consulting met 21%.

Totale omzet SAS Nederland groeit met 13%

Huizen, 1 maart 2004 2003 was het succesvolste jaar ooit voor SAS Nederland. Met name grote accounts zoals Wehkamp, Office Depot, The European Patent Office en Sanoma droegen bij aan dit opzienbarende resultaat. SAS voorziet voor aankomend jaar tevens een omzet- en winstgroei door de introductie van nieuwe software en de lancering van het SAS®9 Intelligence Platform.

De groei die SAS over 2003 laat zien gaan in tegen de ontwikkeling in van de IT markt. Directe concurrenten van SAS, zoals SAP en Informatica, kondigden recentelijk nog omzetdalingen aan. Een ontwikkeling die SAS niet herkent. "Het is ons gelukt grote klanten te overtuigen van de toegevoegde waarde van onze software voor hun bedrijfsvoering. Klanten zoals Office Depot, ING, EPO, Wehkamp en Sanoma hebben met hun investeringen een belangrijke invloed gehad op het uiteindelijke fantastische resultaat", zegt Vincent van der Hoorn, Directeur Profesional Services van SAS.

SAS Nederland treedt vol vertrouwen 2004 tegemoet. "Er zullen interessante productintroducties plaatsvinden, zoals die van de belangrijkste platforminnovatie van de afgelopen 28 jaar SAS®9 Intelligence Platform, waarmee wij als SAS ons marktleiderschap binnen business intelligence gaan onderstrepen", aldus Van der Hoorn. Na het fantastische resultaat van 36% omzetgroei in nieuwe software in 2003, verwachten we een blijvende groei in omzet over 2004. De markt herstelt zich, we hebben een perfect team van experts en een product dat zijn gelijke niet kent. Dit is het resultaat van structureel investeren in onze mensen en R&D. De R&D investeringen van SAS zijn met 26% van onze totale jaarlijkse global inkomsten tweekeer zo hoog als die van onze concurrenten".

SAS Wereldwijd - omzetstijging van 13,5% tot $1,34 miljard

SAS meldt een wereldwijde omzetstijging van 13,5% tot $1,34 miljard, waarmee dit het 27ste opeenvolgende jaar is waarin SAS haar omzet zag toenemen. "In een tijd waarin andere grote softwareleveranciers hun omzet zagen dalen en drastisch moesten snoeien in hun personeelsbestand en R&D-uitgaven, bleef SAS groeien in marktaanwezigheid en omzet", aldus Dr. Jim Goodnight, CEO van SAS. "Een van de belangrijkste factoren voor een wederom succesvol jaar was het vermogen om onze software af te stemmen op sectorspecifieke behoeften. Daar naar hebben wij bedrijven geholpen bij het ontwikkelen van een gegevensgestuurde benadering voor kostendruk beheersing, bij het voldoen aan regelgeving en bij het vergroten van de winstgevendheid van hun klantenrelaties."

Overnames in 2003 OpRisk, RiskAdvisory en Marketmax.

Met twee overnames in 2003 greep SAS ook de mogelijkheid aan om te voorzien in de behoefte aan ondersteuning bij risicobeheer van de bancaire en verzekeringsbranche. OpRisk - een toonaangevende leverancier van oplossingen voor het meten en beheersen van operationele risico s; en RiskAdvisory - een leidende leverancier van advies en software voor risicobeheer droegen bij aan de diepte van de domeinkennis voor deze markt.

In het derde kwartaal van het vorige jaar, kondigde SAS de overname aan van Marketmax, de leider op het gebied van retail intelligence en merchandising applicaties, waarmee de inzet van SAS voor de detailhandel eens te meer werd aangetoond.

Erkenning in 2003

SAS ontving in het jaar 2003 extra lofbetuigingen voor haar leiderschap in de software industrie:
* DM Review kende SAS de 1ste plaats toe in de categorie Data Quality .


* CIO Insight plaatste SAS in de top tien van haar Vendor Value Study , waarmee SAS de enige leverancier was van Business Intelligence software die de top 10 behaalde.


* Intelligent Enterprise selecteerde SAS als één van de 12 meest invloedrijke leveranciers van IT-oplossingen.


* Datamation vermeldde SAS® Marketing Automation en SAS® Text Miner als de topproducten in hun respectievelijke categorieën.


* CRM Magazine vermeldde SAS als CRM Marktleider voor analytische CRM software


* Customer Inter@ction Solutions selecteerde de SAS oplossing voor Marketing Automatisering als CRM-product van het jaar. Kerngegevens 2003

Specificatie van de omzet in 2003 per werelddeel - sterke groei in alle werelddelen


· 46% Noord Amerika


· 43% Europa/Midden Oosten/Afrika


· 9% Azië/Pacific regio.


· 2% Latijns Amerika

Overzicht van omzettoename - applicaties:


· Databeheer (data management) + 80 %


· Activity Based Management (ABM), Activity Based Costing (ABC) en Performancemanagement + 40 %


· IT Management + 35 %


· Risicobeheer (Risk Management) + 65 %


· Supply Chain Management + 100%


· Marketing Automatisering + 70 %

Verwachtingen voor 2004 en daarna

"We zijn blij met deze sterke resultaten, vooral omdat we op het punt staan de laatste fasen van een revolutionaire nieuwe technologie algemeen beschikbaar te maken in het SAS®9 Intelligence Platform, dat aan het eind van het eerste kwartaal van 2004 zal worden gelanceerd. We zullen snel volgen met SAS®9 oplossingen die gebaseerd zijn op deze revolutionaire technologie," aldus Goodnight. "We verwachten een toename in de vraag wanneer wij deze nieuwe softwareverbeteringen presenteren aan onze klanten. Door deze verbeteringen zullen de applicaties veel betere prestaties leveren dan de traditionele Business Intelligence applicaties."

In de loop van 2004, wanneer het SAS®9 Intelligence Platform beschikbaar komt, zal SAS een unieke positie innemen voor het leveren van de mogelijkheid om gegevens in een gehele organisatie te integreren en informatie beschikbaar te maken die kan worden gebruikt als strategisch hulpmiddel. Dit informatieplatform zal het aanbod van SAS op het gebied van software voor data warehousing, analyse en rapportage radicaal veranderen. Al snel na de lancering van dit belangrijke platform, zal SAS beginnen met de distributie van verbeterde versies van oplossingen voor Enterprise Intelligence en industriespecifieke oplossingen, die allemaal voortbouwen op de kracht van het nieuwe SAS®9 Intelligence Platform bruikbaarheid, beheersbaarheid, schaalbaarheid en interoperabiliteit.

"Wij vertrouwen erop dat 2004 een enorme groei zal vertonen," zei Goodnight. "SAS zal een leidende positie blijven innemen in BI omdat klanten een zakenpartner zoeken die snel waarde kan toevoeg op het gebied van sectorspecifieke behoeften. Concurrenten die zich op het terrein van BI willen begeven zullen nog heel wat moeten doen om het gevarieerde end-to-end aanbod van SAS te evenaren."

EINDE PERSBERICHT

Over SAS

SAS (www.sas.com/nl) is de marktleider in een nieuwe generatie business intelligence software en dienstverlening die werkelijke enterprise intelligence creëert. SAS oplossingen worden gebruikt door meer dan 40,000 organisaties, waaronder 90 procent van de Fortune 500, om meer winstgevende relaties te ontwikkelen tussen klanten en leveranciers en om meer accurate en gefundeerde beslissingen mogelijk te maken die bedrijven kunnen laten groeien. SAS is de enige producent die vooraanstaande data warehousing en analytische en traditionele BI-toepassingen volledig integreert om informatie te destilleren uit de enorme hoeveelheden gegevens. Al meer dan 25 jaar biedt SAS haar klanten overal ter wereld The Power to Know®.

Contactgegevens:

Voor meer informatie en de mogelijkheid om met SAS te spreken, kunt u contact opnemen met:

Hussein Ibrahim, Communicatie Manager SAS Nederland

Tel: 035-699 69 47

Mob: 06 22 99 7273

E-mail: hussein.ibrahim@snl.sas.com

Ronald Sutmuller
consultant corporate communications
Hill & Knowlton Amsterdam
p: +31 (0) 20 404 47 07
c: +31 (0) 6 21 53 12 33
f: +31 (0) 20 644 97 36
www.hillandknowlton.nl